Unicode: 0xf8
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-07-03 11:24

Hej NG

Ved validering af css får jeg besked om, at dette tegn 'Unicode: 0xf8'
forekommer ulovligt. Men hvad er det for et tegn - oversat til almindeligt
dansk?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Trigger_One

Dato : 29-07-03 13:52

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej NG
>
> Ved validering af css får jeg besked om, at dette tegn 'Unicode: 0xf8'
> forekommer ulovligt. Men hvad er det for et tegn - oversat til almindeligt
> dansk?

Hverken hos http://www.unicode.org/charts/ eller http://www.asciitable.com/
kan man finde koden, såå det lyder da interessesant.
/TriggerOne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 29-07-03 14:14

In <bg5qma$3fq$1@sunsite.dk> Trigger_One <fru_trigger_one@hotmail.com> writes:

> [...]
>/TriggerOne

>--
>Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?

http://www.unicode.org/charts/PDF/U0080.pdf viser
at 00F8 er et ø, så mon det ikke er det, det drejer sig om ?

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-03 16:27

"Kai Birger Nielsen" <bnielsen@daimi.au.dk> skrev

> http://www.unicode.org/charts/PDF/U0080.pdf viser
> at 00F8 er et ø, så mon det ikke er det, det drejer sig om ?

Det ser ud som om, at selv om det er valid xhtml at bruge bogstavet ø, så
bryder css-valideringen sig ikke om, at tegnet bruges.

Det virker godt nok lidt inkonsekvent, når der er forskel på de to
valideringer hos W3C.

Nu skal jeg pokker tag mig til at lave temmelig meget om,

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-07-03 23:09

Erik Ginnerskov skrev:

> Det ser ud som om, at selv om det er valid xhtml at bruge
> bogstavet ø, så bryder css-valideringen sig ikke om, at tegnet
> bruges.

Den brokker sig ikke hvis du gemmer filen som utf-8 (og angiver det
som tegnsæt). Men så risikerer du til gengæld at skulle slås med
(editor)programmer der ikke understøtter utf-8 ordentligt.

Jeg forsøgte en overgang at gemme nye dokumenter i utf-8, men gik
væk fra det igen, fordi der lidt for mange gange dukkede sære tegn
op når jeg ville redigere eller gennemse koden. Hvis jeg ikke
husker galt, var et af problemerne at "vis kilde"-funktionen samt
klippe-klistre fra browser til editor ikke virkede
tilfredsstillende.

Pt. benytter jeg min editors indbyggede "erstat til/fra html-
entiteter" til at ændre ø til &oslash; o.s.v.
--
Jens Gyldenkærne Clausen