Atkins: Chokoladekage
Fra : John Wegge

Dato : 29-07-03 09:52

Er der nogen der har en opskrift på en chokoladekage der passer til
atkins..
Det skal ikke være et eller andet low carb færdigprodukt man er nød til at
købe.. Det skal kunne laves af "alm" ting

Mangler snart en kage - og nu skal det være..

/john

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 10:22

"John Wegge" <wegge@trynix.dk> wrote in message
> [...]
> Det skal ikke være et eller andet low carb færdigprodukt man er nød til at
> købe.. Det skal kunne laves af "alm" ting

Jeg lavede en lækker kage i weekenden, men den er vist ikke helt lowcarb. Du
kan finde den på www.bager-kim.dk under chokoladekage III - jeg erstattede
sukker med perfect fit og mel med blendede mandler. MUMS. Brugte ikke
cremen, kun flødeskum til. Der er så stadig sukker i chokoladen, så den er
stadig kriminel. Ugens vægttab kage incl. 2 hhv 1 kg.

Pia

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 10:23

http://www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=651

Nåja, det var mandler istedet for raspen.

:Pia

Fra : thaisontrine

Dato : 29-07-03 10:23

"John Wegge" skrev d. 29-07-03 09:52 dette indlæg :
> [...]
til at
> købe.. Det skal kunne laves af "alm" ting
>
> Mangler snart en kage - og nu skal det være..

Chokoladekage

150 g FRUKTOSE (ikke "rigtig" sukker),
4 store æg,
300 g. mørk chokolade 70%,
50-60g smør (GI = 0)
4-5 spsk. fløde
125 g. malede mandler
3 spsk. speltmel
1 tsk. bagepulver
200 g hakkede tørrede abrikoser.

Fruktose piskes med æggeblommerne luftigt. Chokoladen smeltes med smør
og fløde langsomt i en kasserolle eller over vandbad (må ikke koge). De
malede mandler blandes med melet og bagepulveret og dernæst vendes MED
EN SKE i æggemassen.
Hakkede abrikoser blandes i. Æggehviderne piskes stift og vendes i dejen
til sidst uden at røre for voldsomt.

Ovnen indstilles til 175 grader. Dejen hældes over i en smurt springform
med Randbund
og det hele bages i ca. 45-50 min. (en tandstik e.l. skal være tør efter
en "stikprøve".
Kagen skal køle lidt i formen før den kan tages ud. Smager bedst fra et
par timer senere.

I sammenligning med andre chokoladekager er denne kun halv så
"glykemisk" . Og det er jo det det hele handler om. Ikke at spare på
mad men at spise rigeligt -
rigtigt, så insulin ligger lavt og bliver ved med det.

http://www.kandu.dk/

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 10:29

> Chokoladekage
>
> 150 g FRUKTOSE (ikke "rigtig" sukker),
> 4 store æg,
> 300 g. mørk chokolade 70%,
> 50-60g smør (GI = 0)
> 4-5 spsk. fløde
> 125 g. malede mandler
> 3 spsk. speltmel
> 1 tsk. bagepulver
> 200 g hakkede tørrede abrikoser.

Hvis vi nu sammenligner din og "min" opskrift - hvilken har så mest sukker?
Frugtsukker, abrikoser + mel - er det ikke rigtig meget kulhydrat, selvom
det er mindre end en traditionel kage?

Eller har jeg stadig ikke forstået konceptet.

:Pia - som endnu ikke har fået bestilt den Atkins bog...

Fra : sune vuorela

Dato : 29-07-03 11:19

En der kalder sig "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

>Hvis vi nu sammenligner din og "min" opskrift - hvilken har så mest sukker?
>Frugtsukker, abrikoser + mel - er det ikke rigtig meget kulhydrat, selvom
>det er mindre end en traditionel kage?

1 gram fruktose indeholder samme mængde kulhydrater som 1 gram
almindelig sukker. Forskellen på de to er at fruktose er cirka 1,2
gange sødere end sukker, så man skal bruge lidt mindre af det. Men
low-.carb bliver den opskrift aldrig...

>Eller har jeg stadig ikke forstået konceptet.

Det virker nu lidt som om du har.

>:Pia - som endnu ikke har fået bestilt den Atkins bog...

Sune - som har købt atkinsbogen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-07-03 20:09

[Pia J | Tue, 29 Jul 2003 11:29:07 +0200]

>Eller har jeg stadig ikke forstået konceptet.

Nej, du har forstået delt helt korrekt.

Dine kageanvisning var noget bedre, altså i det mindste hvis man kigger
på mængden af fordøjelige kulhydrater.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Helle Biks

Dato : 29-07-03 20:08

"John Wegge" <wegge@trynix.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har en opskrift på en chokoladekage der passer til
> atkins.. Mangler snart en kage - og nu skal det være..
>

> /john

Her kommer min yndlings "low-carb-chokolade-kage".

12 hele æg
500 g palmin
500 g chokolade 72% (fås i Netto og hedder Lindenborg, sort indpakning)
50 g hakkede mandler eller nødder
50 g hakkede tørrede abrikoser
Evt. lidt stærk kaffe

Smelt chokolade og smelt palmin.
Imens chokolade og palmin køler af hakkes mandler og abrikoser og æggene
piskes godt med håndmixer eller foodprocessor.
Når chokolade og palmin er kølet af hældes det ned til de piskede æg mens
der piskes. Derefter tilsættes mandler og abrikoser.

Hæld massen op i et par forme, evt. rugbrødsforme foret med
husholdningsfilm. Stil formene i køleskabet. Efter 2-3 timer kan "kagerne"
vendes ud på fad.

Den samlede mængde vejer ca. 2.1 kg, og hvis det lyder som en voldsom stor
portion, kan man jo fryse halvdelen ned - eller halvere mængden i
opskriften.

Kagen er rigtig god som mellemmåltid, eller hvis man bare har lidt
"sukkertrang".

Kagen hedder vist nok Delfiakagen, men bliver kaldt "afhængighedskagen"
eller "kiksekagen uden kiks".

Kulhydrat pr. 100 gram: 8,4 gram.

Med venlig hilsen
Helle

Fra : John

Dato : 29-07-03 20:37

Hej gruppe

Jeg takker for de hurtige svar og også kreative...

Det er en kanon gruppe denne her til udveksling af erfaringer mv. jeg kunne
dog godt tænke mig nogle flere opskrifter på forskellige dagligdags ting...
men jeg spørger bare lidt undervejs.

Jeg har til tider en "lille" trang til chokolade men er i tvivl om hvad der
er bedst, eller mindst skadeligt... Jeg har læst nogle steder at man skal
købe sukkerfri chokolade og andre steder at det er bedre med mørk chokolade
med min 70% kakao.. Hvad mener i er bedst. eller hvad er jeres erfaringer.

/ John
(start 93,8 nu 82,6)

Fra : Helle Biks

Dato : 29-07-03 21:38

"John" <postX@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg takker for de hurtige svar og også kreative...
> Jeg har til tider en "lille" trang til chokolade men er i tvivl om hvad

Hej John, husk at skrive nederst i meddelelsen i stedet for øverst.

Prøv "Afhængighedskagen" og du finder ud af, at den også er en god
erstatning for et stykke chokolade. Hvis man tager noget af massen og hælder
i sådan nogle små papirforme, som man bruger til kransekagekonfekt (fås hos
enhver købmand eller Brugs), så har man små fingernemme chokolader. De kan
evt. pyntes med en mandel eller en nød.

Helle

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-07-03 22:53

[Helle Biks | Tue, 29 Jul 2003 21:08:00 +0200]

>Her kommer min yndlings "low-carb-chokolade-kage".

Den lyder voldsom, men også voldsom god!

Tak for opskriften, jeg ser også frem til at prøve den.

Jeg vil dog erstatte abrokoserne med lidt reven appelsinskal, og
tilsætte nogle flere mandler/nødder.

Måske jeg også vil erstatte en del af chokoladen med god sukkerfri
chokolade - for at kunne spise lidt mere af kagen

>Kagen er rigtig god som mellemmåltid, eller hvis man bare har lidt
>"sukkertrang".

Det lyder også godt! Hvor "sød" er den; hvis man har en særlig sød
tand, bår man så tilsætte lidt ekstra sødemiddel (f.eks. Atwel)?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Helle Biks

Dato : 30-07-03 00:21

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Det lyder også godt! Hvor "sød" er den; hvis man har en særlig sød
> tand, bår man så tilsætte lidt ekstra sødemiddel (f.eks. Atwel)?
>
> René

Hej René, jeg synes den er sød nok. Jeg har en bekendt, der bruger 76%
chokolade, fordi hun synes den bliver for sød med 72%. Smag og
behag.........
Prøv evt. med en halv eller en kvart portion første gang.
72% chokolade fra Netto er langt det billigste. Til sammenligning koster 72%
fra netto 8,50 pr. 100 gram og 76% hos et andet supermarked (Strandberg i
Holbæk) koster 24.95 pr. 100 gram.
Held og lykke med kagen. Du må gerne gi' en melding, når du har smagt den

mvh Helle

Fra : thaisontrine

Dato : 30-07-03 08:17

"Helle Biks" skrev d. 30-07-03 00:21 dette indlæg :

> [...]
(Strandberg i
> Holbæk) koster 24.95 pr. 100 gram.
> Held og lykke med kagen. Du må gerne gi' en melding, når du har smagt

Ja jeg kan godt se at min opskrift ikke var helt god i forhold til den
anden, men det var den jeg havde og som jeg har fået af på nettet som
har fulgt kostmetoden længe, men jeg vil ihvertfald prøve den anden i
stedet for.
Er Atkins ikke det samme som omega-metoden eller har jeg der misforstået
noget??

Jeg undskylder ihertfald hvis min kage skabte forvirring.

hilsen Thaisontrine

http://www.kandu.dk/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-07-03 15:01

[thaisontrine | Wed, 30 Jul 2003 07:17:08 GMT]

>Er Atkins ikke det samme som omega-metoden eller har jeg der misforstået
>noget??

Kun lidt :) Omegametoden er en lowcarb metode udviklet under skelen til
Atkins, men indeholder mere frugt og er sammensat lidt anderledes -
nogle mener også at den er nemmere at holde, men mindre effektiv.

>Jeg undskylder ihertfald hvis min kage skabte forvirring.

Det gør ikke noget :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 30-07-03 15:00

[Helle Biks | Wed, 30 Jul 2003 01:21:02 +0200]

>72% chokolade fra Netto er langt det billigste. Til sammenligning koster 72%
>fra netto 8,50 pr. 100 gram og 76% hos et andet supermarked (Strandberg i
>Holbæk) koster 24.95 pr. 100 gram.

Uden at være alt for arogant, må jeg indrømme at jeg går langt højere op
i kakaobønnen, oprindelsesland m.m. end procenterne Så det er Valrhona,
Callebaut og Cluizel der kommer i mine kager :)

>Held og lykke med kagen. Du må gerne gi' en melding, når du har smagt den

Det lover jeg dig!

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk