Hjælp til "maske af situation".
Fra : Birger Kristensen

Dato : 28-07-03 20:44

Hej Alle

Håber I kan hjælpe mig.

Jeg er ved at tage OWD kursus, men kan ikke styre maske af situation. Jeg er
begyndt i svømmehallen at lære at svømme uden maske, åbne øjn og osv. Det
eneste jeg ikke kan få gang i er at lukke for næsen, eller lade være med at
trække vejret igennem næsen.

Findes der en "opskrift" på hvordan man gør ?? og eventuel hvor på
nettet....
(Jeg synes selv jeg har været nettet tynd, men det er der sikkert et eller
andet sted)

Jeg vil vildt gerne lære det, da jeg skal til Australien til vinter.

Håbefulde hilsner

Birger, Odense

Fra : Arnt Eirik

Dato : 28-07-03 21:52

Birger Kristensen" <birgerk@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
> andet sted)
>
> Jeg vil vildt gerne lære det, da jeg skal til Australien til vinter.

Avhjelp situasjonen med å holde for nesen de par første sekundene til
pusterefleksen er "inne". Etter et par ganger slik, er det letter å komme
igang.

Arnt

Fra : Allan Norsk

Dato : 29-07-03 08:23

> Findes der en "opskrift" på hvordan man gør ?? og eventuel hvor på
> nettet....
> (Jeg synes selv jeg har været nettet tynd, men det er der sikkert et eller
> andet sted)

Det lyder måske åndsvagt, men -

Kan du blæse balonner op og drikke med sugerør uden at holde dig for næsen,
så kan du også trække vejret i en snorkel/apparat uden maske på. Det er den
samme lukke mekanisme du anvender. Du kan faktisk træne den over vand foran
tastaturet - prøv at suge kinderne ind ved brug af lungerne.

/Allan

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-07-03 08:48

Birger Kristensen wrote:
> Det eneste jeg ikke kan få gang i er at lukke for næsen,
> eller lade være med at trække vejret igennem næsen.

Når du har taget masken af så prøv at puste lidt luft ud gennem næsen og så
hold det der, når du dykker længere ned skal du puste mere luft ud i næsen
ellers føles det som om der løber vand op i næsen. Prøv evt. at øve at puste
luft ud gennem næsen og så holde luften der.

mvh
Jonas

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Bernino Lind

Dato : 29-07-03 12:26

Kære Kristensen,

Ud over alle de gode tips der er kommet er der to ting jeg vil sige dig:

1. Næsten ALLE nye dykkere har problemer med maske af øvelsen (der er ikke
noget i vejen med dig!)

2. Alle nye dykkere er spændte og den psykiske stress dette afstedkommer
betyder at man gør ting dårligere (der er ikke noget i vejen med dig!)

Frygt ej at du dummer dig, vær hellere en klovn mht. maske øvelsen overfor
dine kammerater i poolen eller hvor I nu skal øve - end ikke at kunne den,
den dag du får sparket din maske af, en eller anden idiot der ikke har
orienteret sig.

Det kommer til dig en dag - dont worry! - som regel kan man bare et eller
andet svært når man ikke længere tænker over det - det betyder også at lige
præcist den måde du gør det på, er din måde. Vores fysiologi er lidt
forskellig, så det der er rigtigt for den ene ikke nødvendigvis er rigtigt
for den anden.

Det vil du især opleve med trykudligningen...prøv dig frem.

Bobler, Bernino Lind

Fra : Jan Richardy

Dato : 29-07-03 12:49

"Bernino Lind" <lind@REMOVE.THIS.hlgroup.dk> wrote in message
> 1. Næsten ALLE nye dykkere har problemer med maske af øvelsen (der er ikke
> noget i vejen med dig!)

HEP! Første gang jeg skulle gøre det i åbent vand kunne man se mit manometer
bevæge sig nedad, så meget luft brugte jeg da jeg hev masken af, hehe. Når
man mærker det kolde havvand i ansigtet bliver ens vejrtrækning pludselig
lidt panisk.

Men for mit vedkommende var det et spørgsmål om, at få banket ind i hovedet,
at uanset hvad der skete, så havde jeg jo regulatoren i munden, så jeg altid
kunne få luft. Selv hvis jeg nu kom til at få lidt vand ind i næsen og galt
i halsen, kan man jo hoste igennem regulatoren.

I øvrigt er det tip med at blæse en lille smule luft ud af næsen også ret
godt, især hvis man føler, at der er lidt vand på vej op.

> 2. Alle nye dykkere er spændte og den psykiske stress dette afstedkommer
> betyder at man gør ting dårligere (der er ikke noget i vejen med dig!)

Det er rigtigt. Jeg var også lidt nervøs for, at min instruktør ville bede
mig om at tage masken af, da jeg tog dybdedyk og lå 30 meter under
lillebælts overflade i bælgravende mørke og hård strøm. Det slap jeg dog
for. ))

--

Jan Richardy
9 dyk under blybæltet

Fra : dpl

Dato : 29-07-03 16:45

Hejsa!
Det er vist et ganske normalt problem du har der, og der er jo allerede
kommet mange gode svar. Men jeg kan da lige supplere lidt...

Da jeg skulle lære det i vinters, foregik det sådan her: Jeg svømmede
baner i svømmehallen, med snorkel, uden maske. Bare padle derudad med
finnerne, den ene hånd holder snorklen, den anden holder du for næsen
med. Når vejrtræningen gennem snorkelen er i ro, prøver du at slippe
næsen, og svømme videre uden at løfte hovedet. Når du føler vandet
kryber ind i næsen, prøver du at blæse lidt luft ud i næsen, og synes du
det bliver for meget, så griber du bare om næsen igen med den frie hånd.
Derefter slipper du igen når du er klar... og så fremdeles. Tricket er
ikke at løfte hovedet på noget tidspunkt og trække vejret gennem næsen,
men kun bruge snorkelen hele tiden. Du vil hurtigt mærke at du kan
svømmere længere og længere med "åben" næse, og snart tænker du slet
ikke over det mere.

Held og lykke!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Birger Kristensen

Dato : 29-07-03 21:52

Hej Alle

Det er dejligt med alle de svar. Jeg vil prøve bruge dem, så må vi se
hvilken der virker.

Mange tak

Mvh
Birger