Hvor starter jeg..?
Fra : Peter T

Dato : 28-07-03 20:38

Hej gruppe..!

Efter at have snorklet en hel del år efterhånden, synes jeg det må være på
tide og komme lidt længere ned
Det er egentligt ikke noget nyt jeg vil, men det er først nu økonomien har
tilladt det.

Men hvor skal jeg starte..? Hvilket certifikat skal jeg gå efter..? Har
kigget lidt opkring og fundet priser på PADI og NASE (ingenting på CMAS, er
der ikke noget der hedder det mere ?)

Anyway, hvad skal jeg som nybegynder gå efter..? Uden og træde nogle over
tæerne, så har vi vil alle sammen hørt om PADI som Pay And Die Instantly.
Holder det vand(!) eller er det blot en gammel skrøne..?

Hvad siger i..?

MVH

Peter

Fra : Tigeren

Dato : 28-07-03 20:55

CMAS eksisterer i bedste velgående. Har selv lige brugt hele vinteren på
det. Der er massere af klubber som uddanner CMAS **

Mvh

Lasse

Fra : Peter Kjær

Dato : 28-07-03 20:58

> [...]
> tæerne, så har vi vil alle sammen hørt om PADI som Pay And Die Instantly.
> Holder det vand(!) eller er det blot en gammel skrøne..?

Hej Peter,

CMAS eksistere, men er mere en klub uddannelse her i landet, så vidt jeg ved
er der kun et dykkercenter der udbyder det, men de fleste dykkerklubber kan
hjælpe dig her. omvendt er PADI mest en uddannelse du finder i dykkercentre,
men nogle få klubber er også begyndt at tilbyde disse kurser.

Mit bedste råd til hvilken uddannelse du skal vælge er at prøve at besøge et
par klubber samt et par dykkercentre, og så vælge det sted hvor du føler dig
mest tryg.

Der har efterhånden været så mange diskutioner for og imod PADI/CMAS så det
gør helt ondt, men ellers prøv at søge på gogle så har du hygge læsning til
et par måneder.

--
Ses,
Peter

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-07-03 21:58

> [...]
> tæerne, så har vi vil alle sammen hørt om PADI som Pay And Die Instantly.
> Holder det vand(!) eller er det blot en gammel skrøne..?

Hej Peter

Tag ud og besøg nogle klubber i lokal området.

Hvor bor du ?

Hvis du kigger på www.sportsdykning.dk, under klubber
er der masser at vælge imellem.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 29-07-03 09:17

Peter T wrote:

> [...]
> tæerne, så har vi vil alle sammen hørt om PADI som Pay And Die Instantly.
> Holder det vand(!) eller er det blot en gammel skrøne..?

Det holder ligeså meget vand som det cmas står for 'Complete Morons At Sea'

> Hvad siger i..?

Jeg vil råde dig til at tage Padi vejen, hvilket jeg også selv gjorde.
Det er mest udbredt, og alle dykkercentre kender Padi, har desværre oplevet
at dykkercentre i udkanten af civilisationen ikke anede hvad Cmas var.

Jeg kan også godt lide man tager tingene i små bider når det passer en,
istedet for at skulle vente til vinter og så bruge lang tid.

Men det er smag og behag, jeg arbejder selv for et dykkercenter og kan
tydeligt mærke at det ikke er certifikatet der gør forskellen, men derimod
erfaringen bagefter.

Jeg har skulle guide dytige Padi AOWD'ere, og Cmas**, men også dårlige Padi
divemastere og dårlige Cmas***.

Så certifikatet siger efter min mening intet om folks reele erfaring, da der
findes sorte får i certificerings systemmer.

Heldigvis har de fleste klubber herhjemme også indset at det ikke kun er
deres eget certifikat som duer, og derfor også gerne vil havde medlemmer
fra andre certificeringssystemmer.

Hvis du har nogle venner/familie som dykker i den ene organisation så tag og
vælg den, er du derimod den eneste ville jeg vælge det system du synes
lyder bedst til de ting du vil lave.

Held og lykke med dykningen.

Hilsen Søren Reinke

Fra : JSC

Dato : 29-07-03 10:17

> [...]
> tide og komme lidt længere ned
> Det er egentligt ikke noget nyt jeg vil, men det er først nu økonomien har

Hvad er dit temperament til:

Dykkercentre, hvor man betaler for det meste og skal stå for mindst muligt
selv. Så vælge et af de kommercielle systemer.

Klublivet: Her bygger det på frivillig arbejdskraft, dvs. når noget ikke
fungere, så må man smøge ærmerne op for at få det til at fungere - Her at
alt billigere inkl.. uddannelse og den efterfølgende råd og vejledning.

Hvis du vælger klublivet (hvilket jeg vil anbefale) - Så er det et must at
klubben har en ordentlig båd. Kik på deres aktivitetsliste. Nogle klubber
får kun arrangeret 5-10 ture om året, hvor andre nærmer sig de 75-100 ture
om året.

Om der står PADI,CMAS, NASE osv. videre på kortet betyder mindre. De er alle
gængse i det store udland...

Mvh.
Jørgen

Fra : TJOR

Dato : 29-07-03 11:01

Hej Peter.

Jeg er uddannet i NASE-regi og er meget glad for det. Det virker i hvert
tilfælde for mig. Jeg kan godt lide at det er modul baseret og jeg derfor
kan tage de moduler der passer mig, mere eller mindre når det passer mig.
Jeg ville nok vælge at blive uddannet enten i PADI eller NASE og evt.
bagefter vælge en klub at være medlem af. Dette kan give dig fordelen fra
begge dele. Andres erfaringer og god, effektiv uddannelse.

Tjor

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-07-03 11:52

Peter T wrote:
> Men hvor skal jeg starte..? Hvilket certifikat skal jeg gå efter..?

Hvis du har tid og tålmodighed til at tage en grundig uddannelse så synes
jeg CMAS i en klub er det bedste, det koster 1/4 af hvad det samme ville
koste hos de andre organisationer og så er uddannelsen gearet til at alle
kan være med. Alle lærer rent faktisk at dykke, i hvert fald hos os.

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.KoebenhavnsSportsdykkerklub.dk

Fra : Bernino Lind

Dato : 29-07-03 12:19

Kære Peter,

I sidste eller forrige nummer af DYK var der en artikel om alle de
forskellige certifikater - kan lånes på biblioteket eller din nærmeste
dykkerbutik som regel.

Dykning er ikke nogen rocket science sålænge det foretages på lavt vand
0-35m og er rekreationelt - så find den klub, butik, center, eller rejse du
personligt synes bedst om. Uanset certifikat kommer du igennem de
grundlæggende færdigheder, sikkerhed og teori og du vil være en ligegod
dykker nå du har dine første 20-30 dyk uanset certifikat. Det er nemlig den
praktiske erfaring med opdriftskontrol der gør der god og din respekt for
havet og sikkerhed der får dig hjem.

Find en mere erfaren og tålmodig makker til dine første 10-20 dyk efter
kurset - lad være med at være to friske dykkere der går ud alene for at få
mere erfaring, der er desværre en del dødsulykker og tæt på når to uerfarne
pladsker deruda (sidst at læse i sidste DYK f.eks.).

Jeg har endnu ikke hørt om dykkere der er blevet afvist i en dykkerbutik
pga. konflikter mellem certifikater - så det skal du ikke spekulere på.

Hvis du finder ud af at du vil gå videre eller skifte certificering har de
fleste certifikater også konverterings kurser (ja, det lyder religiøst, det
er det også for nogle) så du kan bliver divemaster i Padi, skifte til Nase,
skifte til CMAS og blive instruktør i Padi til sidst hvis det er du
vil...erhvervsdykker er dog noget helt helt andet.

I skandinavien er Padi og CMAS mest almindelige. Hvis tech dykning tiltaler
dig skal du se på IANTD men også Padi har et program de kalder REC-TEC der
dog er mest almindeligt i f.eks. Ægypten til dyb (+80m) og blandingsgas
(trimix, helitrox, rebreather mm.).

Padi har også en række ekstra uddannelser f.eks. isdykker, tørdragt, vrag
penetrerings dykker, navigations dykker mm. som jeg personligt har fået
meget ud af. Jeg ved ikke om CMAS har disse - men ellers vil der altid være
en erfaren dykker i den klub du vælger som vil kunne lære dig det mere
uformelt.

Bobler, Bernino Lind

Fra : RL

Dato : 29-07-03 12:48

[...]

Hvor har det fra?
DSAT Tec Rec kurset giver mulighed for dykning på luft til max 50 meter og
decompresion på nitrox og oxygen.

DSAT er ved udvikle et trimix kursus som ikke er på markedet endnu.

Rasmus L.

Fra : Bernino Lind

Dato : 29-07-03 13:12

Ups - sorry - det var fordi dykkercentret jeg blev tilbudt kurset af både
tilbød DSAT Tec-Rec og TDI.

TDI trimix...er det rigtige svar - eller ihvertfald det jeg blev tilbudt i
et Dahab dice center, ehhh Dahab Dive center.

Bobler, Bernino