Dykning syd langeland ??
Fra : Michael

Dato : 28-07-03 18:45

Hejsa !!

Jeg mangler hurtigt svar........
Nogen der har nogle gode positioner nede ved syd Langeland ?? Vi vil sejle
ud fra Bagenkop havn.......!

Mvh
Michael

Fra : MD

Dato : 29-07-03 00:47

"Michael" <dyk@postbilen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa !!
>
> Jeg mangler hurtigt svar........
> Nogen der har nogle gode positioner nede ved syd Langeland ?? Vi vil sejle
> ud fra Bagenkop havn.......!
>
> Mvh
> Michael

Illebølle Vraget kan anbefales. Der kan være en del strøm, men ellers er det
nemt at gå til.

MVH MD

Fra : Jack Nissen

Dato : 29-07-03 13:26

> Illebølle Vraget kan anbefales. Der kan være en del strøm, men ellers er
det
> nemt at gå til.

Det er det da rigtig nok, men er der ikke langt op til vraget fra Bagenkop ?

Jeg vil foreslå:

M36: 54:43,823 10:46,543
Trawleren: 54.43,910 10:47,851
Tromp af Rotterdam: 54:41,600 10:45,210

Er I erfarne vragdykkere, så er M36 og Tromp rigtigt gode dyk, men ligger på
hhv. 28 og 31 m. og kan være svære at gå til.

Trawleren er også et rigtigt godt dyk, hvor alle kan deltage, omkring 17-22
m. såvidt min computer husker.

Rigtig god tur...

VH

Jack N.

Fra : Morten Dall

Dato : 30-07-03 21:23

"Jack Nissen" <jni@cabinplant.com> skrev i en meddelelse
> det
> >

> Det er det da rigtig nok, men er der ikke langt op til vraget fra Bagenkop
> [...]

hvilket format ligger de posisjoner i ?

feks 54:43,823 så vidt jeg ved heder wgs84 formatet timer:minutter,sikunder
med 1 decimal
så kan det jo ikke hede 54:43,823 men må hede 54:44,223 da de 60 sekunder
jo bliver til et minut
midt sø kort program brokker sig også over at der står noget der er støre
end 600 til sidst, er det fordi det er et gammel format eller hvad ?

mvh Morten dall

Fra : Jack Nissen

Dato : 31-07-03 11:39

Der må jeg desværre melde hus forbi.
Jeg fandt positionerne på www.vragguiden.dk (det burde jeg nok have
skrevet...)

Jeg svarede egentlig fordi jeg kender meget til vragene i området, og ville
hjælpe manden med at komme på nogle gode vragdyk.

VH

Jack

Fra : Morten Dall

Dato : 31-07-03 18:25

> Der må jeg desværre melde hus forbi.
> Jeg fandt positionerne på www.vragguiden.dk (det burde jeg nok have
> skrevet...)

ja men det er helt okay, så skal jeg nok finde ud af det.

> Jeg svarede egentlig fordi jeg kender meget til vragene i området, og
ville
> hjælpe manden med at komme på nogle gode vragdyk.

har du nogle navne og posisjoner på vrag højre oppe i lange lands bældtet
for vi dykker nogle gange oppe omkring papir vraget og Dr. ichenbaume, så
hvis du kendte nogle oppe i det lag ville det være fedt.

mvh Morten Dall

Fra : Anders Bystrup

Dato : 01-08-03 07:54

> hvilket format ligger de posisjoner i ?
>
> feks 54:43,823 så vidt jeg ved heder wgs84 formatet timer:minutter,sikunder
> med 1 decimal

Sagen er nok at formatet positionerne står i er:
timer.minutter,1/1000-dele minutter. Hvis du tager tusindedelen og
ganger med 6/100 får du den del i bue-sekunder i stedet så dit
søkort-program bliver en glad loppe igen

Formatet ovenfor er vist det mest almindelige nu til dags -
papirsøkortene er tivertifald indrettet på den måde i dag og SVJH kan
f.eks. Det Levende Søkort (og alt andet software jeg har prøvet)
sættes til at køre med både det "nye" og "gamle" format (og diverse
skumle grid's derudover...)

Mvh Anders Bystrup

Fra : Morten Dall

Dato : 01-08-03 21:11

"Anders Bystrup" <anders_bystrup@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sagen er nok at formatet positionerne står i er:
> timer.minutter,1/1000-dele minutter. Hvis du tager tusindedelen og
> ganger med 6/100 får du den del i bue-sekunder i stedet så dit
> søkort-program bliver en glad loppe igen

hvad siger du er normait ?

hvis jeg har en standart wgs84 som skal tastes ind en en ny moderne komputer
i båden skal den så have det som sekunder eller som 1/1000 minutter ?

mvh Morten Dall

Fra : Anders Bystrup

Dato : 02-08-03 12:45

> hvad siger du er normait ?

Søkortene fra KMS er indrettet med 1/1000 (eller i hvert fald med
10-er potenser) så det må vist siges at være mest normalt...

> hvis jeg har en standart wgs84 som skal tastes ind en en ny moderne komputer
> i båden skal den så have det som sekunder eller som 1/1000 minutter ?

Det kommer nok an på hvordan softwaren er indstillet. Min halvgamle
Garmin hånd-GPS kan ca. aleph_0 forskellige formater, herunder begge
de her i tråden nævnte så mon ikke din computer kan indstilles på
passende vis? Hvilket software bruger du?

Mvh Anders Bystrup

Fra : Morten Dall

Dato : 03-08-03 21:54

> Hvilket software bruger du?

noget der heder GDM6 fra Lowrance Electronics, dem der har lavet vores
computer i båden, det et stykke software til at administrare, posisjoner i
komputeren.

mvh MD

Fra : Anders Bystrup

Dato : 04-08-03 07:38

> noget der heder GDM6 fra Lowrance Electronics, dem der har lavet vores

Downloadede det lige og det viser sig at hvis du i View->Map Display
Options->Position Format klikker på "Deg, Min" så får du lov at
indtaste i ggºmm,mmm' formatet.

Der findes i øvrigt meget godt open-source og shareware software til
at administrere gps-data, kig f.eks. på http://gpsinformation.net/
eller google lidt efter det.

Mvh Anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-08-03 15:53

> [...]
> midt sø kort program brokker sig også over at der står noget der er støre
> end 600 til sidst, er det fordi det er et gammel format eller hvad ?

Du er helt galt i byen. WGS84 har ikke noget med hvordan positionen er
skrevet. Det er en model af hvordan jorden "ser" ud. Jorden er jo ikke hel
rund.

Man kan skrive positioner på mange måder, på søkort bruger man normalt
grader, minutter og decimal minutter skrives 56º 55,345' mange gange bruger
man et andet skilletegn end º imellem grader og minutter.

Her er den samme position skrevet på forskellige måder:

56º 55,345' (normal måde ggº mm,mmm')
56º 55' 20,7" (ggº mm' ss,s")
56,92241º (gg,gggggº)

Nu ved jeg ikke hvilke program du bruger men det burde kunne stilles om til
at bruge det første format.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk