Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Beskæring og dato ?
Fra : Jakob M

Dato : 28-07-03 16:44

Hej

Jeg skal have sendt nogle billeder til fremkaldelse fra mit nye Canon A60
hos Føtex. Originalerne er i 1600x1200, jeg går ud fra et de skal beskæres
til 1600x1067 for ikke at få hvide kanter på 10x15cm billeder ?.
Jeg vil gerne beskære individuelt, så jeg kan ikke bruge IrfanView, men det
medfølgende software gør det ikke nemt. Hvad findes der af alternativer der
til nem beskæring, altså hvor man ikke skal sidde og trække en firkant med
musen ?.

Hvordan sætter jeg dato på billedet, helst en hel batch på en gang ?. Det
bedste ville være hvis man kunne få fildatoen på bagsiden af billedet, men
det er der vel ingen fremkaldere kan lave ?.

Mvh
Jakob

Fra : Karl Olsen

Dato : 28-07-03 17:37

Jakob M <fandens@klog.dkXXXXX> wrote:

> [...]
> men det medfølgende software gør det ikke nemt. Hvad findes der af
> alternativer der til nem beskæring, altså hvor man ikke skal sidde og

ThumbsPlus
http://www.cerious.com/

Karl

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 28-07-03 17:42

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Fra : Jakob M

Dato : 28-07-03 20:41

Ole Gyldenløve wrote:

> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Takker for svarene. Ingen der ved noget med datoerne ?.

Mvh
Jakob

Fra : Christian

Dato : 29-07-03 06:36

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> wrote in message
> Ole Gyldenløve wrote:
> Takker for svarene. Ingen der ved noget med datoerne ?.
>
> Mvh
> Jakob

www.digitalshoppen.com printer filnavnet på bagsiden af billedet. Hvis du så
navngi'r dine billeder med dato/tid, så har du dato'en bagpå)

Et program som PIE (www.picmeta.com) kan automatisk navngive dine billeder
med dato/tid ud fra EXIF data.

Hilsen Christian

Fra : Jakob M

Dato : 29-07-03 08:05

> www.digitalshoppen.com printer filnavnet på bagsiden af billedet.
> Hvis du så navngi'r dine billeder med dato/tid, så har du dato'en
> bagpå)

Hmm, kan man få kameraet til at navngive filerne med dato først, i stedet
for fortløbende numre (Powershot A60)?.

> Et program som PIE (www.picmeta.com) kan automatisk navngive dine
> billeder med dato/tid ud fra EXIF data.

Tak, det kigger jeg på

Mvh
Jakob

Fra : Christian

Dato : 29-07-03 09:19

> Hmm, kan man få kameraet til at navngive filerne med dato først, i stedet
> for fortløbende numre (Powershot A60)?.
>
> Jakob

Jeg ved ikke om dit kamera kan, men med PIE kan du opsætte en maske f.eks.
på formen YYYY-MM-DD_TT-MM-SS, og når du så downloader dine billeder fra
kameraet, så renamer PIE dem til dette format ud fra de EXIF informationer,
der ligger i billedet.
Dvs., at du altid kan se hvornår billedet er taget ud fra billedenavnet.

Det gi'r mange fordele, bl.a. er det nemt at organisere sine backups, og
finde frem til billederne igen, især hvis det er et papirbillede, med
filnavnet bagpå.

Fra : Jakob M

Dato : 29-07-03 13:29

> [...]
> EXIF informationer, der ligger i billedet.
> Dvs., at du altid kan se hvornår billedet er taget ud fra

Super, det prøver jeg.

> Det gi'r mange fordele, bl.a. er det nemt at organisere sine backups,
> og finde frem til billederne igen, især hvis det er et papirbillede,
> med filnavnet bagpå.

Det er jo lige det

Mvh
Jakob