RGBM - erfaringer?
Fra : Bernino Lind

Dato : 28-07-03 15:05

Kære Dykkere,

Er der nogen der har erfaringer med RGBM modellen til rekreativ dykning?

Specielt er jeg interesseret i at høre hvad opstignings hastigheden dikteres
af denne algoritme - jeg kan forstå at den arbejder med micro-bobler som en
meget større del af kompressions teorien.

Min computer er en Mares Surveyor som siges at have en modificeret Haldane.
Er der nogen der ved om dette kan betyde RGBM?

Bobler, Bernino Lind

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-07-03 15:46

Bernino Lind:

> Er der nogen der har erfaringer med RGBM modellen til rekreativ
> dykning?

RGBMs no-stop grænser er sat efter (Spensers?) dopplertal.

> Specielt er jeg interesseret i at høre hvad opstignings
> hastigheden dikteres af denne algoritme

Opstigningshastigheden dikteres ikke af en algoritme, men kommer til
udtryk når man laver en tabel:

Hurtigere opstigningshastighed vil give deko stop før og evt mange
flere.

Generelt anbefales opstigningshastigheder på max 10 m/min.

> Min computer er en Mares Surveyor som siges at have en modificeret
> Haldane. Er der nogen der ved om dette kan betyde RGBM?

Det er det ikke. Haldane, Hahn, Bühlmann et al. arbejder med "opløst-i-
væv"-hypotesen, mens Yount (VPM) og Weinke (RGBM) arbejder med
"kontroller-bobler"-hypotesen.

--
Peter Fjelsten
dk.tech.gear <http://www.dktechgear.dk>

Nyt website. Nye produkter. Flere produkter. Billigere produkter!

Fra : K.L.Rasmussen

Dato : 28-07-03 20:45

Hej NG

jeg har lige købt en Suunto Viper den køre med RGBM modelen.de skriver at
det er udviklet i et samarbejde med Suunto og en Bruce R. Wienke .
Nu er det ikke lige at jeg helt er med på hvad det lige er at RGBM gør
udover at det er en teori om nogen meget små bobler af nitrogen som har
forskelig tid om at skride fra min krop igen :) men jeg kan sige at min
Viper er en superdykker "makker" den er meget nem at bruge og giver en god
No-deko tid på de dyk jeg dykker (max 35m), jeg har ikke prøvet at dykke
dekodyk med den endnu men det kommer nok når det er noget at se på i mørket
i lidt længer tid 8)

Opstigningshastigheden dikteres ikke af en algoritme, men kommer til
udtryk når man laver en tabel:
Hurtigere opstigningshastighed vil give deko stop før og evt mange
flere

Ja det er rigtig hvis du stiger for hurtig op med Viperne (konstant over 12
meter/min) vil du komme til at skylde i "banken" den vil så ligge tid til
dit deco og hvis det er helt galdt også til "loftdybten"

Mvh

K.L.Rasmussen
www.norresundbysportsdykkerklub.dk

Fra : Christian Sloth

Dato : 30-07-03 04:12

Hej Bernino,

Jeg har skrevet til dig privat.

Jeg har lavet nogle trimixdyk med anvendelse af RGBM og VPM algoritmerne
(Abyss og V-Planner).

Jeg kan se i traaden om Haldane og Buhlmann, at du allerede har fundet mere
materiale.

se ogsaa: www.v-planner.com
www.abysmal.com

MVH