Syn og afgift
Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 28-07-03 10:30

Hej

Nu har jeg fået bragt min Bandit 600 S hjem til Danmark, men så er der
bare lige to detaljer som jeg er i tvivl om.

Det første er at der jo er ventetid ved syn Er der nogen der ved
hvor stor chance der er for at komme til i løbet af dagen hvis man
bare kører hen til en synshal om morgenen og siger "Hej!" ? Er der
nogen steder der er større chance end andre (min logik siger mig at jo
større sted, jo større chance for at en eller anden får et hul i
tidsplanen, men hvilke steder i nærheden af Århus er store)?

Det andet er det evendelige problem med afgitsstørrelsen. Banditten er
fra 1998 og T&S har (foreløbig) sagt at værdien er 25kkr, og afgiften
derfor er 40711 kr. For 5000 km siden (den har nu kørt 26 kkm) betalte
jeg 3150 Euro (23,5 kkr) i Tyskland, så det er jo mindre end de 25 kkr
(og desuden har jeg kommet til at lægge den ned på siden (ved
stilstand), så kåben har fået en mindre flænge). Den værdi de angiver
er vel hvad den ville koste ved en dansk forhandler uden afgift? Kan
man sige noget om forholdet mellem det og prisen ved en privat i
Tyskland? De mc'er på dba der minder mest om ligger på 55-60 kkr (dog
uden kåbe, da Banditten ikke kunne fås med kåbe i DK i 1998). Jeg
synes derfor det virker som om T&S's vurdering er for høj, og jeg
hælder derfor til at få den til individuel vurdering. Jeg vil dog
gerne lige sikre mig at jeg ikke har mistforstået et eller andet og
det i virkeligheden er et "godt tilbud" fra T&S?

/Bjarke

Fra : Peder

Dato : 28-07-03 11:12

On 28 Jul 2003 11:30:17 +0200, Bjarke Skjernaa <bjarke_ng@skjernaa.dk>
wrote:

-snippet hvad jeg intet ved om.

> [...]
>gerne lige sikre mig at jeg ikke har mistforstået et eller andet og
>det i virkeligheden er et "godt tilbud" fra T&S?

Jeg spurgte selv T&S om det havde nogen betydning, at min cykel var
brugt til ræs, hvis jeg skulle vælge at indregistrere den. En køber
ville formentlig mene at den var mindre værd pga sliddet (uanset om
det så passer eller ej).
T&S oplyste, at der ikke var specielle regler for ræs cykler, men at
jeg jo havde to muligheder - enten en ren papirregistrering, hvor
værdien blev sat ud fra oplsyninger om alder og km stand - eller en
konkret vurdering, hvor skønsfolk vurderer cyklen.
Hun mente at sidstnævnte nok var bedst for mig, da de ville kunne se
om/at den var mere slidt pga. ræs og derfor ville værdisætte lavere.
Med andre ord: Hvis du mener at standen af din cyklen berettiger til
en lavere værdi, så lad dem se på den.
--
Peder
SGSXR750 (http://roadracing.netpartner.dk)

Fra : Jørgen Winther

Dato : 28-07-03 12:53

"Bjarke Skjernaa" <bjarke_ng@skjernaa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> større sted, jo større chance for at en eller anden får et hul i
> tidsplanen, men hvilke steder i nærheden af Århus er store)?

Det er en god idé at ringe om morgen for at høre, om de har en
afbestilling - det har de tit, or dermed kommer du hurtigere til. Bed dem
checke rund omkring i landet, hvis du ikke har noget imod at køre efter det.
Min erfaring er, at de små steder ofte har bedre tid end de store, men jeg
ved ikke om det er et generelt fænomen.

--
Jørgen
www.vanvossen.dk

Fra : Claus Bisgaard

Dato : 28-07-03 15:35

book en tid via www.bilsyn.dk.... Bare tag en tid som nu passer bedst
muligt, og hold så øje igennem dagen. Så snart en anden afmelder en tid
bliver den tilgængelig så du kan nuppe den. Her kan du søge på geografiske
områder og tidspunkter, så det er nemt at holde øje med om der kommer en
bedre tid end den du allerede har booket - og du kan ændre tid så mange
gange som du har behov for....

-Claus Bisgaard

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-07-03 16:28

Claus Bisgaard wrote:

> book en tid via www.bilsyn.dk....

Du kan ikke booke toldsyn via hjemmesiden.

Ib Jakobsen

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 28-07-03 17:35

"Claus Bisgaard" <cbk@kubik.dk> writes:

> [...]
> områder og tidspunkter, så det er nemt at holde øje med om der kommer en
> bedre tid end den du allerede har booket - og du kan ændre tid så mange

Jeg bestilte tid i sidste uge, men første ledige tid i hele østjylland
var 14. august, og siden har jeg mindst en gang om dagen værret inde
på bilsyn.dk for at se om der var kommet en bedre tid, men jeg har
endnu ikke set en tid inden for 14 dage (i dag prøvede jeg lige hele
Jylland, og det eneste ledige var i Åbenrå hvilket jeg måske synes er
lidt langt væk). Jeg tror jeg vil prøve i køre forbi den nærmeste
synshal i morgen og så må jeg jo bare tage en god bog med og læse i
den med krydsede fingre

/Bjarke

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 28-07-03 22:15

Hej Bjarke

Du ringer og booker den første og bedste tid til et TOLDSYN, jeg mener at
det kun er i Lystrup at de gør det i Århus. Så får du en kode og med den i
hånden kan du ændre din toldsyns tid via net siden. Forsøg dig omkring kl.
17.30 - 18.00, der er chancerne størst for at forbedre din tid.

Venligst,
Lars
CBR1000F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-07-03 23:00

Lars Rasmussen wrote:

> [...]
> hånden kan du ændre din toldsyns tid via net siden. Forsøg dig omkring kl.
> 17.30 - 18.00, der er chancerne størst for at forbedre din tid.

Ja, eller om morgenen ved lidt efter kl.8.00. Så har værkstederne afbestilt
synstid fordi de sidste reservedele ikke er kommet frem.

Ib Jakobsen

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 29-07-03 16:46

Bjarke Skjernaa <bjarke_ng@skjernaa.dk> writes:

> [...]
> lidt langt væk). Jeg tror jeg vil prøve i køre forbi den nærmeste
> synshal i morgen og så må jeg jo bare tage en god bog med og læse i

Jeg tog chancen idag og efter to timer kom jeg til, så nu har jeg en
nysynet Bandit uden anmærkninger. I morgen skal der så bare lige
betales alt for mange penge til T&S, hentes rigtige plader og have
skiftet kæde og så er jeg klar til at komme ud at nyde det gode vejr
igen.

Vi ses derudde,
Bjarke

Fra : kAWASAKIBOY