/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
R6, olien for tynd?
Fra : Benz...


Dato : 28-07-03 08:51

Hej NG. (specielt andre R6 ejere :))

I lørdags var jeg ude og købe noget olie hos Vordingborg mc. (Den skulle
bare skiftes og jeg havde ikke noget liggende :( )
I min iver og hast købte jeg 3 dunke motul fulsyn 15w60 (mener nok at det
var 60.) til 118kr stk :(

Men nu virker det som om at koblingen fedter, den er i hvertilfælde blevet
mere sløv.
Nogen som har nogen erfaringer, ang dette. evt R6 ejere som har prøvet sig
frem.


Lige inden at mcén blev serviceret begyndte den også at være mere svær at
skifte gear på og den er det stadig (den vil ikke rigtig falde tilbage i
standard position. Jeg troede bare at det var fordi at olien var lidt for
gammel. (den kørte lidt over service intervald), m det er der stadig. Kan
det også skyldes olien, eller er det bare fordi jeg ikke har fået smurt
skifter armen?
Skal i hvert tilfælde hjem og smørre den.

ps: Jeg har bare været så muggen lige siden lørdags. Kan ikke klare at jeg
nok skal til at skifte olie igen, føler mig lidt snydt.
og hvis nu olien skal skiftes skal jeg så også skifte olie filter igen. der
ligget jo en del olie i det, og der skulle jo nødigt ske nogen kemisk
reaktion.

Tak for opmærksomheden!
:)

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268



 
 
Henrik Steen Larsen (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-07-03 09:05

> I lørdags var jeg ude og købe noget olie hos Vordingborg mc. (Den skulle
> bare skiftes og jeg havde ikke noget liggende :( )
> I min iver og hast købte jeg 3 dunke motul fulsyn 15w60 (mener nok at det
> var 60.) til 118kr stk :(

For tynd er den nok næppe...



RacerNiels (28-07-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 28-07-03 10:30

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message
news:bg2lib$ce5$1@news.cybercity.dk...
> For tynd er den nok næppe...

Fantastisk svar!! Måske en begrundelse og baggrundsteori for dit svar ville
hjælpe lidt...



Jes, mht filteret behøver du ikke skifte det. Olie er olie, og der vil ikk
komme nogen kemisk nedsmeltning. Du kan bare skrue det af og vende bunden i
vejret på det - så er det fint igen. Den sjat der er tilbage betyder intet.


Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk




Henrik Steen Larsen (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-07-03 10:59

> > For tynd er den nok næppe...
>
> Fantastisk svar!! Måske en begrundelse og baggrundsteori for dit svar
ville
> hjælpe lidt...

Tak tak

Yamaha anbefaler - jvf. nedenstående adresse - at man bruger en olie med
viskositet på 10W30 hvis temperaturen er mellem -10 og ca.+35 grader
celcius. 10W30 er noget tyndere end den 20W60 som Benz blev prakket på.

http://www.yamaha-motor.com/products/unitinfo.asp?lid=2&lc=mcy&cid=5&mid=8
(se side 123 i pdf filen).

mvh



Benz... (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 28-07-03 11:46

> Yamaha anbefaler - jvf. nedenstående adresse - at man bruger en olie
> med viskositet på 10W30 hvis temperaturen er mellem -10 og ca.+35
> grader celcius. 10W30 er noget tyndere end den 20W60 som Benz blev
> prakket på.
>
> http://www.yamaha-motor.com/products/unitinfo.asp?lid=2&lc=mcy&cid=5&mid=8
> (se side 123 i pdf filen).
>

Den jeg havde i før var en 20w50 castrol halvsyn. Og den spillede max.
Så derfor undrede jeg mig bare da den 15w60 ikke virkede som om at den
spillede.
:)
--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268



Mikkel (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 28-07-03 20:14


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:L97Va.8321$g4.161411@news1.nokia.com...
> > Yamaha anbefaler - jvf. nedenstående adresse - at man bruger en olie
> > med viskositet på 10W30 hvis temperaturen er mellem -10 og ca.+35
> > grader celcius. 10W30 er noget tyndere end den 20W60 som Benz blev
> > prakket på.
> >
> >
http://www.yamaha-motor.com/products/unitinfo.asp?lid=2&lc=mcy&cid=5&mid=8
> > (se side 123 i pdf filen).
> >
>
> Den jeg havde i før var en 20w50 castrol halvsyn. Og den spillede max.
> Så derfor undrede jeg mig bare da den 15w60 ikke virkede som om at den
> spillede.
> :)

For det første ville jeg starte med at vælge en fuldsyntetisk olie, til
sådan en højtydende motor!

Derefter ville jeg til hver en tid bruge den tyndeste af de olier som
producenten anbefaler, da motoren vil arbejde lettere, da den ikke skal
bruge nær så mange kræfter på at trække motoren rundt. Dvs. (i mindre grad)
bedre acceleration, højere topfart, mindre brændstofforbrug og mindre
forurening...

Jeg ved ikke lige hvad Yamaha specifikt anbefaler til en R6, men jeg vil tro
at en 10w40 eller evt. 10w50 er godkendt af Yamaha, og så ville jeg helt
sikkert vælge dette!



Henrik Steen Larsen (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-07-03 11:13

> > For tynd er den nok næppe...
>
> Fantastisk svar!! Måske en begrundelse og baggrundsteori for dit svar
ville
> hjælpe lidt...

Tak tak

Yamaha anbefaler - jvf. nedenstående adresse - at man bruger en olie med
viskositet på 10W30 hvis temperaturen er mellem -10 og ca.+35 grader
celcius. 10W30 er noget tyndere end den 15W60 som Benz blev prakket på.

http://www.yamaha-motor.com/products/unitinfo.asp?lid=2&lc=mcy&cid=5&mid=8
(se side 123 i pdf filen).

mvh



Benz... (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 28-07-03 11:10


> Jes, mht filteret behøver du ikke skifte det. Olie er olie, og der
> vil ikk komme nogen kemisk nedsmeltning. Du kan bare skrue det af og
> vende bunden i vejret på det - så er det fint igen. Den sjat der er
> tilbage betyder intet.

Tak. Det håbede jeg også på. :)

Havde bare hørt den ene efter den anden sige at man ikke skulle blande olie.


--
mvh Benz... R6 millennium (med et par pilot-road, "godt" slidt på midten,
:( , fanden tag den motorvej´s kørsel) ;)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268



Pwh (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 28-07-03 19:59

Benz... wrote:
>> Jes, mht filteret behøver du ikke skifte det. Olie er olie, og der
>> vil ikk komme nogen kemisk nedsmeltning. Du kan bare skrue det af og
>> vende bunden i vejret på det - så er det fint igen. Den sjat der er
>> tilbage betyder intet.
>
> Tak. Det håbede jeg også på. :)
>
> Havde bare hørt den ene efter den anden sige at man ikke skulle
> blande olie.

Jamen man skal skam bare blive ved med at spørge til man får
det svar der passer i ens kram og det fik du så nu ;)

/Jens



Psycho Cowboy (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 28-07-03 11:31

RacerNiels wrote:

> Jes, mht filteret behøver du ikke skifte det. Olie er olie, og der
> vil ikk komme nogen kemisk nedsmeltning. Du kan bare skrue det af og
> vende bunden i vejret på det - så er det fint igen. Den sjat der er
> tilbage betyder intet.
>
>
>> o) Niels
________________________

Har du noget konkret bevis på, at olie "bare" er olie, og kan blandes?
Jeg spørger kun fordi jeg ikke selv ved en skid om det, andet end de rygter
jeg har hørt om olieblanderi. Og at dømme ud fra alle de mange slags olie
der findes, er jeg nok også lidt skeptisk overfor at skulle blande fx.
plante-fremstillet olie med de synthetiske slags. Men det sker der måske
ikke noget ved?

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Moller (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 28-07-03 15:14

> Har du noget konkret bevis på, at olie "bare" er olie, og kan blandes?

Jeg har ikke... :) men gir Niels nu ret... alligevel.

> Jeg spørger kun fordi jeg ikke selv ved en skid om det, andet end de
rygter
> jeg har hørt om olieblanderi.

Det afhænger så sandelig hva du blander, og hva det skal bruges til...
hvis det er i dette tilfælde, drejer det sig om nogen dråber af en type som
ligger tæt på den anden... Men hvis nu det var til dæmperne var det en hel
anden sag, især påstanden om at ½ gang SAE10 og halv gang SAE30 gir SAE20,
den holder ikke stik, og derved skal man ikke begive sig ud i at blande for
at få lige den tykkelse man skal bruge til forgaflen, men i stedet købe den
som kan købes, og så bruge nogen penge til ordentlige fjedre osv...

Du kan som sagt heller ikke så godt blande 2-takts olie, da det afviger
meget fra type til type hvor deres arbejds temperatur ligger, og samtid skal
kunne blive forbrændt ordentligt osv...

> Og at dømme ud fra alle de mange slags olie
> der findes, er jeg nok også lidt skeptisk overfor at skulle blande fx.
> plante-fremstillet olie med de synthetiske slags. Men det sker der måske
> ikke noget ved?

I nogen tilfælde, andre ikke... men et par dråber i oliefilteret i
forhold til en anden type, gør ikke skade...

VH
Lars Molnit
Som glæder sig vildt til sine nye forgaffel fjedre + goldvalve kit :)
bare surt der er 5 ugers leverings tid :(

>
> --
> Psycho Cowboy
> Babygixxer
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
>
>



Hans Joergensen (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 29-07-03 15:11

Moller wrote:
> Du kan som sagt heller ikke så godt blande 2-takts olie, da det afviger
> meget fra type til type hvor deres arbejds temperatur ligger, og samtid skal
> kunne blive forbrændt ordentligt osv...

Det kan man nu godt, motoren går ihvertfald ikke ligefrem i stykker
af det (ihvertfald ikke på en gaderacer som RD'en ..

Jeg har da flere gange kørt med 20% 'en anden olie end den jeg lige
hældte på' ...

// Hans, der snart skal have alt det sod ud af udstødningerne.. ;)
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Moller (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 29-07-03 15:21

> Det kan man nu godt, motoren går ihvertfald ikke ligefrem i stykker
> af det (ihvertfald ikke på en gaderacer som RD'en ..

Hvis det bare er i små perioder osv... er det vel okay, og det ligger
tæt på hinanden... :)
>
> Jeg har da flere gange kørt med 20% 'en anden olie end den jeg lige
> hældte på' ...

Nå ja :) det lyder som olie vandforholdet i MZ'ens motorolie :)

vh
Lars Molnit

>
> // Hans, der snart skal have alt det sod ud af udstødningerne.. ;)
> --
> http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985



Pwh (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 29-07-03 18:31

Hans Joergensen wrote:
> Moller wrote:
>> Du kan som sagt heller ikke så godt blande 2-takts olie, da det
>> afviger meget fra type til type hvor deres arbejds temperatur
>> ligger, og samtid skal kunne blive forbrændt ordentligt osv...
>
> Det kan man nu godt, motoren går ihvertfald ikke ligefrem i stykker
> af det (ihvertfald ikke på en gaderacer som RD'en ..
>
> Jeg har da flere gange kørt med 20% 'en anden olie end den jeg lige
> hældte på' ...
>
Indrøm det nu bare, Rd'eren for lov til at leve af hvad du tilfældigvis
har i overskud af olie ;) kører den bedst på olivenolie eller rapsolie :D

/Jens Kwak KR-1 på fuldsyntetisk olie



Armand (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-03 20:09


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3f252f08$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> VH
> Lars Molnit
> Som glæder sig vildt til sine nye forgaffel fjedre + goldvalve kit :)
> bare surt der er 5 ugers leverings tid :(

Sig mig lige Moller: Det er tilsyneladende ikke meget man ser dig på den
tykke 'Zuki rundt omkring, og egentlig regnede jeg med at du måske havde
forkøbt dig lidt på den og derfor haltede omkring bensin-udgifterne; men nu
ser jeg at du high-end tuner på forgaflen - Kører du noget på den
motorcykel, eller drømmer du blot nede i PMC-hulen??

--
Armand.





Brian Støhs (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Støhs


Dato : 28-07-03 15:03

Benz... wrote:
> Hej NG. (specielt andre R6 ejere :))
>
> I lørdags var jeg ude og købe noget olie hos Vordingborg mc. (Den
> skulle bare skiftes og jeg havde ikke noget liggende :( )
> I min iver og hast købte jeg 3 dunke motul fulsyn 15w60 (mener nok at
> det var 60.) til 118kr stk :(
>
> Men nu virker det som om at koblingen fedter, den er i hvertilfælde
> blevet mere sløv.
> Nogen som har nogen erfaringer, ang dette. evt R6 ejere som har
> prøvet sig frem.
>
>
> Lige inden at mcén blev serviceret begyndte den også at være mere
> svær at skifte gear på og den er det stadig (den vil ikke rigtig
> falde tilbage i standard position. Jeg troede bare at det var fordi
> at olien var lidt for gammel. (den kørte lidt over service
> intervald), m det er der stadig. Kan det også skyldes olien, eller er
> det bare fordi jeg ikke har fået smurt skifter armen?
> Skal i hvert tilfælde hjem og smørre den.
>
> ps: Jeg har bare været så muggen lige siden lørdags. Kan ikke klare
> at jeg nok skal til at skifte olie igen, føler mig lidt snydt.
> og hvis nu olien skal skiftes skal jeg så også skifte olie filter
> igen. der ligget jo en del olie i det, og der skulle jo nødigt ske
> nogen kemisk reaktion.
>
> Tak for opmærksomheden!
> :)Jeg har haft samme problem med en honda cbx 750 den begyndte også at
fedte i koblingen og havde meget svært ved at skifte gear ,det var også med
motul fulsyn 15w60.
måtte skifte kolbling og kører nu på silkolene fuld syn efter råd fra en mc
mekaniker(holdsted mc) og det hjalp
maskinen har gået 52000 km



(,



Brian Støhs (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Støhs


Dato : 28-07-03 15:05

Benz... wrote:
> Hej NG. (specielt andre R6 ejere :))
>
> I lørdags var jeg ude og købe noget olie hos Vordingborg mc. (Den
> skulle bare skiftes og jeg havde ikke noget liggende :( )
> I min iver og hast købte jeg 3 dunke motul fulsyn 15w60 (mener nok at
> det var 60.) til 118kr stk :(
>
> Men nu virker det som om at koblingen fedter, den er i hvertilfælde
> blevet mere sløv.
> Nogen som har nogen erfaringer, ang dette. evt R6 ejere som har
> prøvet sig frem.
>
>
> Lige inden at mcén blev serviceret begyndte den også at være mere
> svær at skifte gear på og den er det stadig (den vil ikke rigtig
> falde tilbage i standard position. Jeg troede bare at det var fordi
> at olien var lidt for gammel. (den kørte lidt over service
> intervald), m det er der stadig. Kan det også skyldes olien, eller er
> det bare fordi jeg ikke har fået smurt skifter armen?
> Skal i hvert tilfælde hjem og smørre den.
>
> ps: Jeg har bare været så muggen lige siden lørdags. Kan ikke klare
> at jeg nok skal til at skifte olie igen, føler mig lidt snydt.
> og hvis nu olien skal skiftes skal jeg så også skifte olie filter
> igen. der ligget jo en del olie i det, og der skulle jo nødigt ske
> nogen kemisk reaktion.
>
> Tak for opmærksomheden!
> :)undskyld glemte underskrif
med venlig hilsen
Brian Støhs



Benz... (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 29-07-03 13:35


>> Lige inden at mcén blev serviceret begyndte den også at være mere
>> svær at skifte gear på og den er det stadig (den vil ikke rigtig
>> falde tilbage i standard position. Jeg troede bare at det var fordi
>> at olien var lidt for gammel. (den kørte lidt over service
>> intervald), m det er der stadig. Kan det også skyldes olien, eller er
>> det bare fordi jeg ikke har fået smurt skifter armen?
>> Skal i hvert tilfælde hjem og smørre den.
>>
>> ps: Jeg har bare været så muggen lige siden lørdags. Kan ikke klare
>> at jeg nok skal til at skifte olie igen, føler mig lidt snydt.
>> og hvis nu olien skal skiftes skal jeg så også skifte olie filter
>> igen. der ligget jo en del olie i det, og der skulle jo nødigt ske
>> nogen kemisk reaktion.
>>
>> Tak for opmærksomheden!
>> :)undskyld glemte underskrif
> med venlig hilsen
> Brian Støhs

Tak. Det var lige sådan noget jeg ledte efter.

Jeg tror at jeg vil prøve at skifte den. har bestilt fra louis.de. så nu
venter jeg bare på at den kommer så jeg kan få beskite fingre igen.
Hvis det ikke var det kan jeg jo bare fylde det på næste gang.

Tak. I høre nærmere!

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268



Mikkel (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel


Dato : 29-07-03 14:26


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:ZRtVa.8476$g4.163867@news1.nokia.com...
>
> >> Lige inden at mcén blev serviceret begyndte den også at være mere
> >> svær at skifte gear på og den er det stadig (den vil ikke rigtig
> >> falde tilbage i standard position. Jeg troede bare at det var fordi
> >> at olien var lidt for gammel. (den kørte lidt over service
> >> intervald), m det er der stadig. Kan det også skyldes olien, eller er
> >> det bare fordi jeg ikke har fået smurt skifter armen?
> >> Skal i hvert tilfælde hjem og smørre den.
> >>
> >> ps: Jeg har bare været så muggen lige siden lørdags. Kan ikke klare
> >> at jeg nok skal til at skifte olie igen, føler mig lidt snydt.
> >> og hvis nu olien skal skiftes skal jeg så også skifte olie filter
> >> igen. der ligget jo en del olie i det, og der skulle jo nødigt ske
> >> nogen kemisk reaktion.
> >>
> >> Tak for opmærksomheden!
> >> :)undskyld glemte underskrif
> > med venlig hilsen
> > Brian Støhs
>
> Tak. Det var lige sådan noget jeg ledte efter.
>
> Jeg tror at jeg vil prøve at skifte den. har bestilt fra louis.de. så nu
> venter jeg bare på at den kommer så jeg kan få beskite fingre igen.
> Hvis det ikke var det kan jeg jo bare fylde det på næste gang.
>

Hvis du køber hos Louis kan CASTROL MOTORENOEL 10W-50 fuldsyntetisk
anbefales!



Benz... (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 29-07-03 14:26

>> Jeg tror at jeg vil prøve at skifte den. har bestilt fra louis.de.
>> så nu venter jeg bare på at den kommer så jeg kan få beskite fingre
>> igen. Hvis det ikke var det kan jeg jo bare fylde det på næste gang.
>>
>
> Hvis du køber hos Louis kan CASTROL MOTORENOEL 10W-50 fuldsyntetisk
> anbefales!


Det er lige præcis også den jeg har bestilt. Sammen med den spray.
:)

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408618
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste