Betaling af told ved import
Fra : Bo

Dato : 28-07-03 05:59

Hejsa

Overvejer at importere noget forbruger elektronik fra Hong-Kong og har
lige et par spørgsmål.

Jeg kan bestille varen og betale tolden kontant. Men der er også noget
med at jeg kan komme med på en kreditordning ved T&S.
Er der noget der kan fortælle mere om den ? - Jeg synes ikke jeg kan
finde noget om den på T&S-hjemmeside.

En anden ting er betaling af varene. Hvordan klare man oftest ? sætter
man pengene ind på sælgers konto i Hong-Kong ?

Hvad står FOC for i forbindelse med med betaling og hvad dækker det
over ?

PS. Er moms reg. og reg. som importør....men skal lige i gang.

Håber på svar.

Mvh

Bo Hylsebeck

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-03 09:42

"Bo" <bo@hylsebeck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan bestille varen og betale tolden kontant. Men der er også noget
> med at jeg kan komme med på en kreditordning ved T&S.

Som registreret importør.

Forfalden told og andre afgifter, samt moms i forbindelse med import
afregnes over din momsredegørelse.

> En anden ting er betaling af varene. Hvordan klare man oftest ? sætter
> man pengene ind på sælgers konto i Hong-Kong ?

Næppe. Det afhænger helt af beløbets størrelse, leveringstid, forsendelsens
omfang (evt. omladning).

Varer, der ikke er lagervare og først skal produceres for forsendelse til
den lovede leveringstid, samt forsendeses med skib, der ofte tager 2-3 uger,
vil en forudbetaling være uhensigtmæssig. Dels har du ingen sikkerhed for
opfyldelse af de i din fastsatte krav, varens beskaffenhed, etc. etc.

I så fald, hvad eksportøren i Hong Kong også ofte forlanger, er en
uigenkaldelig rembours åbnet sædvaligvis i afsenders bank måden at betale
på. Du skal henvende dig til din bank og bede dem åbne remboursen mod
sikkerhed af beløbets størrelse. Termologien uigenkaldelig (irevocable)
betyder, at du f.eks. halvejs i produktionsperioden ophæver remboursen,
specielt hvis det drejer sig om specialfremstilling, eksportøren ikke kan
afsætte andet sted.

For varer, der er lagervarer, der blot tages ud af lageret er det ikke
streng nødvendigt med en uigenkaldelig rembours, og så hedder den blot
genkaldelig.

I remboursen stipulerer du så dine krav til dokumenter, der bl.a. beskriver
varens art og omfang (i B/L,følgeseddel og faktura). Når eksportøren så kan
dokumentere korrekt afsendelse af varerne (kvitteret B/L) kan han gå til sin
bank med alle dokumenter og remboursen og på baggrund heraf få udbetalt sine
penge.

Når dokumenterne, der ankommer til din bank nogle få dage senere, efter
omhyggelig kontrol og modsvarer dine krav i remboursen, så overfører din
bank, overfører så beløbet til afsenders

> Hvad står FOC for i forbindelse med med betaling og hvad dækker det
> over ?

Free Onboard Carrier. Det har noget at gøre med, hvor meget af de samlede
fragtomkostninger, du skal betale til frit ombord fragtfører. Der kan være
tale om lokaltransport med lastbil inden varerne når kajen, hvor skibet. Der
kan også i nogle tilfælde være. fragtomkostnimnger, der dækker helt til dit
dørtrin. Der findes en hel del standard udtryk hver på 3 bogstaver, der
beskriver omkostningsdeling mellem afsender og modtager.

> PS. Er moms reg. og reg. som importør....men skal lige i gang.

Du skal registreres særskilt som importør, bla.a. for at opnå toldkredit.
Der må stå nobget om det på T&S hjemmeside - et eller andet sted. Ellers ing
til dit distrikstoldkammer.
> Håber på svar.
>
> Mvh
>
> Bo Hylsebeck

Håber, det er tilstrækkeligt svar på die spørgsmål. En angivelse af
forsendelsernes størrelse og art havde måske kunne besvares begrænset.

Mvh
Karsten Jensen

(tidligere speditør og shippingmand)

Fra : Jensen

Dato : 02-08-03 00:52

> [...]
>
> Jeg kan bestille varen og betale tolden kontant. Men der er også noget
> med at jeg kan komme med på en kreditordning ved T&S.

Når du henter tilbud ind på transport, vil transportbetingelserne typisk
være benævnt med en TBF (trebogstavskortelse
Du kan købe dem som en smart plakat hosk Dansk Speditørforbund på:
http://dasp.dk/docs/index.asp
Eller hente dem gratis her og selv printe dem ud:
http://www.iccwbo.org/incoterms/wallchart/wallchart.pdf

http://dasp.dk er der også link til de transportbetingelser, en speditør
vil henvise til. F.eks. NSAB 2000 (klik på 'jura' -> NSAB2000) eller
CMR-loven er på http://www.themis.dk/synopsis/docs/Lovsamling/CMR-loven.html

Hilsen
Flemming

Fra : Bo

Dato : 02-08-03 08:04

Tak for de gode svar - det kan være jeg vender tilbage.