Noget jeg ved at jeg ikke ved!
Fra : Armand

Dato : 28-07-03 00:00

Eller rettere: Jeg ved at jeg har glemt det!

Moto Morini'erne fre 70'erne og 80'erne havde den sofistikerede feature at
bremseskiverne var af aluminium (= besparelse på den uaffjedrede vægt!). Men
for at undgå de dårlige regnvejrs-egenskaber, som alu har, og som også
cykelryttere kender fra alufælge/fælgbremser, havde man coated dem med et
andet metal.

Jeg husker for sgu i helvede da bare ikke hvilket

Hvem kan erindre derom, og derved få mig ned med nakken??

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-07-03 01:25

Armand wrote:

> Hvem kan erindre derom, og derved få mig ned med nakken??

Cadmium?

--
Tony
Fazer Grande

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-07-03 01:50

Tony Lorentzen wrote:

> Cadmium?

Lad mig i øvrigt knytte en kommentar. Det lader til at producenter såsom
Bremo og Grimeca begge brugte både bly og cadmium legeringer på
bremseskriver og rotorere i 70'er og 80'erne. Hvis jeg ikke tager meget fejl
var det Grimeca, der producerede dele til Moto Morinierne dengang, oder?

Idet man senerehen har erfaret at både blå og cadmium (og asbest) er
særdeles farligt benytter man generelt ikke denne form for legering på
bremseskiver længere...

Dog lader det "sjovt nok" til at man stadig kan købe cadmium-legerede
bremseskiver og rotorere til gamle amerikaner biler såsom Mustangs og
Camaros i "Guds eget land"... Vor Herre Bevares! =

--
Tony
Kilofazer

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-07-03 18:55

Armand wrote:

> [...]
> som alu har, og som også cykelryttere kender fra
> alufælge/fælgbremser, havde man coated dem med et andet metal.

Jeg har researchet lidt videre og skrev sent i går nat en e-mail til
formanden for Morini Riders Club, David Marlow. Han havde følgende svar til
mig:

Morinis of the time had steel discs that were hard chromed (like fork legs),
whereas most Japanese bikes of the time used stainless which these days we
would think were better quality. They came out just before cast iron was the
preferred material.
Some of the expensive bikes at the time such as XLCR Harleys (the Cafe Racer
Sportster) did use "plasma sprayed Aluminium".

You can tell that Morinis use steel discs because modern pads which no
longer contain asbestos are now much harder and have a habit of tearing the
chrome from the discs, which means that they look bad and go rusty.
Hope this helps

Han sendte mig i øvrigt et godt billede af sig selv på sin Dart 350 (mums!)
fra en track dag sidste weekend. Sig til hvis jeg skal videresende det.

Så skulle den røv vist være barberet

Mange hilsner,

Tony
Literfazer

Fra : Tjinca

Dato : 28-07-03 19:20

> Han sendte mig i øvrigt et godt billede af sig selv på sin Dart 350
(mums!)
> fra en track dag sidste weekend. Sig til hvis jeg skal videresende det.

Meget gerne :) har aldrig set sådan en :) og det tror jeg ikke jeg er
helt alene om her i gruppen :)

> Så skulle den røv vist være barberet

hmmm, jeg trode det var forbeholdt Honda ejere :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1,2L S .. moment er det eneste der tæller, især i små sving
:)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 28-07-03 23:57

Tjinca wrote:

> Meget gerne :) har aldrig set sådan en :) og det tror jeg ikke
> jeg er helt alene om her i gruppen :)

Kig her: http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=264

Jeg fandt en række andre billeder som jeg også lige får lagt op når jeg har
fundet model-navne og årgange på dem.

--
Tony
Fazer Grande

Fra : Freddy Lang

Dato : 29-07-03 01:29

Tony Lorentzen wrote:

> Kig her: http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=264

Den leder tanken lidt hen i retning af BMW's K1.... sjovt, som det hele
skulle pakkes ekstremt ind i plastic lige omkring det tidspunkt... ser man
på en "Super Sport" gadecykel i dag, er der ikke tilnærmelsesvis så meget
indpakning...

Freddy .oO(mon plastic vejer for meget ift. den vindmodstand samme plastic,
brugt på en given kåbedel, kan nedsætte?)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 29-07-03 01:45

Freddy Lang wrote:

> [...]
> hele skulle pakkes ekstremt ind i plastic lige omkring det
> tidspunkt... ser man på en "Super Sport" gadecykel i dag, er der ikke

Ja og også lidt om Ducati Paso 750. I øvrigt - søger man på "ducati paso" på
Google.com så kommer Steen Gruby's site op som første hit! Sejt Steen!

--
Tony
Kilofazer

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-07-03 21:12

On Tue, 29 Jul 2003 02:44:32 +0200, "Tony Lorentzen"
<spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej Tony.

>Ja og også lidt om Ducati Paso 750. I øvrigt - søger man på "ducati paso" på
>Google.com så kommer Steen Gruby's site op som første hit! Sejt Steen!

Det vidste jeg ikke, men det er selvfølgelig meget sjovt )
Hvad hjertet er fuld af løber keyboard'et over med

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 29-07-03 19:22

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
> på en "Super Sport" gadecykel i dag, er der ikke tilnærmelsesvis så meget

En af "indpaknings-gimmick'erne" er at tanken på bedste scooter-vis er et
"bagagerum" af hjelm-størrelse

--
Armand.

Fra : -V-

Dato : 30-07-03 03:55

Armand wrote:

> Hvem kan erindre derom, og derved få mig ned med nakken??

Hvor er Gert Bo Thorgersen, når man endelig har brug for ham!!!!

-V-