Maskine stener
Fra : Kasper Hyllested

Dato : 27-07-03 21:30

Hej

Jeg har købt mig et GeForce FX 5200. Det kører fint, bortset fra et enkelt
punkt.

Når jeg spiller Rise of Nations, sker det ofte, at computeren "stener" -
enten i 20 sekunder, for derefter at fortsætte - eller går helt i baglås,
hvor eneste mulighed er reset-knappen.

Min maskine er en Athlon XP 1700+ med 512 MB RAM - og den kører fint i
andre spil. Den er ikke clocket.

CPU-temp er 55-58 grader og M/B-temperatur er 30-35 grader. FX 5200-kortet
er passivt kølet og jeg tænkte at dette kunne være årsagen til problemet?

Kortet er passivt kølet og jeg tænkte, at måske for høj temp. på
grafikkortet kunne være årsagen til problemerne.

Er der andre, der har oplevet lignende problemer og har en løsning - eller
skal jeg prøve at installere endnu en køler i min maskine?

Mange hilsner

Kasper Hyllested
hyllested (a) net.dialog.dk

Fra : phg1

Dato : 27-07-03 21:48

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-03 22:03

"phg1" <phg1.news@kandu.dk> wrote in message

> enkelt

> -
> baglås,

> 5200-kortet
> problemet?

> eller

> http://www.kandu.dk/

*.se linie 25

forfanden da, kan kandu læsere ikke holde sig væk, hvis de ikke kan finde ud
af at svare på et indlæg så man ikke skal sidder og lede efter et svar?

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 27-07-03 22:16

"phg1" <phg1.news@kandu.dk> writes:
>bare et gæt men prøv at tjekke directx(dxdiag)

Ja - den siger at jeg har installeret DirectX 9.0a (4.09.0000.0901)
installeret - er der andet her, jeg skal se efter?

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : phg1

Dato : 27-07-03 22:47

"Kasper Hyllested" skrev d. 27-07-03 22:16 dette indlæg :

> [...]
>
> Mange hilsner
>
> Kasper Hyllested
> prøv at tjekke de forskelige ting om de virker,et andet gæt kan være
nu kender jeg ikke lige det spil du er igang med men hvis det er et spil
der er meget grafik krævene kan du prøve at skrue lidt ned for de
forskelige ting.

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-07-03 11:14

Kasper Hyllested wrote:

> Ja - den siger at jeg har installeret DirectX 9.0a (4.09.0000.0901)
> installeret - er der andet her, jeg skal se efter?

Hej Kasper

Dette er bare et skud i tågen, men det kunne være at der var noget galt med
DirectX 9.0A.. Den er nemlig kommet i en 9.0B.. Det er da et forsøg værd :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Karsten Vinding

Dato : 28-07-03 19:06

In news:RC6Va.40162$Kb2.1694869@news010.worldonline.dk, Anders Houmark
<anders@andersh.fjerndette.dk> wrote:

> Dette er bare et skud i tågen, men det kunne være at der var noget
> galt med DirectX 9.0A.. Den er nemlig kommet i en 9.0B.. Det er da et
> forsøg værd :)

Det eneste DirectX 9.0b retter er et sikkerhedshul i Directshow delen af
DirectX.

***CUT START***
In earlier versions of DirectX, there is a security issue in DirectShow.
This vulnerability allows an attacker to execute code on a user's system.
Microsoft has fixed that issue in DirectX 9.0b.

This is a buffer overrun vulnerability. An attacker who successfully
exploited the vulnerability could, in the worst case, run code of his or her
choice on a user's system. The attacker's code would run with the same
privileges as the user: any restrictions on the user's ability to change the
system would apply to the attacker's code.

There are two ways to obtain that fix, either you download a small download
package which fixes the security issue in DirectShow or you can download the
whole DirectX 9.0b End-user runtime package. In both cases, your DirectX
version will be updated to 9.0b and build number will be updated to
4.90.00.0902.

The only difference is that DirectX 9.0b can not be uninstalled while
DirectX 9.0a patch can be uninstalled if you want to restore your previous
version of DirectX.

DirectX 9.0b requires Windows Server 2003 (all versions except Windows
Server 2003 64-bit editions), Windows XP (all versions except Windows XP
64-bit editions), Windows 2000 Service Pack 3 (SP3), Windows 2000 Service
Pack 4 (SP4), or Microsoft Windows Millennium Edition. The Microsoft Windows
2000 version of the security patch is included in Windows 2000 Service Pack
4 (SP4).
*** CUT END***

Jeg tvivler på at opgradering til 9.0b vil hjælpe på problemer med at PC'en
stener, men det er nok en god idé fra et sikkerhedsstandpunkt.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 28-07-03 01:10

>nu kender jeg ikke lige det spil du er igang med men hvis det er et spil
>der er meget grafik krævene kan du prøve at skrue lidt ned for de
>forskelige ting.

Alt tests fungerer glimrende.

Rise of Nations vil jeg ikke mene er særligt grafik-krævende. Det er ikke
noget hæsblæsende shoot-em-up-spil, men derimod et strategi-spil a la
Civilization (hvoraf udgave III kører glimrende).

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 28-07-03 12:42

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> writes:
>Dette er bare et skud i tågen, men det kunne være at der var noget galt
>med
>DirectX 9.0A.. Den er nemlig kommet i en 9.0B.. Det er da et forsøg værd
>:)

Hvor finder jeg den?

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Kildahl

Dato : 28-07-03 13:10

"Kasper Hyllested" <hyllested@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder jeg den?

Prøv her:
http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/d
ownloads/default.htm

/Kildahl

Fra : Zulu

Dato : 28-07-03 13:19

Kasper Hyllested wrote:

> Hvor finder jeg den?

www.microsoft.com/directx

Zulu

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 28-07-03 15:36

"Kildahl" <kildahl@tdcadsl.dk> writes:
>http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx?url=/windows/directx/d
>ownloads/default.htm

Det er installeret - men desværre stener spillet stadig.

Andre løsningsforslag?

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 28-07-03 19:27

Har du prøvet at slå fastwrite fra ude i biosen.

mvh
thomas

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 29-07-03 16:15

"Thomas Str¯m Larsen" <tholar31@hotmail.com> writes:
>Har du prøvet at slå fastwrite fra ude i biosen.

Det giver heller ingen ændring, desværre. 17 minutter - og så stener den.

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Heini Guttesen

Dato : 30-07-03 17:18

Godtnok er dette en grafik gruppe, - men jeg havde samme problem med RON.

Jeg fandt dog ud af at det var lydkortet der driller. Mit lydkort (på det
tidspunkt) var et onboard C-Media.
Da jeg monterede et SB Live! og deaktiverede det andet virkede spillet.
Det kan dog være at e1 driver problem, men da jeg alligevel manglede
joystickporten valgte jeg at holdet mig til SB kortet.

Det er et forsøg værd at deaktivere lyden, og se om det hjælper...

Hilsen Heini Guttesen

Fra : Kasper Hyllested

Dato : 30-07-03 21:34

Heini Guttesen <svangut@hotmail.com> writes:
>Det er et forsøg værd at deaktivere lyden, og se om det hjælper...

Sørme, om det ikke virkede. Prøvede først at opdatere driverne, men det
hjalp ikke. Dekativering af lydkort i BIOS -> Rise of Nations kører som en
drøm. Det er dog mest spændende med lyd på, så jeg må se om der er en
løsning et eller andet sted derude.

Tak for hjælpen.

Mange hilsner

Kasper Hyllested

Fra : Christian Lyng

Dato : 30-07-03 22:30

> [...]
>
> Er der andre, der har oplevet lignende problemer og har en løsning - eller
> skal jeg prøve at installere endnu en køler i min maskine?

Prøv at lade kabinettet stå åbent (tag låg/plader af!), og se om det har
indflydelse, så varmen kan komme hurtigere væk. Har haft samme problem,
kabinet lukket=crash i spil... Åbent=så kørte den...

Chr.