Sort sol i Sønderjylland - hvornår?
Fra : MD

Dato : 27-07-03 16:57

Hej NG.

Hvornår er det der er sort sol?

MVH MD

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 27-07-03 18:13

> Hej NG.
>
> Hvornår er det der er sort sol?
>
> MVH MD

Prøv http://www.skovognaturstyrelsen.dk/Lindet/staer/

Erhardt
www.Snatur.dk
Svendborg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-07-03 06:52

MD skrev:
> Hvornår er det der er sort sol?

Iflg. SDE er det uden for ynglesæsonen at de danske
stære kan optræde i kolossale flokke ved egnede
overnatningspladser. Jeg mener at det var i april i år
at nogle heldige fik plads i et særtog til marsken i
Sønderjylland for at se fænomenet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Paul Nilsson

Dato : 30-07-03 21:56

Hej Dette er klippet fra min web side - håber der er hjælp her......
mvh........Paul Nilsson

Jeg vil meget gerne give nogle gode råd om stærene i
Tøndermarsken.Stæreovernatningen finder sted i Tyskland - lige syd for
grænsen. Fra Tønder skal man køre mod grænseovergangen ved
Møllehus/Aventoft. I Aventoft skal man køre gennem byen mod vest, hen forbi
kirken, som er på højre hånd. 300-400 meter efter kirken køres mod syd i
retning Niebüll. Ca. 7 km ad denne vej er der et lille træskilt ved en
grusvej på højre hånd (kan være svær at finde). Kør ned ad grusvejen til I
kommer til et udstillingshus, der ligger på en jordhøj. Lige vest for ligger
et stort rørskovsområde, kaldet Gotteskooger See. Her overnatter stærene i
den sydøstlige ende. Men jeg skal forberede jer på, at hele flokken kan
flytte til en anden overnatningsplads fra den ene dag til den anden. Det
sker hvis der er mangeforstyrrelser, f.eks. fra rovdyr. Andre mulige
overnatningspladser er Magisterkogen og Rudbøl Sø mellem Aventoft og Rudbøl,
eller Hasberg Sø, der ligger 1,5 km. øst for Aventoft i retning mod
Süderlügum.

Held og lykke med turen.

Venlig hilsen

Martin Iversen / DOF sønderjylland