Ekstern skærm til iBook
Fra : Matthias Jarl Rasmus~

Dato : 10-12-00 23:11

Er der mulighed for tilslutning af en ekstern skærm til en iBook, eller
er man nødt til at investere i en PowerBook?

Med hensyn til PowerBook - Kommer der nye modeller i nær fremtid, eller
hvorfor har Apple sænket priserne på de nuværende PowerBooks?

VH
Matthias Rasmussen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-00 00:58

Matthias Jarl Rasmussen <mjr@city.dk> wrote:

> Er der mulighed for tilslutning af en ekstern skærm til en iBook, eller
> er man nødt til at investere i en PowerBook?

Som nybagt (og lykkelig) ejer af en iBook SE, kan jeg fortælle at det
ikke ummidelbart er muligt, men du _kan_ dublere skærmen på dit TV -
fremragende til DVD og Spil. Prøv at leg lidt med en iBook hos din
forhandler, 12" skærmen er faktisk _rigtig_ god (skarpere end PB'ens
14") og desuden er ergonomien i tastatur og pegeplade ret god,
håndledsstøtten er helt igennem suveren med god plads ved siden af
tastaturet.

Prisforskellen mellem en iBook SE 466MHz/DVD og en Powerbook G3
400MHz/DVD er uforholdsmessigt stor. For de 6000kr får du:

Langsommere computer (466/66 <-> 400/100)
kortere batterilevetid (6 <-> 4 timer)
Intet softwarebundle (AppleWorks6, FaxSTF og Bugdom)
Større skærm (12", 800@600 <->14", 1024@768)
Ekstra firewire-port (Er en ikke nok?)
Ekstra USB-port (Er en ikke nok?)
PC-card plads (Til hvad?)
Tilsutning af ekstern skærm.
Marginalt mindre og lettere computer, men ej heller så solid!

Dvs. For langt de fleste er de eneste brugbare forskelle: den større
skærm og tilslutningen af ekstern skærm. Er det 6000 kroner værd?

iBook SE er formegenlig _den_ bærbare på markedet (også balndt PC) der
giver suverent mest for pengene! Jeg har sammenlignet med Dell, Compac
og IBM, og de kan i al fald ikke være med. Skal de matche en SE, runder
de snildt 21000kr. Den "lille" iBook kan også sagtens måle sig med
PC'ere til 18-19000kr.

> Med hensyn til PowerBook - Kommer der nye modeller i nær fremtid, eller
> hvorfor har Apple sænket priserne på de nuværende PowerBooks?

mon ikke vi ser Powerbook G4 den 10. jannuar? Der koster mere end de
nuværende PowerBook G3 modeller?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-00 10:12

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> 14") og desuden er ergonomien i tastatur og pegeplade ret god,
> håndledsstøtten er helt igennem suveren med god plads ved siden af

Dejligt at se, at du er glad for din iBook. Der var en artikel i
TidBITS#551/16-Oct-00, hvor Mark H. Anbinder spørger: "To iBook or
PowerBook?". Han ender godt nok med at vælge Powerbook, men som vi
siger: "YMMV"

> Prisforskellen mellem en iBook SE 466MHz/DVD og en Powerbook G3
> 400MHz/DVD er uforholdsmessigt stor. For de 6000kr får du:
>
> Langsommere computer (466/66 <-> 400/100)

Mark H. Anbinder siger, at PowerBook er hurtigere end iBook, da
de har 1 MB backside cache.

> kortere batterilevetid (6 <-> 4 timer)

Powerbook har til gengæld plads til to batterier, hvis man ikke
har drev i "expansion bay", og det skulle give 10 timers drift. Ellers
kan man let have et ekstra opladet batteri med. Det er bøvlet at skifte
batteri i en iBook.

> Større skærm (12", 800@600 <->14", 1024@768)

Det er da også ganske væsentligt. Mange hjemmesider kan slet
ikke være på 800x600. Det er måske forkert at lave så brede hjemmesider,
men det er virkeligheden, at sådan ser de ud.

> Ekstra firewire-port (Er en ikke nok?)
> Ekstra USB-port (Er en ikke nok?)

Mark H. Anbinder siger, at ofte virker USB-enheder bedst, når de
sidder direkte i computeren, så han er glad for de ekstra porte. Men det
må stå for hans regning.

> PC-card plads (Til hvad?)

Det ved Mark H. Anbinder heller ikke, men han siger, at den er
rar at have. Om ikke andet, så findes der en del drev og kortlæsere, der
kan sættes i pc-card-pladsen.

> Tilsutning af ekstern skærm.

Hvilket kan være nok så væsentligt, da mange bruger en bærbar
til præsentationer. Men der findes jo stadig overheads, og i min verden
er de stadig det mest brugte. Når man kommer med en computer og vil have
kørt projektoren frem, er man nærmest til besvær. Og spørger man om
kompatibilitet med en Mac, så møder man himmelvendte øjne. iBook har i
øvrigt en slags skærmtilslutning, men jeg ved ikke hvor god den er til
præsentationer. Mark H. Anbinder siger, at den går an, men kvaliteten
fra en rigtigt skærmport er bedre. Powerbook har både VGA og S-video
udgange.

> Marginalt mindre og lettere computer, men ej heller så solid!

Størrelse og vægt er vel også ret vigtige for en bærbar.
Powerbook er vel ikke mere skrøbelig end alle andre bærbare. Mark H.
Anbinder siger endda, at han heller ville have en Powerbook med 12,1"
skærm, hvis de ydre mål krøb tilsvarende.

> Dvs. For langt de fleste er de eneste brugbare forskelle: den større
> skærm og tilslutningen af ekstern skærm. Er det 6000 kroner værd?

Du glemte stereohøjttalere, indbygget mikrofon og mini-jack-stik
til hovedtelefoner.

> [...]
> og IBM, og de kan i al fald ikke være med. Skal de matche en SE, runder
> de snildt 21000kr. Den "lille" iBook kan også sagtens måle sig med

Der er lige det med skærmen. Har de fleste pc'er i den
prisklasse ikke en opløsning på op til 1024x768? Nå men det er ikke mit
ærinde at jorde iBook. Jeg ville bare lige nævne, at jeg har læst en
glimrende artikel, der endte med at konkludere det modsatte af dig. Så
valget er måske lidt mere kompliceret. Jeg tror faktisk, at jeg selv
ville købe en iBook, hvis jeg skulle have en bærbar. Om ikke andet, så
er en PowerBook for dyr for en privatperson som mig. Jeg vil simpelthen
ikke

Fra : Johnny Louis

Dato : 11-12-00 12:07

klip
>Om ikke andet, så er en PowerBook for dyr for en privatperson som mig.
klip

Hvis man med en husstandsindkomst på nær en million og højst sandsynligt
langt over, i billig embedsbolig, ikke har råd til at købe den computer
man har lyst til, gad jeg godt vide hvem der så har.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-00 00:33

Johnny Louis <bendata@postman.dk> wrote:

> [...]
> langt over, i billig embedsbolig, ikke har råd til at købe den computer
> man har lyst til, gad jeg godt vide hvem der så har.

Jeg har måske ikke udtrykt mig tydeligt nok. Den næste sætning,
jeg skrev, var: "Jeg vil simpelthen ikke give over 20.000,- kr. for en
computer, der alligevel er forældet om 3 år." Jeg mente ikke, at jeg
ikke kunne få råd til det, hvis jeg ville. Sagen er, at jeg ikke ønsker
at betale mere. Jeg er jo ikke enlig mere, men har kone og to børn.
Pengene skal gå til mange andre ting end mine fornøjelser. Hver krone
jeg bruger på f.eks. en computer er der mindre til mad, tøj, skiferie,
ny bil, nye møbler, hårde hvidevarer, reparationer etc. Når man er en
familie kan man ikke bare tømme bankbogen for at købe en enkelt ting,
der for mig i dette tilfælde nærmest er legetøj. Man er nødt til at være
forudseende og sørge for, at der også er penge til både de praktiske
ting og den luksus, man også gerne vil have. Jeg vil f.eks. også gerne
kunne tage på ferie, skifte bilen ud, have en lækker racercykel etc.
Nu du bringer det på bane, har jeg set på tallene, og det er
faktisk rigtigt: Vi ender nok med at have omkring en million i
husstandsindkomst i år. Det er rigtigt mange penge, og jeg må næsten
knibe mig i armen for at forstå det. Det er jo ikke så frygteligt mange
år siden, jeg var studerende. Jeg har det også ligesom dig, når jeg
hører om nogen, der tjener så meget: Så tænker jeg, at de da må leve i
sus og dus i en luksusvilla med en stor lækker bil udenfor. Sjovt nok
føler man det ikke helt på den måde, når det er en selv. En væsentlig
grund er nok, at skattevæsenet har taget over halvdelen. Det er heller
ikke en indkomst, vi plejer at have, så vi har ikke ligefrem lagt en
formue til side. Jeg tog et ordentligt lønhop på omkring 100.000,- i
foråret, da jeg blev afdelingslæge, og for to år siden oplevede jeg
noget tilsvarende, da jeg blev 1. reservelæge. Samtidig har vi haft en
del overarbejde de sidste to år, hvilket jeg ikke har været ude for i
tidligere ansættelser.
Du skriver endda, at vi sandsynligvis tjener langt over en
million, og det vidner om, at du ligesom mange andre har en fejlagtig
opfattelse af, hvad en læge tjener. Lige nu er jeg afdelingslæge, og det
er nok den bedst lønnede lægestilling, da man får penge for sit
overarbejde. Hvis jeg bliver overlæge, får jeg lidt højere grundløn, men
til gengæld er der ikke betaling for overarbejde. Et sted som her i
Esbjerg, hvor vi har en del overarbejde, betyder det således en pæn
lønnedgang. Jeg kan derfor ikke som så mange andre glæde mig til at
stige i løn, når jeg stiger i graderne. Og alt det aviserne skriver om
privatpatienter, ekstraarbejde i Sverige osv. gælder altså kun nogle få
læger. Men når folk læser avisen får de det indtryk, at stort set alle
læger tjener en formue ved siden af sygehusarbejdet.
Jeg kunne skrive stolpe op og stolpe ned om vores venner i det
private erhvervsliv, som med ret korte uddannelser tjener 50-70.000,- om
måneden plus firmabil, fri telefon, bærbar computer, optjente point til
flyrejser og hotel etc., men det ville bare ligne misundelse. Det
vigtigste er, at man er glad for sit arbejde, og uanset lønnen, vil jeg
hellere være læge end at grave grøfter eller "brand-builde" et produkt,
så det bliver et kendt navn, og man kan tage 50% mere for det.
Det er i øvrigt mærkeligt, at ligegyldigt, hvor meget folk
tjener, så brokker de sig over lønnen, og som regel skal de passe på
pengene. Tjener man rigtigt godt, så skal man jo helst bo i Gentofte og
køre i BMW, og det er ret dyrt. Som du skriver, bor vi i en billig
tjenestebolig, og vi har af den grund haft en meget bedre øko

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-12-00 03:33

> Jeg har det også ligesom dig, når jeg
> hører om nogen, der tjener så meget: Så tænker jeg, at de da må leve i
> sus og dus i en luksusvilla med en stor lækker bil udenfor.

Nej jeg har såmænd ret godt kendskab til hvilken levefod der svarer til
hvilken indkomst, min bemærkning skyldtes mere at jeg kender folk der
lægger op til kr. 50.000,- til side hver måned, for at kunne købe sit
hus kontant og som syntes det er morsomt indenfor familien at lege
"fattig" men det kan jo være svært at forstå for udenforstående, som
ikke kender til boligopsparingen.

> Du skriver endda, at vi sandsynligvis tjener langt over en
> million, og det vidner om, at du ligesom mange andre har en fejlagtig
> opfattelse af, hvad en læge tjener.

Min søster er læge, en nær ven er læge, begge er personer du kender og
ved flere lejligheder har arbejdet sammen med, de tjener i år
henholdsvis kr. 500 og kr. 800 tusinde, og ja de er begge sygehuslæger
og nej de har ikke bedre stillinger end dig.
Min bror arbejder ved skattevæsenet og har gjort det i ca. 25 år så
indkomst er ikke et ukendt diskussionsemne ved familiesammenkomster.

Så nej jeg syntes ikke du kan beskylde mig for at have en fejlagtig
opfattelse af hvad læger tjener.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 13-12-00 10:56

> Så nej jeg syntes ikke du kan beskylde mig for at have en fejlagtig
> opfattelse af hvad læger tjener.

Og hvad rager det så egentlig dig hvad han tjener?
Nu ved jeg selvfølgelig ikke om i to kender hindanden og om der er
noget intern ironi i denne tråd, hvis ikke synes jeg egentlig det er ret
flabet at bringe en andens privat økonomi ind i en tråd.
Misundelse er en grim ting...

Med venlig hilsen

Jakob Højer Kristensen

--
The Lord in His wisdom made the fly
And then forgot to tell us why.

OGDEN NASH

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 17:09

Fra : Christian Bech

Dato : 13-12-00 17:09

> Det lyder spændende. Hvem kan det mon være? En årsløn på
> 500.000,- kr. kan jeg forstå. Det er faktisk grundlønnen for en
> afdelingslæge. Så kan der måske komme 100.000,- eller til nød 200.000,-
> kr. oveni som overarbejde, men så er man også rigtigt meget på arbejde.
> Hvordan man kommer op på kr. 800.000,- har jeg svært ved at se. Enten
> har man noget ved siden af, eller også har man rigtigt, rigtigt meget
> overarbejde.

Nu ikke så naiv, Henrik. Der skal ikke nupses meget morfin før man
nærmer sig de 200.000. Hvor mange stesolid går der mon på en Ibook? Og
ifølge et afsnit af Rejseholdet, så holder I jo ikke så godt øje med
medicinskabet i Esbjerg, vel?

Tænk på andre i det offentlige, der er ikke andet end papir til
printeren og kuglepenne at komme efter.

> Jeg kan altså ikke få mit over kr. 650.000,-, og det er med
> pensionsbidrag, feriepenge og det hele. Og som nævnt er det helt nyt for
> mig at tjene så meget. Min kone er almindelig reservelæge, da hun
> forsker. Så hun tjener vel 325.000,- med otte års anciennitet. Hvis hun
> ikke forskede ville hun nok være 1. reservelæge og tjene mere.

Jeg fik et chok, da jeg opdagede, at hvis jeg havde gået fuldtids som
SID'er på min gamle feriearbejdsplads (bare tanken...), så ville jeg
have haft en højere løn end en nyuddannet læge.

--
Christian

Fra : Gunnar Holse

Dato : 14-12-00 06:20

> Jeg fik et chok, da jeg opdagede, at hvis jeg havde gået fuldtids som
> SID'er på min gamle feriearbejdsplads (bare tanken...), så ville jeg
> have haft en højere løn end en nyuddannet læge.

Ja nemlig - og som bla. SID'er bliver du så ovenikøbet taget alvorligt når
du klager over kun at have 6 ugers ferie til at fise rundt i hummelshorts og
drikke rom og cola.

/GH

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-00 16:36

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Ja nemlig - og som bla. SID'er bliver du så ovenikøbet taget alvorligt når
> du klager over kun at have 6 ugers ferie til at fise rundt i hummelshorts og
> drikke rom og cola.

Det er straks sværere at tage sig selv alvorligt. Vi havde en halv times
frokostpause men tog altid mindst en time, derudover tog vi et kvarters
kaffepause hver time - bare for at få pusten. Én gang pjækkede jeg fra
en pause, fordi jeg havde fået ondt i numsen af at sidde ned. Hvis man
så bare havde haft en Ibook (HOV - ontopic!) så havde det været til at
holde ud.

--
Christian

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 16:36

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-00 16:36

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> I artiklen <1ell3ve.ffnepi1bjrhj4N%giambattista.vico@mail.tele.dk> ,

> Jeg ved ikke hvem man skal kalde naiv, man at "nupse morfin" er vidst
> temmeligt strafbart og kan ikke på nogen måde regnes for et frynsegode.

Lige nu tror jeg ellers, jeg har et godt bud på, hvem man kan
kalde naiv
Jeg skal gerne beklage hvis min ironi er for grovkornet.

> Nogen sygehuse har sværere ved at skaffe læger end andre og må derfor være
> kreative med at opfinde tillæg. Mærkeligere er det vel ikke. Esbjerg er SVJV
> et af de mere attraktive sygehuse.

Tænker du på Storstrøms Amts tilbud til psykiatriske overlæger om en
måneds uddannelsesorlov årligt?

Det kræver vist megen kreativitet at give højere løn. Et af yderamterne
- Viborg så vidt jeg husker - forsøgte for nogen tid siden at lokke med
højere løn, men fik straks en påtale fra Amtsrådsforeningen, der ikke
brød sig om, at prisen på arbejdskraft skulle presses op. Politikerne
ønsker, at sundhedssektoren skal drives på markedsøkonomiske vilkår, men
vil alligevel ikke give administrationerne værktøjerne til at gøre det.

--
Christian

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 16:36

Fra : Christian Bech

Dato : 15-12-00 16:36

> Nu er jeg jo på Røntgenafdelingen, så vi har desværre ikke noget
> morfin eller andre spændende sager. Derimod har vi kontrastmidler. Mon
> det er noget, der giver godt på det sorte marked?

Nups et ultralydsapparat og slå dig sammen med ham, der tager billeder
at børn i supermarkeder. Der skulle nok være en del forældre, der gerne
vil have et billede at Junior her til jul. Du kunne evt. tegne nissehuer
på?

> I øvrigt meget sjovt med det afsnit i Rejserholdet. Det lignede
> Centralsygehuset udenpå, men indeni var de vist på et andet sygehus.

Man har da ikke villet byde de fine skuespillere, at de skulle til
Esbjerg. Lars Bom ville sikkert have fået seriøse tæsk på en af
beverdingerne på havnen. I stedet har man kun sendt en kameramand til
Esbjerg - selvfølgelig mod et generøst risiko- og ulempetillæg.

Det er lidt lissom G4'erne i "Boomerang".

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-00 10:56

> [...]

> børn i supermarkeder. Der skulle nok være en del forældre, der gerne vil
> have et billede at Junior her til jul. Du kunne evt. tegne nissehuer på?

Fin idé: "Her har vi bedstes galdesten smukt omkranset med
granguirlander". Det skal nok øge julestemningen i det lille hjem.

Er de også kun G4 udenpå?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 21-12-00 13:32

Hej Henrik Münster.

Fik du mit svar på din private mail ?

Wol har haft nedbrud på deres mailserver så jeg har været uden mail
adgang en uges tid, fra nogen kan jeg modtage men jeg kan ikke sende, og
jeg ved ikke om jeg fik svaret dig før nedbruddet.

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-00 17:11

> [...]

> adgang en uges tid, fra nogen kan jeg modtage men jeg kan ikke sende, og
> jeg ved ikke om jeg fik svaret dig før nedbruddet.

Jo tak, jeg har fået din e-mail. Jeg er lige kommet tilbage fra
København i går aftes, og jeg er ved at tygge mig gennem en uges news og
e-mail. Det er meget hyggeligt, men kvinder har lidt svært ved at
forstå, at sådan noget er vigtigt. Jeg skal nok svare på din e-mail
snarest belejligt.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Johnny Louis

Dato : 13-12-00 22:05

> Det lyder spændende. Hvem kan det mon være?

Min søster arbejdede du sammen med på Fåborg sygehus, enten i foråret
1991 eller også var det i efteråret 92, i kørte sammen en hel del gange
mellem Fåborg og Odense, så ved du sikkert hvem det er.
Den anden skal jeg bede om at sende dig en hilsen næste gang i er på
vagt sammen i Esbjerg. (Verden er lille).

Med venlig hilsen
Johnny Louis

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-12-00 17:35

In article <1elgy7h.jtdar1mq2dzvN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Det er bøvlet at skifte batteri i en iBook.

Så bøvlet er det altså heller ikke.

> Om ikke andet, så findes der en del drev og kortlæsere, der kan
> sættes i pc-card-pladsen.

Skal man have mobilen tilsluttet, er det nu ganske praktisk med en
PC-card plads

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-00 17:46

> [...]
> TidBITS#551/16-Oct-00, hvor Mark H. Anbinder spørger: "To iBook or
> PowerBook?". Han ender godt nok med at vælge Powerbook, men som vi

Den må jeg få læst, selv om jeg abonnere på det, har jeg ikke læst et
eneste i de sidste 5 måneder.

> Mark H. Anbinder siger, at PowerBook er hurtigere end iBook, da
> de har 1 MB backside cache.

Powerbook'en har 1MB backside-cache, der kører ved den halve af CPU'ens
hastighed (200MHz).
iBook'en kun har 256KB on-dye (indbygget i chippen) cache, der kører ved
samme hastighed som CPU'en (466MHz).
IBM siger selv at PPC750cx CPU'en (altid med en 256Mhz L2 cache on-dye)
er hurtigere end andre PPC750'ere med 1MB back-side cache ved den samme
clockfrekvens - I stort set alle funktioner!
Desuden bruger den mindre strøm og kan tilmed "clockes" ned af software,
hvilket er ideelt til en bærbar. eks clockes 466'eren automatisk ned til
366 når den kører på batteri, med mindre man slår dette fra i
Energibesparelse.

Der hvor PowerBook'en hastighedsmæssigt haler ind på iBook'en er
systembussen som kører 100MHz mod 66MHz. I "rene" CPU" orienterede
programmer som VPC eller SoftWindows hvor hverken bushastighed eller
harddisk er vigtig, er iBook'en markant hurtigere - I andre programmer
er PowerBook'en marginalt hurtigere pga af systembussan samt ikke
mindst: harddisk-interfacet (PowerBook'en har 66MB/sek interface mod
iBook'ens 33MB/sek)

I det seneste nummer af det tyske blad macUP er der en realworld test:

iBook SE PowerBook400

Cinema 4D XL 96% 93%
Finder 65% 66%
Photoshop 5.5 53% 64%
Softwindows 98 107% 78%
SoundJam MP 59% 62%
Stuffit 5.5 75% 79%
Unreal Tournament 59% 61%
I alt 78% 78%

(100% = PowerMac G3 400MHz)

> [...]
> har drev i "expansion bay", og det skulle give 10 timers drift. Ellers
> kan man let have et ekstra opladet batteri med. Det er bøvlet at skifte

Ja og en udskrivning på 2200kr + vægt og plads til batteriet! iBook'en
er såmænd ikke svær at skifte batteri i, man blot ikke gøre det mens
computeren er tændt.

> Det er da også ganske væsentligt. Mange hjemmesider kan slet
> ikke være på 800x600. Det er måske forkert at lave så brede hjemmesider,
> men det er virkeligheden, at sådan ser de ud.

Det var også min største anke, men jeg har erfaret, at jeg altid unlod
at lade web-browseren udfylde hele min 17" skærm. Linierne blev
simpelthen så lange at de var anstrengende at læse. Jeg også oplevet at
på de sider der fylder mere end 800 i breden, er det oftest kun en række
irriterende reklamer der ikke er synlige. I textbehandlings, email
programmer osv. har jeg aligevel aldrig brug for mere end 800*600.
Taler vi om billedbehandling og grafik er 800*600 ikke nok, men det

Fra : Jakob Færch

Dato : 11-12-00 19:25

In article <1elh9h2.1rwaukm1ivk9kwN%reippuert@mac.com>,
reippuert@mac.com (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Der er jo et valg mellem pest og kolara, jo mindre masse jo mindre
> styrke - Det er ligesom en fælg (der var den igen, der er altid én af
> os, der skal referere til de to-hjulede...). PowerBook'en vejer ca 2.5
> kg og iBook'en ca 3kg - Jeg er 99% sikker på at iBook'en kan tåle mere
> håhændet behandling en PowerBook'en, den er ganske enkelt solid som en
> 5x0.

Nu har jeg haft min Powerbook (Lombard) i 1 år - og det kan godt være,
at en iBook er endnu mere solid... men hvis man vil gøre mere onde ting
ved sin bærbare end jeg har gjort, så fortjener man slet ikke at have
lov til at eje en computer

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-00 00:58

> I det seneste nummer af det tyske blad macUP er der en realworld test:
[klip]

Ok-ok, så er de omtrent lige hurtige.

> Uden at efterrationalisere kan vi godt blive enige om at 800*600 ikke er
> meget, men er 1024@768 er 6000kr værd? Det kommer helt an på hvad man
> skal lave.

Jeg klarer mig jo også med 800x600, og vores gamle bærbare har
jo kun 640x480, og det kan man såmænd også leve med. Så måske har du
ret.

> Det mest fornuftige jeg kunne finde på er et GSM modem, og til dels
> kortlæsere, men de fleste digitale fotoapparater har jo USB. SCSI-kort
> og eksotiske drev , har ikke den store interesse for flertallet.

Måske ikke. Der er jo Iomega Click! og sådan nogle, så nogen kan
da have behov for det.

> (Eksotiske drev indbefatter _ikke_ superdisk, omend dets udbredelse
> kunne være kvalificerende.... Matsushita har i øvrigt annonceret en ny
> generation: 240MB, og såvidt jeg husker op til 40MB på gammeldags
> floppy, must have?)

You bet! Og så får I baghjul alle sammen > Jeg troede i
øvrigt, det var Panasonic, der har annonceret det drev. Men det er måske
samme firma?

> iBook'en har som PowerBook'en også en video udgang, omend den ikke har
> samme fysiske udformning. Til præsentationer, DVD&VCD-video (og
> storskærmsspil) på et TV eller en _ikke_ VGA-projektor er den lige så
> funktions dygtig som en PowerBook...

Sikkert. Jeg refererede bare til anmeldelsen. Jeg har selv
undret mig lidt over, hvad den port egentligt kan.

> Der er jo et valg mellem pest og kolara, jo mindre masse jo mindre
> styrke - Det er ligesom en fælg (der var den igen, der er altid én af
> os, der skal referere til de to-hjulede...).

FUT: <dk.sport.cykling>?

> Størrelsen kommer helt klart iBook'ens ergonomi til gode, den er dejlig at
> skrive på, netop fordi der er god plads både foran og ved siden af
> tastaturet, samt at området omkring tastaturet er dejligt afrundtet og har
> nivau forskelle. Når jeg sidder med den i skødet kan jeg rent faktisk opnå
> en noget nær ideel skrivestilling, Det har jeg ikke oplevet på andre
> bærbare - Hvilket du og andre i de seneste dage har opdaget; om det er
> godt eller skidt må i selv afgøre

Det siger du ikke. Kan det have sammenhæng med, at dine indlæg
pludseligt kræver en seks-syv 800x600 skærme?

> Nu kan jeg selv vælge mellem, om jeg skal sidde i sengen, ved et bord, i
> sofaen eller hooke den op til mit TV for at se DVD eller spille - At jeg
> envidere kan tage den med mig på nattevagt, weekend mm. er blot et plus,
> men det er ikke grunden til at jeg har anskaffet den.

Det er faktisk også rigtigt lækkert ved en bærbar, at man kan
tage den med rundt i hjemmet (hvis man har et). Det har også altid
tiltalt mig. Det er ikke bare det at kunne sidde i toget og andre
mærkelige steder. Min kone har jo lige fået en tjekket IGM Thinkpad, som
hun er begyndt at sidde med på sofabordet om aftenen. Jeg har prøvet at
tage iMac med derop, men den dominerede ligesom det hele lidt for meget.
Og så larmer den ret meget, når man også vil høre fjernsyn i baggrunden.
Jeg synes ikke, den larmer så meget nede i kælderen, hvor vi normalt
sidder; iMac og jeg.

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 10:27

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-00 10:27

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Ha-ha! Så er det derfor jeg stadig ikke er blevet så gode venner med min
> arbejds-iMac (2 mdr. har vi været sammen). Nu ved jeg, hvad jeg skal
> kigge efter! Det er jo piletasterne... er de der???

Smag er forskellig. Nogle kan lide hårde taster, andre bløde.
Jeg har altid været meget glad for mit iMac-tastatur, som er dejligt
letgående. Kritikken mod det har ofte været lidt letkøbt. Folk har
f.eks. påstået, at det er for lille med for små taster. Men når man
måler det, opdager man, at tasterne har nøjagtig samme størrelse som på
alle andre destktop-tastaturer. Folk bliver bare snydt af, at der kun er
en smal kant udenom. Det er det jeg mener med, at folk ikke kigger
rigtigt efter.
Jeg vil godt medgive, at man mangler nogle knapper som "slet
fremad", store piletaster og de andre "i midten" samt en ekstra Alt- og
Ctrl-tast. Til gengæld er tastaturet dejlig kompakt, og det er da en
fordel. Hvordan man vejer størrelse kontra antal taster mod hinanden er
individuelt. Måske har du et større bord end jeg har. Jeg har i hvert
fald vænnet mig til de manglende taster og de små piletaster, men bruger
man piletasterne meget, er det måske svært. Der er jo også nogle, der
ikke kan vænne sig til at bruge pegefeltet på en bærbar computer. Jeg
kan forstå, at det ikke er godt til grafisk brug, men når man ser folk
sidde i toget og forsøge at køre med musen på låret, mens de laver
tekstbehandling, så ryster jeg altså på hovedet. Så svært er det altså
ikke at lave om på sine vaner og bruge et pegefelt.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-12-00 17:55

> [...]
> tekstbehandling, så ryster jeg altså på hovedet. Så svært er det altså
> ikke at lave om på sine vaner og bruge et pegefelt.

Du har ret. Det er dejligt lille det tastatur, men når man er og har
været vant til Design-tastaturet og tidligere Panserkrydseren Potemkin
(næ, det var vist ikke den, det var opkaldt efter...), så er det lidt
lille.

Dog, efter at have prøvet det nye gennemsigtige tastatur, så sukker man
altså og drømmer....

Men, jeg har dog ikke overgivet mig til det uformeligt grimme
MacAlly-tastatur, som står og glor på en hylde bag mit (store)
skrivebord på arbejdet. Hæ!

Thomas Tvegaard

Fra : Karl Antz

Dato : 13-12-00 18:52

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Dog, efter at have prøvet det nye gennemsigtige tastatur, så sukker man
> altså og drømmer....

?!?!?

Jeg synes da det er det første fornuftige tastatur som Apple har lavet
siden den udvidede klassiker...

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 13-12-00 22:36

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> ?!?!?
>
> Jeg synes da det er det første fornuftige tastatur som Apple har lavet
> siden den udvidede klassiker...

Arbejds-iMac har det gamle mikrotastatur, så jeg sidder og drømmer om
det nye. Jeg har sidder og sat en iMac DV SE 500MHz op med det samme
dejlige tastatur som din (stadig) nye G4...

Thomas Tvegaard

Fra : Gunnar Holse

Dato : 14-12-00 19:14

"Karl Antz" <karlantz@isa.dknet.dk> wrote in message

> ?!?!?
>
> Jeg synes da det er det første fornuftige tastatur som Apple har lavet
> siden den udvidede klassiker...

Helt enig, men bortset fra det Karl - siger titlen "tysk brygmester" dig
noget særligt? Jeg synes jeg så en rulletekst forleden hvor dit navn var med
:)

/GH

Fra : Karl Antz

Dato : 14-12-00 20:19

> [...]

> noget særligt? Jeg synes jeg så en rulletekst forleden hvor dit navn var med

.... jouw jouw - men hvis denneher brygmester havde vovet at prøve det
nummer med champagnen i Tyskland, var han røget direkte i spjældet -
tysk øl må nemlig kun indehold malt, gær og ... ja nu ka' jeg ikke huske
den tredje ingrediens..........
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-12-00 20:43

In article <1elncbk.94sbsi165tbe8N%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> tysk øl må nemlig kun indehold malt, gær og ... ja nu ka' jeg ikke huske
> den tredje ingrediens..........

Vand?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Reynard Fox

Dato : 14-12-00 22:22

In article <nogen-65247D.20424114122000@news.inet.tele.dk>, Martin
Edlich <nogen@post5.tele.dk> wrote:

> Vand?

-Vand, dog beriget med øl-neutroner.
Næsten ingen øl indeholder mere end 10% øl-beriget vand. Alt over 10% er
alt for ustabilt. Selv en øl med under 5% er nød til at holdes afkølet,
ellers koger vandet meget nemt af... Og de værdifulde øl-nukleider
opløses.
Hvis øludvindingen er forgået ved kombinationen af malt (knust byg), gær
og vand, som så er blevet opvarmet og destilleret, ja så hedder
produktet ikke øl, men derimod Whiskey. Erm, ja, og det kan man også
drikke, nam nam, nemlig.
Jeg vil, lørdag, gennemføre en serie feltstudier af kroppens påvirkning
af gentagende indtagelse af koncentreret øl. Hvis de eksperimenter
forløber efter planen vil jeg også teste Famous Grouse og Bailey. -Jeg
gør det for menneskligheden og for bevarelsen af vores dyrebare interne
kropsvæsker :9

Mvh
Reynard …;>

--
Always brisk for business, and know the rules by heart.

Fra : Karl Antz

Dato : 15-12-00 10:01

Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> [...]
> forløber efter planen vil jeg også teste Famous Grouse og Bailey. -Jeg
> gør det for menneskligheden og for bevarelsen af vores dyrebare interne

fortæl, fortæl - jeg æææælsker folk der opofrer sig for videnskaben!

Laver du osse en videooptagelse af det?

(^_^) ka'l (som har ladet sig fortælle at detteher er en japaner der
smiler)
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 19:03

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-00 19:03

In article <canis_vulpes-B4F0F7.18211115122000@news.cybercity.dk>,
Reynard Fox <canis_vulpes@hotmail.com> wrote:

> Det første forsøg med
> at hælde en Bjørnebrug i ventilatoren var ikke en stor succes. Musikken
> spillede kun i et kvart sekund og lød mere som et brag end som 'An der
> Schönen Blauen Donau'. Hmm, ja.

Det tror da fanden.
Der er da alt for mange øl-nukleider i en Bjørnebryg til en 8088. Næste
gang, så prøv at starte med Tuborg Light (nok også den bedste anvendelse
af dette fluidium), og så vænd 8088'eren langsomt til med fx Hvidtøl.

Du skal bare huske at følge spændingsrækken efterhånden som du tilvænner
den.

NB Begynder kabinettet at bule ud midt på, samt at ryge (Grøn Cecil), så
kan du godt forcere udviklingen lidt og fx springe snebajeren over for
at gå direkte til Masterbrew.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-12-00 21:08

In article <1elncbk.94sbsi165tbe8N%karlantz@isa.dknet.dk>,
karlantz@isa.dknet.dk (Karl Antz) wrote:

> tysk øl må nemlig kun indehold malt, gær og ... ja nu ka' jeg ikke huske
> den tredje ingrediens..........

Humle, byg og vand.

Det med malt og gær er noget moderne fusk.

//Peter

Fra : Karl Antz

Dato : 14-12-00 22:53

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@get2net.dk> wrote:

> Humle, byg og vand.
>
> Det med malt og gær er noget moderne fusk.
>
> //Peter

Peter .... du hart som sædvanlig ret. Men at jeg kunne glemme vandet
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S
+45 3258 1630

Fra : Gunnar Holse

Dato : 15-12-00 05:55

> [...]
> nummer med champagnen i Tyskland, var han røget direkte i spjældet -
> tysk øl må nemlig kun indehold malt, gær og ... ja nu ka' jeg ikke huske

Vand?

Dermed var "gæstebrygningen" jo egentlig sabtoage?
Jeg ville ikke kunne genkende dig i Amager Centret, men du gør en statelig
positur i høj hat :)

/GH - som vel hermed gør sig fortjent til en placering på OT-hitlisten.

Fra : Karl Antz

Dato : 15-12-00 10:01

Gunnar Holse <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Jeg ville ikke kunne genkende dig i Amager Centret, men du gør en statelig
> positur i høj hat :)

nå - er du osse ama'rkaner?

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 20:34

Fra : Gunnar Holse

Dato : 15-12-00 20:34

"Thomas Tvegaard" <tvegaard@mac.com> wrote in message

> Tjek hans email-adresse: hhkol.dk. Mon ikke det er "Højhuskollegiet",
> nånej, øh, Hørhuskollegiet?

Banko!

Idyllisk beliggende mellem Urbanplanen og Station 4, og iøvrigt fortid om 6
måneder.

/GH

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-12-00 21:32

In article <%lu_5.13320$XB.607554@news010.worldonline.dk>, "Gunnar
Holse" <gunnar@hhkol.dk> wrote:

> Idyllisk beliggende mellem Urbanplanen og Station 4, og iøvrigt
> fortid om 6 måneder.

Er der nogen der har tænkt sig at lege med brisante stoffer, eller
skifter du bare domicil?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Gunnar Holse

Dato : 15-12-00 21:49

"Martin Edlich" <nogen@post5.tele.dk> wrote in message

> Er der nogen der har tænkt sig at lege med brisante stoffer, eller
> skifter du bare domicil?

Såfremt mit igangværende forslag til et legetøjsmuseum på Østerbrogade
falder i god jord - hvilket det ser ud til - så tager jeg afgang til sommer
og bliver dermed kylet ud på boligmarkedet. Jeg håber da det får lov til at
stå så længe.

Selvom et hus jo først er bygget færdigt når det er revet ned :)

/GH

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 11-12-00 19:04

> Det er da også ganske væsentligt. Mange hjemmesider kan slet
> ikke være på 800x600. Det er måske forkert at lave så brede hjemmesider,
> men det er virkeligheden, at sådan ser de ud.

Nej nu må jeg altså blande mig!
Næsten alle hjemmesider passer fint til 800x600 - det er ihvertfald min
erfaring, og jeg har aldrig kørt over 800x600 på iMac'en (jeg kan
simpelthen ikke se det - på trods af de 75Hz)

Tværtimod ser det tåbeligt ud at køre i de ekstreme opløsninger da siden
så ofte klæber sig oppe i et hjøren af skærmen.

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 13-12-00 00:53

I artiklen <1eli326.szogdk8mv08wN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> Jeg synes ikke, den larmer så meget nede i kælderen, hvor vi normalt
> sidder; iMac og jeg.

Det er vel ikke fordi et oliefyr eller en vaskemaskine kører i baggrunden?

> Ja, og det er det mærkelige, at bærbare er så langsomme. Jeg var
> også skuffet over vores PowerBook 5300cs, der stort set ikke var
> hurtigere end vores daværende Performa 475. På mange måder er en bærbar
> jo den ideelle computer for os hjemmebrugere, der ikke arbejder med
> grafik i stor stil. Men der er jo et andet forhold mellem pris og
> hastighed end på en desktop.

Noget af forklaringen er at 2,5" harddiske er langsommere end 3,5" diske.
Dels er det den yderste og dermed hurtigste del som mangler, dels roterer de
som oftest langsommere for at spare strøm.

Fra : Niels J=?ISO-8859-1?~

Dato : 16-12-00 01:08

I artiklen <1elov2f.lo2mtw18idwj0N%giambattista.vico@mail.tele.dk> ,
giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) skrev:

> Lige nu tror jeg ellers, jeg har et godt bud på, hvem man kan
> kalde naiv
> Jeg skal gerne beklage hvis min ironi er for grovkornet.

Jeg synes ikke din ironi ville have taget skade af en smiley. Der findes
humor som ikke overlever en smiley, f.eks. Henrik Münsters bemærkning til en
windowsbruger som stak snuden ind for nylig. I øvrigt synes jeg ikke det var
sjovt, det kom til at se ud som om du fandt det acceptabelt.

Fra : Christian Bech

Dato : 16-12-00 19:55

> [...]

> humor som ikke overlever en smiley, f.eks. Henrik Münsters bemærkning til en
> windowsbruger som stak snuden ind for nylig.

Ironi er en retorisk figur, hvor udsagnet er det modsatte af det reelle
budskab og som kræver, at modtageren afkoder udsagnet. Derfor vil en
smiley pr. definition umuliggøre brugen af ironi. I det hele taget er
jeg som mange andre valen ved brugen af smileys, da man enten bør
formulere sig så klart eller høfligt, at de ikke er nødvendige.
Derudover holder jeg mig også lidt til Per Abrahamsens argument i
<rj3dg4t5td.fsf@ssv2.dina.kvl.dk> :

"Når man fortæller en vittighed må man altså leve med at ikke alle
fanger den i første omgang. Det gør den bare sjovere."

> I øvrigt synes jeg ikke det var
> sjovt, det kom til at se ud som om du fandt det acceptabelt.

Jeg satte min lid til, at Henrik som borger og speciallæge vidste, at
det dels er forkert at stjæle og dels ulovligt at sælge receptpligtig
medicin på det sorte marked. Hvis min bemærkning på nogen måde har
kastet Henrik ud i kriminalitet, er jeg naturligvis parat til at tage
ansvaret.

Jeg må vist hellere påpege, at jeg ikke mente det seriøst, at Henrik
skulle stjæle en ultralydsscanner.

Jeg har tilladt mig at futte til dk.admin.netikette

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-00 23:52

> [...]

> medicin på det sorte marked. Hvis min bemærkning på nogen måde har
> kastet Henrik ud i kriminalitet, er jeg naturligvis parat til at tage

Bered dig på at ruske træmmer - Han drømmer vist om en ny racercykel
samt en iBook med trådløst netværk til det kommende hus

undskyld jeg futter den tilbage...