Rødben
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 27-07-03 11:47

Jeg har observeret at der i den sensete tid er dukket betegnelsen Islandsk
Rødben op på udmeldingerne...

Har nogne en forklaring på hvad det er for en størrelse ?

hilsen
Ingrid

Fra : Stig Linander

Dato : 27-07-03 12:42

Sun, 27 Jul 2003 12:47:28 +0200, skrev Ingrid bl.a. ...

> Jeg har observeret at der i den sensete tid er dukket betegnelsen
> Islandsk Rødben op på udmeldingerne...

> Har nogne en forklaring på hvad det er for en størrelse ?

Det må være den islandsk/færøske race af Rødben, Tringa totanus
robusta. Iflg. Beaman/Madge/KMO er den lidt større end den
almindelige Rødben og har i sommerdragt mørkere plettet underside
og kanelbrune kanter på oversidens fjer.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 27-07-03 13:54

"Stig Linander" <no_reply@030727.dk> wrote in message
> [...]
> almindelige Rødben og har i sommerdragt mørkere plettet underside
> og kanelbrune kanter på oversidens fjer.

Se fx
http://www.toyen.uio.no/botanisk/nbf/ofa/nio200002/8_islandsrodstilk.pdf

Kræver Acrobat Reader

Erhardt