Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
mit mamiya/sekor itu
Fra : Anne M

Dato : 27-07-03 11:44

Jeg har haft lidt problemer, så jeg håber ikke denne besked figurerer to
gange.

Jeg har netop lånt et gammelt spejlreflekskamera af min far af mærket
mamiya/sekor, 1000TL, men desværre er jeg nybegynder og ved derfor ikke så
meget om kameraet endnu. Jeg ved dog, at den lille tap, der måler lys?
(lysmåleren?), som egentlig skulle give udslag når jeg skal tage billeder,
ikke virker. Jeg har prøvet at skifte batteri, hvilket ikke hjælper. Er der
nogen, der kan henvise mig til en butik i københavn, der kan reperere
kameraet og samtidig vil være behjælpelig med råd og vejledning?
Er der nogen, der kender dette kamera og kan fortælle mig lidt om det? Det
er et alle tiders lån, da der er diverse linser med, så jeg glæder mig meget
til at lære at bruge det.
Mvh. Anne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-07-03 12:15

Sun, 27 Jul 2003 12:44:11 +0200, skrev Anne M:

> [...]
>(lysmåleren?), som egentlig skulle give udslag når jeg skal tage billeder,
>ikke virker. Jeg har prøvet at skifte batteri, hvilket ikke hjælper.

Med "tap" mener du formentlig viseren inde i søgeren?

Det lyder meget som et strømproblem.
Er det den rigtige bateritype du har sat i?
Har du renset kontaktfladerne i batterikammeret?

På nogle kameraer giver viseren først udslag når filmfremføringsarmen
er vippet ud fra huset.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 27-07-03 12:19

"Anne M" <falsk_adresse@Dr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Er der nogen, der kender dette kamera og kan fortælle mig lidt om det? Det
> er et alle tiders lån, da der er diverse linser med, så jeg glæder mig

Hej

Det er en typisk fejl på de gamle 35mm Mamiya kameraer, det kan nok ikke
svare sig at få det repareret, se dig hellere om efter et Pentaxhus, det er
gode stabile kameraer, du skal bare finde et med 42mm gevind til montering
af optikker.
Alle gamle huse med 42mm gevind kan dog bruges, uanset mærke.

OBS. 1000 TL kom i 1966 !

Se: www.herron.50megs.com/DTL.htm
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : BSJ

Dato : 27-07-03 17:46

Jeg har hittet følgende fra manualen:

"When the film advance lever (1) is pushed toward the camera body to its full stop, the exposure meter switch
is 'on", and at the same time, the lens diaphragm closes down to its preselected aperture. (The shutter button
may be operated while the film advance lever is in this position).
Correct exposure can be determined by turning the aperture ring (8), until the needle, visible at the
right side in the viewfinder is positioned between the exposure index mark. If the f/stop was first
determined, then the shutter speed has to be adjusted. In the event the needle does not center properly,
adjust the lens aperture as mentioned above."

Hele manualen findes her:

http://www.butkus.org/chinon/mamiya_tl/mamiya_tl.htm

mvh
Bjarne

Fra : Futte & Co.

Dato : 27-07-03 19:21

"Anne M" <falsk_adresse@Dr.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen, der kender dette kamera og kan fortælle mig lidt om det? Det
> er et alle tiders lån, da der er diverse linser med, så jeg glæder mig

Jacon foto service ( kamera rep. , alle mærker)

tlf. 5538 5775

Venlig mand som giver en virkelig god service.

--
Jørgen