/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ladespænding
Fra : Maja & Erling Egelun~


Dato : 26-07-03 18:59

Vi har lidt problemer med fruens kawasaki zx-6r. Batteriet kan ikke holde
strøm i mere end en uge, så kan den ikke starte. Batteriet er 3 år gammelt
og af mærket Long.
Jeg har forsøgt at måle den igennem så godt som jeg nu kan. Den lader med
14,8 V ved alle omdrejninger over tomgang. Den har et hvileforbrug på ca. 1
mA.
Er der noget ved disse tal, som skal få os til at blive bekymrede eller er
batteriet simpelthen bare færdigt?
--
Maja & Erling
zx-6r & 748



 
 
Hekto (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-07-03 12:02

In article <3f23a836$0$1670$d40e179e@nntp05.dk.telia.net>, Maja &
Erling Egelund says...
> Er der noget ved disse tal, som skal få os til at blive bekymrede eller er
> batteriet simpelthen bare færdigt?
>
Ladespændingen virker for høj.
Den bør ikke være meget højere end 14,25V.

Er der vand på batteriet?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Steen Gruby (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-07-03 12:40

On Sun, 27 Jul 2003 13:02:12 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:

Hej.
>>
>Ladespændingen virker for høj.
>Den bør ikke være meget højere end 14,25V.
>
Op til 14,5 volt går fint.
Hvis batteriet er færdigt, hvad noget tyder på, kan det være årsagen
til den lidt forhøjede spænding.

>Er der vand på batteriet?

Godt spørgsmål.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Maja & Erling Egelun~ (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Maja & Erling Egelun~


Dato : 27-07-03 14:18

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.198dcf9aece1878a9897ea@news.tele.dk...
> Er der vand på batteriet?
Batteriet er vedligeholdelsesfrit, så det kan jeg ikke svare på!

Erling
748




Hekto (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-07-03 15:45

In article <3f23d0ee$0$2663$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>, Maja &
Erling Egelund says...
> Batteriet er vedligeholdelsesfrit, så det kan jeg ikke svare på!
>
Selv om det er vedligeholdelsesfrit, kan det enten ses udefra, eller
ved alligevel at lette det låg der er hen over cellerne.
Alternativet er bare at skifte det; men det er jo billegere at kigge
efter.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Henrik Nielsen - Rap~ (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 28-07-03 13:12

"Alternativet er bare at skifte det; men det er jo billegere at kigge efter"

Selvom det er vedligeholdelsesfrit, kan man sagtens hælde ny syre på. Har
prøvet og det gik fint.


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hekto (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-07-03 13:42

In article <bg33q0$fik$1@sunsite.dk>, xng@post.cybercity.dk says...
> "Alternativet er bare at skifte det; men det er jo billegere at kigge efter"
>
> Selvom det er vedligeholdelsesfrit, kan man sagtens hælde ny syre på. Har
> prøvet og det gik fint.
>
Det var det jeg mente; men ikke rigtigt fik trykt ud! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Henrik Nielsen - Rap~ (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 29-07-03 11:34

Helt ok

Så er vi da helt enige....

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Jens Jacob Bager Jen~ (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 27-07-03 17:19

Maja & Erling Egelund wrote:
> Vi har lidt problemer med fruens kawasaki zx-6r. Batteriet kan ikke
> holde strøm i mere end en uge, så kan den ikke starte. Batteriet er 3
> år gammelt og af mærket Long.

Hej Maja og Erling

Køb et nyt. Hvis den bruger et CTX9-BS / YTX9-BS som ZX6R bruger fra 98 og
frem, så koster det 28Euro hos www.louis.de bestell nr: 10036802. Syre
medfølger til dere vedligeholdelsesfrie batterier. Porto er 6,5 Euro, og de
leverer på et par dage.

Jeg vil også anbefale i køber en rigtigt god intelligent oplader som er
godkendt til vedligeholdelsesfrie batterier, og som kan være sat til
batteriet over lange perioder, f.eks vinteropbevaring. Bestell nr: 10003667
koster 30 Euro.Det er som regel overopladning og stilstand der ødelægger
batterierne, og derefter overbelaster ladesystemet, og måske trækker det med
hvis man er uheldig.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Maja & Erling Egelun~ (27-07-2003)
Kommentar
Fra : Maja & Erling Egelun~


Dato : 27-07-03 20:01


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:_XSUa.104$8d2.76@news.get2net.dk...
> Køb et nyt. Hvis den bruger et CTX9-BS / YTX9-BS som ZX6R bruger fra 98 og
> frem, så koster det 28Euro hos www.louis.de bestell nr: 10036802. Syre
> medfølger til dere vedligeholdelsesfrie batterier. Porto er 6,5 Euro, og
de
> leverer på et par dage.

Takker for tippet. Det er ca. en tredjedel af hvad vi skal give i DK.

> Jeg vil også anbefale i køber en rigtigt god intelligent oplader som er
> godkendt til vedligeholdelsesfrie batterier, og som kan være sat til
> batteriet over lange perioder, f.eks vinteropbevaring. Bestell nr:
10003667
> koster 30 Euro.Det er som regel overopladning og stilstand der ødelægger
> batterierne, og derefter overbelaster ladesystemet, og måske trækker det
med
> hvis man er uheldig.

Vi bruger en en Optimate-lader, som har fungeret fint gennem de sidste 5 år
på diverse forskellige batterier af begge typer. Der skulle ikke være noget
at komme efter her.

Jeg prøvede at tage batteriet fra Duc'en, som er et godt batteri, og sætte
på Kawa'en. Også her ladede den med 14,8 V uden lyset tændt og med 15,0 V
med lyset tændt. Jeg tror desværre regulatoren er stået af og har
trukket batteriet med sig.

Jeg kunne komme med en halv bitter kommentar om hvor feljfrie japanske MC'er
er, men vil undlade. Det kunne være at jeg står og piver over min elskede
italiener i næste uge.

Erling
748




Hekto (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-07-03 07:52

In article <3f24212b$0$909$d40e179e@nntp02.dk.telia.net>, Maja & Erling
Egelund says...
> Jeg kunne komme med en halv bitter kommentar om hvor feljfrie japanske MC'er
> er, men vil undlade. Det kunne være at jeg står og piver over min elskede
> italiener i næste uge.
>
- som sikkert kører med samme ladesystem??? ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Steen Gruby (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-07-03 21:01

On Sun, 27 Jul 2003 21:00:42 +0200, "Maja & Erling Egelund"
<maja-erling@teliamail.dk> wrote:

Hej Erling.
>
>Jeg kunne komme med en halv bitter kommentar om hvor feljfrie japanske MC'er
>er, men vil undlade. Det kunne være at jeg står og piver over min elskede
>italiener i næste uge.
>
Jeg ville lade være
Duc's ladesystem er ikke et stykke spagetti bedre )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Nielsen - Rap~ (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 28-07-03 13:14

Hvad er spædningen på batteriet, når der ikke lades på det?

Den skal ligge på godt 12 volt. Er den væsentlig under er en eller flere
celler "klappet sammen" = nyt batteri.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hekto (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-07-03 13:48

In article <bg33t1$fu8$1@sunsite.dk>, xng@post.cybercity.dk says...
> Hvad er spædningen på batteriet, når der ikke lades på det?
>
2,14 volt pr. celle.

En 100% OK og opladet akku ligger på 12,6 - 12,8 volt.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Maja & Erling Egelun~ (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Maja & Erling Egelun~


Dato : 28-07-03 21:15


"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:bg33t1$fu8$1@sunsite.dk...
> Hvad er spædningen på batteriet, når der ikke lades på det?
>
> Den skal ligge på godt 12 volt. Er den væsentlig under er en eller flere
> celler "klappet sammen" = nyt batteri.

Efter en uge er spændingen på batteriet ca. 12,1 V og det er ikke nok til at
trække den lille frø igang.

Batteriet er derfor ikke klappet sammen, men lider nok voldsomt at en
forgiftning. Jeg kan ikke huske hvad den forgiftning hedder eller hvad den
kommer af, men for høj ladespænding er nok årsagen. Det lyder lidt som en
røverhistorie.


Erling
748




Jan Vagle (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Jan Vagle


Dato : 28-07-03 22:05

Maja & Erling Egelund wrote:

> "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:bg33t1$fu8$1@sunsite.dk...
>
>>Hvad er spædningen på batteriet, når der ikke lades på det?
>>
>>Den skal ligge på godt 12 volt. Er den væsentlig under er en eller flere
>>celler "klappet sammen" = nyt batteri.
>
>
> Efter en uge er spændingen på batteriet ca. 12,1 V og det er ikke nok til at
> trække den lille frø igang.
>
> Batteriet er derfor ikke klappet sammen, men lider nok voldsomt at en
> forgiftning. Jeg kan ikke huske hvad den forgiftning hedder eller hvad den
> kommer af, men for høj ladespænding er nok årsagen. Det lyder lidt som en
> røverhistorie.

Nei ! bestemt feil ! :) Tomt batteri har en hvilespenning på 12v og fult
oppladet ca. 12.8v (etter et døgns hvile etter oppladning)
vedlikeholdsfrie (gelé-type uten flytende (påfyllbar;) syre) skal også ha
normalt litt høyere ladespenning enn de med vanlig syre.
Typisk er ca. 14.5~14.6v passende i mens med vanlig syre er 14.2~14.4v passende.

Er spenningen 12.1v etter em uke med 1mAh i lekkasje er batteriet kaputt.

Noe en skal vogte seg meget vel for er å la batteriet stå uten oppladning
over tid.. etter max en måned slik er det gjerne ødelagt, så det er viktig å
holde det oppladet hele tiden.

Du skal og se at hvis du setter i et nytt batteri vil ladespenningen synke noe.

Kjøp nytt batteri og gjerne av gelé-typen da de er best.

Dette er noe jeg _kan_ som fag så... :)


--
Jan Vagle
..............................oOo


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408621
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste