Udluftning ved kompressor ?
Fra : Per Sørensen

Dato : 27-07-03 11:27

Hej NG,

Vi har lidt (mange) problemer fordi vores kompressor bliver for varm her i
sommerheden..

Hvad gør i andre ?
Jeg har ladet mig fortælle at der skal passere 50m3 luft / hk over
motoren...

Dvs 200 m3/min... skal der så ikke en ret stor ventilator til ???

Rummet den står i er på ca 35m3 og med 3 vinduer.

Mvh Per Sørensen AIR365

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-07-03 12:03

Det lyder som om du er ude i et projekt med en aflagt vindtunnel fra en
bilfabrikant
Står kompressoren i et støjdæmpnings kabinet ?

JZC

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-07-03 16:43

Det vel ikke motoren der bliver for varm? Jeg går ud fra at det er omkring
cylinderne den bliver varm. Husk den skal stå noget fra væggen så der kan
komme luft til den ventilator der køler cylindere. Rens eventuelt køleribber
på cylindere og slanger imellem dem. Der skal ikke være for varmt i det
lokale den står i, men 30 grader skulle den kunne klare.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 27-07-03 22:22

Vores kompressor står op ad en ydervæg, hvor vi har et stort spjæld med en
kontakt på, så kompressoren ikke kan startes når spjældet er lukket. Døren
til kompressorrummet skal også være åben, så luften kan cirkulere.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
Aalborg Sportsdykkerklub
aalborgdyk.dk

Fra : Dag Deberitz

Dato : 28-07-03 23:16

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakREMOVE@mail.dk> wrote in message
> [...]
> kontakt på, så kompressoren ikke kan startes når spjældet er lukket. Døren
> til kompressorrummet skal også være åben, så luften kan cirkulere.

Som Henrik Manley præciserer så skal der være en viss afstand,- mindst
75-100 cm mellem væggen og kompressoren! Uanset!
Dette har vi selv mærket på våre 2,- hvorav den ene er købt hos unge
Manley!!

leder i Tjøme og Nøtterøy Dykkeklubb- Norge: http://www.lokalsport.com/tndk
Dag Deberitz
d-deber@online.no
Tønsberg - "Nårvei"

Dykkofon: +47 922 35777
Besøk mine fotoalbum med masse billeder fra våre dykketure i Norge:
http://community.webshots.com/user/busdiver_/
\!/
(@ @)
----oOO-(_)-OOo------------OOOO0000oooo...._([;]@-[=<
Alle vedlegg samt mailstammen er virussjekket
med siste oppdatering av PC-cillin2003 fra Trend Micro (www.antivirus.com)

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-07-03 06:56

> 75-100 cm mellem væggen og kompressoren! Uanset!
> Dette har vi selv mærket på våre 2,- hvorav den ene er købt hos unge
> Manley!!

Unge!!! Betyder det det samme på norsk som på dansk? Det gør mig lige klar
til et dyk hernede i Bretagnes klare vand.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-07-03 12:03

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6FefgYZVDHA.1964@gud.bends.dk...

> Unge!!! Betyder det det samme på norsk som på dansk? Det gør mig lige klar
> til et dyk hernede i Bretagnes klare vand.

Måske er det bare en slidt t-tast på hans tastetur

Når du har dykket færdigt, kan du så ikke lige tage et par kevlar-handsker
str L med hjem fra:
SCUBALAND www.scubaland.fr
29, rue Amiral Troude
Port de commerce
29200 BREST

Allan Hansen, ( og en flaske calva hvis der er plads )

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-07-03 20:10

> [...]
> Port de commerce
> 29200 BREST
>
> Allan Hansen, ( og en flaske calva hvis der er plads )

Jeg kommer desværre ikke til Brest da jeg er nede i Cameret. Jeg kommer
forbi Decathlon i St. Brieuc på vejen hjem. Jeg skal prøve at huske en
ekstra laske.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Bernino Lind

Dato : 28-07-03 11:42

Hej Per,

Husk at tjekke manualen om den nu også bliver for varm...en kompressor kan
godt tåle høj temperatur ift. selve maskinen og cylindere. Luft
gennemstrømning i rummet er afhængig af temperatur differensen inde/ude,
ydelsen på kompressor og overflade areal af cylindere - er der køleribber på
cylinderen (gør overfladen større)? Så dit konkrete tal er nok snarere for
en kæmpe kompressor...medmindre du netop selv har en sådan kæmpe kompressor.

Det er rensning af luften der er følsomt samt at der altid skal være god
smørelse til det store arbejdstryk. Og det er cylinderne der bliver rigtig
varme. Egentlig burde man altid tjekke med et eller andet instrument hvor
meget vanddamp der er i ens gas bare for en sikkerhedsskyld...

At der er varmt i rummet og alm. gas lov: tag en olie tønde, fyld den med
vand og sæt flaskerne i den når du fylder. Vand leder som bekendt varme
uhyggeligt meget hurtigere end luft og varmekapaciteten er væsentlig
højere - på den måde bliver 2-300 bar stadig 2-300 bar når du dykker i koldt
vand +- 10 bar.

Evt. - men ikke anbefalelses værdigt: stænk vand på gulvet og sørg for at
der luftes godt ud så der ikker er for meget damp i rummet. Ved fordampning
sluger vand extra meget energi fra omgivelserne. Problemet er bare at vand
er igangsætter for oxidering samt at dine filtre jo skal gøre gassen i din
tank helt tør, sådan at der ikke kommer vand i tanken (damp v. 1 atm bliver
til vand v. 4-5 atm. så ved 200 atm. ruster din tank...og så fordamper det
igen når du ånder det v. 10-20 meter og "ruster" dine lunger )

Løsning 2 - køb en gammel kumme fryser, fyld den med en masse fryse poser
med vand. Indfrys al vandet. Tag isen ind i dit rum og gentag indtil ønsket
temperatur. Sæt tilsidst kummefryseren MED vand poser i rummet og åben
låget. Temperaturen vil blive vedligeholdt.

Luksus løsning: aircondition...

NB: kompressoren må helt sikkert ikke arbejde ved temperatur under 2-3
grader da temperatur gradienten bliver for stejl under komprimering som
ødelægger metal og gummi (for hurtig temperatur sving giver for hurtig
udvidelse - metallets dykkersyge...).

Nå, bla. bla. et lille eksperiment: Tag et håndklæde og gør det drivvådt med
alm. tempereret vand. Pak en øl ind i klædet og stil det hele i solen. Når
vandet er fordampet er øllen koldere end da du startede. Selvfølgelig er
vand temperaturen en væsentlig faktor, men selv fordampningen er også helt
ekstrem varme spisende...

Hvis det virker ulogisk så tænk over at mennesket selv kan sænke sin egen
temperatur ved at svede - altså at start temperaturen for vand er HØJERE end
slut temperaturen for det legeme vandet dækker, HVIS OG KUN HVIS vandet
fordamper. Naturen er for skummel...

Gode bobler, Bernino Lind

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-07-03 13:26

Bernino Lind <lind@hlgroup.dk> wrote:

> Luksus løsning: aircondition...

Velkommen i klubben med mottoet hvo som intet skriver intet tænker

vh Flemming Rubini

Fra : Bernino Lind

Dato : 28-07-03 14:18

Heh - god pointe...

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-07-03 17:11

> [...]
> varme. Egentlig burde man altid tjekke med et eller andet instrument hvor
> meget vanddamp der er i ens gas bare for en sikkerhedsskyld...

Sikke noget sludder rensningen af luften er rent kosmetisk, er kompresoren
løbet for varm kan den danne CO og det bliver _ikke_ fjernet af filtret.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 29-07-03 08:14

> Sikke noget sludder rensningen af luften er rent kosmetisk, er kompresoren
> løbet for varm kan den danne CO og det bliver _ikke_ fjernet af filtret.

Sandt - og dog. IDE (der laver Bauer kloner) markedsfører et filter med
Hopcalite som fjerne CO rester ved katalytisk forbrænding - påstår de. Hvis
man slår Hopcalite op på nettet får man bl.a. hits på CO måleinstrumenter
der kalibreres til nul ved atmosfærisk luft der først er drevet gennem en
Hopcalite catalysator, så det er måske rigtigt nok?

/Allan

Fra : Bernino Lind

Dato : 29-07-03 11:38

Kære Manley og Norsk,

Med fare for at blive dynget til med sten...:

Prøv at tage filteret ud af jeres kompressor, fyld luft på et par flasker i
et rum med en god luftfugtighed og dyk med dem til over 30 meter så partial
tryk på evt. gode sager i gassen er højt.

Hvis I mailer her på listen igen har I ret. Ellers må i hvile i fred

Jeg synes det er lidt farligt at insinuere overfor andre - måske ikke så
erfarne dykkere - at kompressorens filtre bare kan omgåes.

Vanddamp har f.eks. den evne at binde en masse forskellige vandopløselige
gasarter til sig herunder CO2 og vistnok også CO. Hvis man kan filtrere
vanddampen væk, har man også taget en god portion af disse gasarter.
Samtidig ruster vanddampen jo altså alt hvad der kan rustes - herunder 1.
trinnet og tanken. Det er ikke meget smuds der skal til for at en
højtryksventil sætter sig.

Det er rigtigt at på vores typiske dybder mellem 10-25 meter i de fleste
danske farvande er det ikke så kritisk fordi partialtrykket på gasserne er
lille. Men hvis man tager en tur i sin lokale mergelgrav eller til Hven
eller nord for skagen, synes jeg man er lidt af en gambler hvis ikke man
tager renheden af sin gas alvorlig.

Derudover kan jeg næsten ikke forestille mig at noget så farligt som CO ikke
bliver fjernet af en maskine der er CE godkendt. Jeg vil straks spørge
Søfartsstyrelsen da det jo ikke er særlig lækkert at tænke på at en lidt
motorolie og et varmt stempel kan være liv eller død.

Jeg vil sgu' have en 99.999% troværdig ren gas.

Bobler, Bernino Lind

Fra : Allan Norsk

Dato : 29-07-03 13:57

"Bernino Lind" <lind@REMOVE.THIS.hlgroup.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er lidt farligt at insinuere overfor andre - måske ikke så
> erfarne dykkere - at kompressorens filtre bare kan omgåes.

Hej Bernino

Jeg kaster skam ikke med sten, men jeg er tydeligvis blevet helt
misforstået. Jeg anbefaler bestemt ikke at man skal omgå filtrering af
kompressor luft - tværtimod.

Vi gennemfører regelmæssigt luftprøver på vores klubkompressorer og vores
primær kompressor er forsynet med filterovervågning og automatisk
udluftning. Nogle vil nok kalde os for overforsigtige på dette punkt .

Det jeg kviterede for var, at CO _ikke_ filtreres fra med et almindeligt
triplex filter. Triplexfilteret filtrerer primært olierester og noget af
fugten fra.

Angående Subj, så har jeg har selv stået for ventialtionen af vores primære
kompressor 320l/min - 300 bar. Vi afsætter maks 7,5 kW i rummet, og blæser
ca. 2500 kubikmeter luft ind i timen (så vidt jeg husker), og det er bestemt
ikke for meget!

/Allan

Fra : Bernino Lind

Dato : 29-07-03 15:09

Kære Norsk,

Jeg syntes også nok at der var noget galt - men ok, der var jeg lidt for
hurtig eller også er email lidt for dårligt til kommunikation...

Topic var udluftning og des mere des bedre...og jeg synes bestemt ikke man
kan sige I er overforsigtige - kan man være det...

Hvordan kan det bekræftes mht. CO spørgsmålet? Det er sgu da lidt vildt at
CO ikke kan filtreres fra almindeligvis, da det jo er super giftigt og da
selv små dele reaktiv gas formentlig kan ændre væsentligt ved tolerancen for
DCS/DCI - altså at forskellige modeller jo ikke arbejder med at der er små
dele whatever gas udover N2 og O2 som kan påvirke hvad ved jeg fysiologisk.

Ps. - I kan jo varme klublokalerne op med kompressor effekten og spare
varmeregningen

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-07-03 18:18

> [...]
> et rum med en god luftfugtighed og dyk med dem til over 30 meter så
partial
> tryk på evt. gode sager i gassen er højt.

Jeg er flere gange blevet udsat for "dårlig" luft fra kompressorere der ikke
har fået skiftet filter i tide. Man er ikke i tvivl, olie i munden og en
smule vand i flasken. Dette er dog ikke fatalt da hverken olien eller vandet
er særligt skadeligt og ikke mindst man bliver opmærksom på det lige så
snart man får sutten i munden og så kan lade være med at dykke.

Når jeg skriver kosmetisk mener jeg at filtret ikke fjerne noget som er
fatalt for dykkeren men kun dårlig smag og en lille smule vand. Langt det
meste vand bliver fjernet af de vandudskillere der sidder efter hver
cylinder. Et almindelig triplex filter kan fjerne ca. 20 g vand ialt.

Hvis jeg bliver udsat for en kompressor der løber varm vil jeg faktisk helst
have at filteret samtidig ikke virker da man så bliver opmærksom på
problemet med det samme.

Kompressore skal vedligeholdes og opstilles efter foreskrifterne og filtere
skal skiftes som foreskrevet, enten efter en vis mængte luft eller efter
vægt.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk