BMW k1000 årg 84 - 91
Fra : Henning Carlsen

Dato : 27-07-03 10:59

Hejsa !!!!

Jeg vil høre om der er nogen herinde , der bare ved stort set alt om
tidligere K 1000 årg 84 -91.
Tænker her på stelopbygning ???
Er der forskel på stellet fra en 84"er til en 91"er , og i så fald hvilke
???

Best Regards
Henning
heca@post.tele.dk

Fra : p.jarnbak

Dato : 27-07-03 13:59

"Henning Carlsen" <heca@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Tænker her på stelopbygning ???
> Er der forskel på stellet fra en 84"er til en 91"er , og i så fald hvilke

Ikke mere end du kan bygge en k1100 fra 1997 over på et stel fra en k100
fra 1983.Eler koster et nyt stel omkring 4500 kr.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-03 21:58

Hej Henning

den væsentligste forskel mellem 2-ventileren (83-87) og 4-ventileren
( 87-91) er af motormæssig karakter . dvs stel motor passer sammen.
Som det er mig bekendt, ligger de største forskele:

- ved fastgørelse af tanken.( 2ventil modlellen er monteret med en
skrue i et monteringsbeslag ved sædet og to "gummiruller" ved
kronrøret. 4 ventileren har jeg endnu ikke skuet på.

- fastgørelse sæde og bagende

- håndtag til centralstøtteben:( 2v drejeligt monteret. 4v fast del af
stellet)

På K1100 er stellet mere stift i forhold til K100 2v. specielt omkring
kronrøret.

mere kan jeg ikke liiige komme på

/Jannik

K1100RS - sort/sølv
'96

Fra : p.jarnbak

Dato : 27-07-03 14:52

<JC> wrote in message news:3f2436ec.736438@news.stofanet.dk...
> [...]
> skrue i et monteringsbeslag ved sædet og to "gummiruller" ved
> kronrøret. 4 ventileren har jeg endnu ikke skuet på.

Tanken på min 88 k100rt er monteret med 2 clips hvorimod min gamle k100rs
fra 84 var
med skrue, så der må man nok bruge den gamle tank(eller et nyt stel til
590,44 af de tyske penge)
Den med 4 ventiler kom vel først i 1989 med k1 modelen og i 1990 med k10016v
men k100lt 8 ventil kørte til 1990 på grund af manglene moment på 16v
motoren,det
blev så løst med k1100 motoren
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-03 23:13

On Sun, 27 Jul 2003 15:51:37 +0200, "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk>
wrote:

>Tanken på min 88 k100rt er monteret med 2 clips hvorimod min gamle k100rs
>fra 84 var
>med skrue, så der må man nok bruge den gamle tank(eller et nyt stel til
>590,44 af de tyske penge)

den gamle tank er da at fortrække.. de nye stel knapt så
interessante... ,-)

tror egentlig at de to clips er blevet ændret igen på K1100 - må
checke i morgen...

> [...]
>men k100lt 8 ventil kørte til 1990 på grund af manglene moment på 16v

/Ja, der har du ret! I 87 var året hvor motoren blev ændret så den
ikke længere sugede olie ind i brændkammeret når den stod på
sidestøttebenet under afkøling.

/J

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-07-03 23:50

JC wrote:

> /Ja, der har du ret! I 87 var året hvor motoren blev ændret så den
> ikke længere sugede olie ind i brændkammeret når den stod på
> sidestøttebenet under afkøling.

Man kan undre sig over hvorfor de ikke lagde motoren til den modsatte side. Der
var flere der grinte af mig da jeg rettede støttebenet for at formindre omtalte
røg. Især når man tænker på at sidestøttebenet ofte/altid er bøjet. Men har
omtalte motorforbedring hjulpet på K100 modellerne?. Jeg har set flere K1200LT
ryge nok så lystigt.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-03 23:09

On Mon, 28 Jul 2003 00:50:17 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>omtalte motorforbedring hjulpet på K100 modellerne?. Jeg har set flere K1200LT

Både BMW og Moto Guzzi har Kron/spidshjuls "klumpen" i højre side.
Jeg antager at man har valgt denne løsning for at undgår at skulle
vende rotationsretningen en (unødvendig) yderligere gang...
Måske nogen har den officielle forklaring...

Min gl ´83er K100 lagde det mest fuldendte blå røgslør sig ved
opstart, efter att have stået på sidestøttebenet. Jeg har ikke
observeret k11'eren gøre det.

1200LT ejere anvender vel oftest sidestøttebenet, da de færreste vel
har kræfter (tør ?) til at sætte den på centralstøttebenet.... ,-)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-07-03 23:47

JC wrote:

> Både BMW og Moto Guzzi har Kron/spidshjuls "klumpen" i højre side.
> Jeg antager at man har valgt denne løsning for at undgår at skulle
> vende rotationsretningen en (unødvendig) yderligere gang...

De har som bekendt allerede indført en mellemaksel for at få møllen til at snurre
rigtigt. Men hvis de havde tænkt over det kunne de nok have fået tingene placeret,
stå stemplerne lå til den modsatte side. Eller have lavet kron/spidshjulet lidt
anderledes.

> Måske nogen har den officielle forklaring...

Jeg hælder mest til den teori, at den detalje var ikke med i projektet.

> Min gl ´83er K100 lagde det mest fuldendte blå røgslør sig ved
> opstart, efter att have stået på sidestøttebenet. Jeg har ikke
> observeret k11'eren gøre det.

Det glæder mig hvis man en dag skulle opgradere fra '86 K100.

> 1200LT ejere anvender vel oftest sidestøttebenet, da de færreste vel
> har kræfter (tør ?) til at sætte den på centralstøttebenet.... ,-)

Den næsten nye K1200LT jeg så for et par år siden røg så meget at jeg måtte spørge
ejeren om det var en totakter med for meget olie i benzinen. Jeg kan afsløre, at han
havde ikke humor.

Ib Jakobsen