strømforsyningsskift?
Fra : Niels Ibsen

Dato : 27-07-03 00:55

Det kan godt være at jeg spørger dumt, men forsøger alligevel. Jeg har selv
købt ny computer og har gentagne gange oplevet at maskinen genstarter.
Windows XP melder at det skyldes en "device driver", men jeg kører med
nyeste Nvida driver samt dirext x 9.b. Jeg sendte pc'eren tilbage hvor de
fortalte mig at strømforsyningen gav for lidt strøm, da den var defekt.
Herefter skiftede de den hvorefter det bestemt kører meget bedre,....en gang
imellem sker det dog alligevel, og jeg mistænker meget strømforsyningen for
stadig ikke at give nok strøm. Jeg kører med bundkort ESC K7VMM+, 2
harddiske, dvddrev, brænder og et FX5600 grafikkort. Grunden til at jeg
mistænker strømmen, er at der i manualen til grafikkortet står, at for lidt
strøm kan bevirke at tv-out billedet på tv'et er gråt, og dette er nemlig
tilfældet. Mit spørgsmål er derfor,....kan man uden videre skifte til en
f.eks 400 watt strømforsyning i stedet for en 300watt? Får de forskellige
komponenter så ikke for meget strøm? Jeg er en novice på området,...så det
kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg ved det ikke, så derfor.....

Mvh Niels

Fra : Peter Holm

Dato : 27-07-03 09:23

Mit spørgsmål er derfor,....kan man uden videre
> skifte til en f.eks 400 watt strømforsyning i stedet for en 300watt?

Ja, det kan du roligt gøre!

> Får de forskellige komponenter så ikke for meget strøm?

Watt angivelsen er et udtryk for hvor meget strømforsyningen KAN yde, og
altså ikke hvor meget 'strøm' der tilføres de enkelte komponenter.

Jeg er en
> novice på området,...så det kan godt være det er et dumt spørgsmål,
> men jeg ved det ikke, så derfor.....

På ingen måder dumt. Derimod er det vel lidt dumt at det er DIG der står med
regningen for en kraftigere strømforsyning, hvis du har købt en færdigsamlet
maskine, som jo gerne skulle være dimensioneret rigtigt.
Mange ville i hvert fald sige, at 300W er for lidt til din maskine.
Har du selv sat extra komponenter i den (jeg ser du har 2 hd's) så er det
selvfølgelig din egen opgave at opdatere strømforsyning også.

Mvh
Peter

Fra : Niels Ibsen

Dato : 27-07-03 10:47

mange tak for svaret. Du kan vel ikke også svare på hvad "duel" cpu / fan
mm. betyder. Det fremgår flere steder, når jeg kigger efter strømforsyninger
på nettet.

Mvh Niels

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-03 15:25

"Niels Ibsen" <mail@niib.dk> wrote in message
> mange tak for svaret. Du kan vel ikke også svare på hvad "duel" cpu / fan
> mm. betyder. Det fremgår flere steder, når jeg kigger efter
strømforsyninger
> på nettet.

Dual fan står der sikkert...

Ja der er mange der har det.. og det er da også ganske godt.. For den ene
sidder yderst i strømforsyningen som puster UD af pc´eren... Mens den anden
veder ned mod CPU´en, og er dermed med til at give luftet væk derfra, og ud
igennem strømforsyningen.