Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filmscanner - erfaringer?
Fra : JH Smith

Dato : 26-07-03 21:43

Hej,

Jeg overvejer at købe en Epson 2400 Photo-scanner (se f.eks.
http://www.itbutikken.dk/default.asp?varenr=20415) for bl.a. at digitalisere
mine gamle negativer.
Er der nogen der har erfaringer med denne maskine?
Eller måske kender til andre og bedre tilbud?

Tak.

Mvh,
Jonas HS

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 26-07-03 22:00

JH Smith wrote:
> [...]
> mine gamle negativer.
> Er der nogen der har erfaringer med denne maskine?
> Eller måske kender til andre og bedre tilbud?

Den pågældne scanners dynamiske range er ikke oplyst, det plejer
at betyde, at den ikke er særlig god...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JH Smith

Dato : 26-07-03 22:00

> Den pågældne scanners dynamiske range er ikke oplyst, det plejer
> at betyde, at den ikke er særlig god...!

Er det det som også kaldes d-max? Den opgives til 3,3 D i en
(papir)anmeldelse.

- J

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 26-07-03 23:51

JH Smith wrote:

> Er det det som også kaldes d-max? Den opgives til 3,3 D i en
> (papir)anmeldelse.

Ja - D-max og dynamisk range er det samme, det handler om
scannerens evne til at reproducere tegning i den mørke del af
negativerne og diasne.

Tjek lige, at det er producenten der garanterer 3.3 D, og at det
ikke kun er ved refleksscanning de data gælder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan J.

Dato : 27-07-03 21:12

"JH Smith" <jonas@autofire.dk> wrote in message
> Er det det som også kaldes d-max? Den opgives til 3,3 D i en
> (papir)anmeldelse.

3.3 er rimeligt godt til negativer. Men har du mange dias bør du anskaffe
dig en scanner med højere d-max. Jeg har en Nikon Coolscan IV med en d-max
på 3,6 og dette er ikke altid helt nok til at gengive detaljer i skyggerne
fra et dias. Men for negativer går det fint. (Desværre stiger prisen
temmelig meget hvis du vil anskaffe dig en scanner med en d-max over 4.)

Mvh
Jan

Fra : Michael Schrøder

Dato : 28-07-03 10:21

> [...]
> mine gamle negativer.
> Er der nogen der har erfaringer med denne maskine?
> Eller måske kender til andre og bedre tilbud?

Jeg har netop kigget på den samme scanner - og ITbutikken reklamerede så for
Canon 8000F til næsten samme pris - så den valgte jeg altså i stedet...

mvh Michael