Culottesteg
Fra : Vibeke & Michael

Dato : 26-07-03 16:28

Hej NG

Jeg har fået fingre i en god stor culottesteg.

Er der nogle af jer der har nogle gode ideer til tilberedning og
servering/tilbehør?

På forhånd tak

Hilsen

Michael

Fra : Anders Houmark

Dato : 27-07-03 00:19

Vibeke & Michael wrote:
> Hej NG
>
> Jeg har fået fingre i en god stor culottesteg.
>
> Er der nogle af jer der har nogle gode ideer til tilberedning og
> servering/tilbehør?
Dette ingebærer godt nok at du har en kuglegril...... men så er den også
god :)

Du starter grillen op (gerne med "langtidsstegningskul"), krydrer stegen
med groft salt og peber, og sætter den over grillen.. Den skal vist have ca.
1 time og et kvarter, måske længere, det burde man kunne se på den.. Under
stegning lader du være med at stikke i den med gafler og lign. da saften så
vil løbe ud.. (det er forresten ikke nødvendigt at vende den når det er
kuglegril)

Tilbehør kan være bagekartofler som vaskes grundigt, men stadig så skrællen
er på (skrallen kan også sagtens tages af, men jeg foretrækker dem med den
på..) Kartoflerne pakker du så ind i et enkelt lag stanniol, og i toppen af
indpakningen ligger du lige en klat smør og en tsk. salt..
Der kan også sagtens laves kartoffelsalat.. eller alm. salat.. evt. med
flutes med kryddersmør eller lign..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 27-07-03 00:24

Den skal vist have ca.
> [...]
> stegning lader du være med at stikke i den med gafler og lign. da saften

> vil løbe ud.. (det er forresten ikke nødvendigt at vende den når det er

Det med stegetiden klares nemt, køb et digitalt stegetermometer med en
forholdsvis lang "ledning". Ledning føres ud gennem låget på grillen, så
behøver man ikke en gang at lette på låget for at se, om stegen er færdi.
Jeg plejer selv at taget "dyret" af grillen, når termometeret viser 58
grader, for derefter at pakke stegen med staniol og en viskestykke.

Mvh.
Mette

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-07-03 17:25

"Vibeke & Michael" <mogv@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har fået fingre i en god stor culottesteg.
>
> Er der nogle af jer der har nogle gode ideer til tilberedning og

Det vil måske falde udenfor den acceptable måde for de fleste her i gruppen,
men når jeg steget culottesteg og for den sags skyld de fleste andre
oksestege foregår det i en gryde.
Jeg bruner den i en stegegryde og tilsætter derefter øl eller rødvin efter
humør, løg, og eventuelle krydderurter ligeledes efter hvad jeg har lyst
til. Først har jeg spækket med hvidløg og gnedet med salt og peber. På den
måde får man en rigtig god sovs hvis ellers man tør spise det.

Held og lykke, Steen.

Fra : Kai Andersen

Dato : 31-07-03 18:55

En idiotsikker måde er at starte op på en meget varm pande med lidt olie på.
Brænd den af på alle sider så der er stegeskorpe på (start med toppen), og
smid dyret i ovnen på omkring 160° med blæser (kan ikke huske hvad det
hedder).
Stil den gerne på nogen laurbærblade, og kom masser af kværnet salt og peber
på bund og top.
På denne måde slipper du at intervalstege og du kan starte din super-duper
sovs op ret tidligt (jeg er mega sovse freak)
Du kan købe et stegetermometer i enhver Føtex eller lign. og det er sgu guld
værd. Stegen skal op omkring 65 på det tykkeste sted.
Det tager sjældent mere end en time at lave den færdig, selvfølgelig afh.
størrelsen.

/Kai

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-08-03 14:04

Kai Andersen wrote:

> Du kan købe et stegetermometer i enhver Føtex eller lign. og det er
> sgu guld værd. Stegen skal op omkring 65 på det tykkeste sted.

Det var godt nok meget! Jeg ville stoppe ved 58 grader og så lade den trække
i en halv snes minutter. Ved 65graders kernetemperatur, når du stopper, må
den blive i nærheden af 70grader - og stegt helt grå indvendigt.
Men smag og behag er selvfølgelig en individuel sag.

vh
Jan

Fra : Kai Andersen

Dato : 01-08-03 17:16

Nej.
Netop fordi den har fået bank fra starten, så er den saftig og lækker indeni
på denne måde.

/Kai

Fra : Agelby

Dato : 02-08-03 08:39

Hej Michael,

Jeg ville afgjort grille "dyret".

Lav en marinade af 1 dl. olivenolie, ½ dl. citronsaft, presset hvidløg
(gerne 3-5 store fed) samt tørrede krydderurter (timian/basilikum/oregano).

Hæld marinaden i en tæt plasticpose og læg culotten i posen og lad den
marinere i et døgn i køleskabet - vend posen af og til, så marinaden bliver
godt og jævt fordelt.

Steg den i gas-/kulgrill for indirekte varme.

Som Jan Bøgh foreslår vil jeg også vælge en kernetemperatur på 58 grader.

God fornøjelse

Henrik Agelby

Fra : mumme

Dato : 05-08-03 17:19

hej jeg hedder mumme og jeg håber du kan bruge mit råd.

Jeg ville skære den ud til culetter og stege dem på med mel, salt og
peber. Husk de skal gemmensteges, så giv dem et kvater eller mere hvis
det er nødvendigt. Tryk på kødet med din finger og se om købet hæver sig
hurtigt efter dit tryk. Er dette tilfældet er det færdigt.
Derefter ind i ovnen sammen med nogle skiver tomat, gulerod og frisk
persille. Lad det stå i 20 min. på 200 C.

lav dertil kartoffler med bearnesesauce, opskrifter på saucen er lang og
ikke helt nem, så hvis det ikke er den helt store middag, brug bare
pulver sauce.

Salat: lav alm. salat med tomat og agurk. hvis du mener det er for
kedeligt tilsæt majs.

Dressing: tag cremefrece, hvidløg, tomat ketchup, salt og peber. pas på
at du ikke bruger for meget hvidløg, et fed er rigeligt. Kan du ikke
lide hvidløg så brug persille. Husk at smage til.

for at gøre det mere sommer aktigt køb nogle flu`ts og lun den i ovnen.

Sæt nogle blomset på bordet og nogle lys for at få den rette stemning.
så er der serveret.

http://www.kandu.dk/