Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine første billeder med mit nye G3
Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 26-07-03 10:20

Hejsa

Jeg modtog mit nye Canon G3 kamera i torsdags, og skyndte mig at tage nogle
billeder inden det igen blev sendt tilbage (der var 2 døde pixels i CCD
chippen). Så skulle jeg gerne modtage et nyt i starten af næste uge.

Jeg synes dog jeg har noget svært ved at få billederne skarpe. Jeg har taget
en del billeder for at ende med at udvælge de 2 jeg har postet på den side
jeg har linket til. Men det bliver vel bedre efterhånden som jeg lærer
kameraet og foto-teknikerne at kende.

Det skal siges at det er mit første digital kamera. Jeg har indtil nu haft
et 10-15 år gammelt Olympus AZ200. Et ganske normalt sigt-og-skyd kamera,
som jeg dog aldrig har brugt særlig meget. Det skulle gerne ændre sig nu,
hvor jeg bare kan skyde løs og med det samme se om billederne er gode.

Nå men her er billederne. Hvad synes I?
http://www.pbase.com/hedegaard/andedammen

--
Mvh. Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar pr. mail.

Fra : rAnders

Dato : 26-07-03 11:57

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 26-07-03 12:48

"rAnders" <rand@hotmail.com> wrote in message

> Umiddelbart ser de ok ud, men billede to er lidt for mørkt.

Det er vist rigtigt nok, nu du siger det.

> Kan det passe
> du har brugt fuld zoom (4x) ?, derfor er blænde åbningen nede på 4.0
hvilket
> gør at der kommer mindre lys til kameraet.

På 1'eren mener jeg ikke jeg har brugt fuld zoom, men dog noget.
På 2'eren har jeg rigtigt nok brugt fuld zoom.

> [...]
en
> beskærring bagefter. Du vil så også opnå en hurtigere lukketid som vil

Jeg bruger zoom fordi jeg synes de bliver skarpere med zoom. Men det er
måske bare fordi de fylder mere i billedet end uden zoom.

> Men mangel på skarpheden er også et spørgsmål hvad du focoserer på, meget
> mørke eller lyse objekter kan være svære at focusere på.

Jeg synes generelt kameraet (eller jeg) har svært ved at fokusere præcist.
Der er ganske vist også mulighed for at gøre det manuelt, men de par gange
jeg har prøvet det, synes jeg ikke jeg fik så meget ud af det. Det skal der
vist et noget bedre display til for at kunne udnytte (selvom det er et
udmærket display).

> Muligtvis kunne du også bruge blænde kompensation da andemor jo lyser
meget
> op og derfor har omgivelserne en tendens til at blive lidt underbelyst.

Altså manuelt stille blænde på kameraet i stedet for at lade det gøre det
automatisk. Det er fuld auto indstilling jeg har brugt. Jeg er ikke særlig
dus med de manuelle indstillinger endnu.

> [...]
> Der er mange ting at tænke over, jeg tager da ofte underbelyste billeder
> fordi jeg selv endnu ikke helt har check på tingene, men man bliver da

Ja, det er godt at man hele tiden kan lære noget. Men nu har jeg jo også kun
brugt det i 2 dage, så det er jo allerførste forsøg. Jeg skal da helt
sikkert ud at tage mange flere billeder når jeg får det nye kamera (som
forhåbentlig er i orden).

Jeg vil også have købt mig en håndbog, og så ellers lade øvelse gøre mester

Mvh. Lars

Fra : rAnders

Dato : 26-07-03 12:59

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f226a67$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> automatisk. Det er fuld auto indstilling jeg har brugt. Jeg er ikke særlig
> dus med de manuelle indstillinger endnu.

Nej du stiller ikke blændeåbningen men du kan justere nogle EV -2 til +2
mener jeg det er.
Dvs. at når kameraet først har valgt kompensere du for det, der står vist
lidt om det i manualen.

> [...]
> brugt det i 2 dage, så det er jo allerførste forsøg. Jeg skal da helt
> sikkert ud at tage mange flere billeder når jeg får det nye kamera (som

Ja det var heller ikke for at hagle ned over dig med kritik, det var måske
lidt af en smørre jeg kom med. Når man tænker på det er nogle af de første
billeder synes jeg de er ganske fine.

Hilsen rAnders.

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 26-07-03 13:12

> [...]
> lidt af en smørre jeg kom med. Når man tænker på det er nogle af de første

Jeg forstod det skam kun som konstruktiv kritik, og takker for det

Jeg har uploadet endnu en version af 2'eren hvor jeg har justeret midtone 15
op.

mvh. Lars

Fra : rAnders

Dato : 26-07-03 19:33

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f226ffa$0$32434$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har uploadet endnu en version af 2'eren hvor jeg har justeret midtone
15
> op.
>
> mvh. Lars

Jeg har prøvet at gøer det noget lysere vha. psp og har tilladt mig at poste
det her:

Korrektion:
Brightness and contrast:
automatic contrast enhancement:
bias: lighter Strength: normal appearance: bold
Clarify: strength 3

Sharpen: Sharpen

rAnders.

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 27-07-03 18:28

> [...]
> Brightness and contrast:
> automatic contrast enhancement:
> bias: lighter Strength: normal appearance: bold

Jeg kan godt se hvor du vil hen. Men nu synes jeg det er for lyst. Især
vandet. Det er blevet kornet og jeg synes det hele virker lidt "fladt".
Så jeg lavede selv nogle forsøg og kom frem til dette:

1. Automatic contrast enhancement
- Bias: lighter
- Strength: mild
- Appearance: natural
2. Midtone justeret 20 op (dynamic)
3. Unsharp mask (default værdier)
- Radius: 2.00
- Strength: 100
- Clipping: 5

Til sidst lavede jeg en resize (jeg arbejdede jo med original billedet).

http://www.pbase.com/image/19648843

Mvh. Lars

Fra : rAnders

Dato : 30-07-03 17:00

Meget flot

rAnders.

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f240b85$0$32474$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 26-07-03 14:06

Hej

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f226a67$0$32487$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg synes generelt kameraet (eller jeg) har svært ved at fokusere præcist.

Det kan være jeg rammer helt ved siden af her, da jeg slet ikke kender noget
til G3'eren.
Men på mit Olympus C5050 kan autofokus sættes i 2 forskellige modes, iESP og
spot.

ESP prøver at lave en gennemsnitlig vurdering af hvad der skal være skarpt,
og spot giver jo næsten sig selv.
Mit kamera var defaultet til iESP hvilket gjorde at mine billeder ikke altid
blev skarpe.....

Måske man kan det samme på G3'eren

mvh

Lars

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 26-07-03 14:21

"Lars Hørlyck Sørensen" <Lars@hoerFJERNDETTElyck.dk> wrote in message

> [...]
skarpt,
> og spot giver jo næsten sig selv.
> Mit kamera var defaultet til iESP hvilket gjorde at mine billeder ikke

Jeg tror det ikke, men vil da checke det, når jeg får et igen..

Mvh. Lars

Fra : Claus Bjerre

Dato : 27-07-03 12:44

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f2247ce$0$32512$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> billeder inden det igen blev sendt tilbage (der var 2 døde pixels i CCD
> chippen). Så skulle jeg gerne modtage et nyt i starten af næste uge.

Hvordan ser man om der er døde pixels i CCD'en?
Kan man kræve at der ingen døde pixels er i et nyt kamera? (jeg tænker på at
en fladskærm må have et vist antal døde punkter)

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 27-07-03 18:37

"Claus Bjerre" <Claus.Bjerre@adslhome.dk> wrote in message

> Hvordan ser man om der er døde pixels i CCD'en?

Tag et billede af noget meget mørkt. Det bedste er faktisk at tage et
billede hvor linsen er dækket.
I mit tilfælde var der så en hvid prik, ca. midt i, og en til ned mod nedre
højre hjørne.

> Kan man kræve at der ingen døde pixels er i et nyt kamera? (jeg tænker på
at
> en fladskærm må have et vist antal døde punkter)

Det håber jeg sandelig. Jeg synes da det er ret vitalt at alle pixels
virker.
Jeg har godt hørt nogle sige at det er acceptabelt at fladskærme har et par
døde pixels. Men det er jeg så heller ikke enig i. Så ville jeg også levere
fladskærmen tilbage.

Mvh. Lars