Gemme billede i BLOB
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 26-07-03 09:04

Hej NG!
Jeg forsøger (stadig) at få gemt et grafisk billede i et databasefelt.

Jeg har en database, der hedder Billeder. Denne har flere felter, bl.a. et
'BLOB'-felt af typen 'Graphic'.
I dette felt vil jeg gerne gemme indholdet af 'Image1', der er et
*.JPG-billede.

Jeg har tidligere her i NG fået at vide, at jeg skal skrive:
table1.Insert;
table1Image.Assign(Image1.Picture.Bitmap);
table1.Post;

Min procedure ser sådan ud:

begin
Table1.Close;
Table1.ReadOnly := False;
Table1.Open;

table1.Insert;
table1Image.Assign(Image1.Picture.Bitmap);
table1.Post;

Table1.Close;
Table1.ReadOnly := True;
Table1.Open;
end;

Når jeg compilerer får jeg denne fejlmelding:
[Error] Unit1.pas(82): Undeclared identifier: 'table1Image'

En ting, jeg ikke forstår, er, hvordan jeg specificerer hvilket felt
billedet skal gemmes i, jeg kan jo godt have flere grafikfelter i samme
tabel.
Er det den manglende 'adresse' på feltet, der er årsag til fejlen?

Mvh Kurt Guldbæk

Fra : Kurt Bilde

Dato : 28-07-03 09:49

Hrj Kurt !

Kurt Guldbæk wrote:
> Hej NG!
> Jeg har tidligere her i NG fået at vide, at jeg skal skrive:
> table1.Insert;
> table1Image.Assign(Image1.Picture.Bitmap);
> table1.Post;

Det er også rigtigt, men det kræver at feltet er knyttet til table1.
Højreklik på dit table1-komponent og vælg "Fields Editor". Står feltet
Image her? Hvis ikke så højreklik og vælg "Add fields" - nu skulle det
gerne fremkomme.

Du kan også skifte din kode ud således at du bruger FieldByName('Image')
altså: table1.FieldByname('Image').Assign ......

-Kurt

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 28-07-03 18:18

Tak, Kurt, det vil jeg checke.
Lykkes det ikke vender jeg nok tilbage med flere selvfølgeligheder!

Kurt Guldbæk
kurt@guldbaek.net
www.guldbaek.net

Fra : Kurt Guldbæk