Eudora 5
Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 10-12-00 18:58

Kan det virkelig passe at ovenstående ikke kan bruge html-mails?

Jeg vil så nødig bruge OE, og det er lidt tåbeligt at bruge Netscape 4.7
til dette.

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!"
- Bart Simpson

Fra : Tor S. Mehus

Dato : 10-12-00 21:23

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Kan det virkelig passe at ovenstående ikke kan bruge html-mails?

Med Eudora 5 kan du både skrive og lese html-mail.

> Jeg vil så nødig bruge OE,

Forståelig.

> og det er lidt tåbeligt at bruge Netscape 4.7 til dette.

Ja. Html-mail er tåpelig. Mail skal sendes som rein tekst, ikke html!

--
Tor S. Mehus

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-00 23:02

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Kan det virkelig passe at ovenstående ikke kan bruge html-mails?

Det kan den sagtens, der er endda to muligheder, enten kan den bruge sin
egen html "engine" eller Internet Explorers (standart). det kan ændres
via x-settings.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Ledig lejlighed? Jeg er boligløs i København - Hjælp!

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-00 23:10

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Kan det virkelig passe at ovenstående ikke kan bruge html-mails?

Nej. Eudora kalder det bare "styled text". Nu er det jo ikke
ligefrem en HTML-editor, men kalder du "formatting toolbar" frem, er der
skam en del muligheder for skriftyper, -størrelse, -farve og -snit. Man
bør jo normalt bruge almindelig tekst i e-mail og ikke HTML, men det ved
du vel?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : N/A

Dato : 13-12-00 00:33

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-00 00:33

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Jeg kan dog ikke forstå hvorfor i har så meget imod html-mails - granted
> de skal _absolut_ ikke bruges på newsgroups og ikke til folk hvor man
> ikke kender deres klient, men til den almindelige korrespondance, gør
> det sgu' livet lidt mere spændende!

Godt spørgsmål. I virkeligheden er det et levn fra gamle dage.
Der er to problemer med HTML-mail. Dels kan ikke alle programmer læse
det, og dels fylder en HTML-mail adskillige gange mere end en e-mail i
plain text. Ret beset kan alle e-mailprogrammer i dag læse e-mail med
HTML, og folks forbindelse til Internettet er generelt mange gange
hurtigere, end den var for f.eks. fem år siden (hvor mange bruger stadig
et 14.4 modem eller langsommere?). Man kan derfor godt sige, at tiden er
løbet fra argumenterne.
Noget andet er så, at modtageren selv kan bestemme, hvordan
e-mail i plain text skal se ud. Modtageren vælger jo selv skrifttype og
-størrelse. Sendes e-mail i HTML, er det afsenderen, der bestemmer. Det
kan give problemer for især os Mac-brugere, da en Mac viser teksten
mindre end en pc. Også svagtseende, der ønsker en særlig stor og tydelig
skrift, kan få problemer. Det er heller ikke sikkert, modtagerens
computer har den skrifttype, som afsenderen har valgt, og så kan hele
formatteringen i e-mailen ryge. Igen er det nok især os Mac-brugere, der
har et problem. Selv plain text kan give problemer. Jeg havde engang en
lille cykel i ASCII-art, som jeg havde sat nede i højre hjørne. Jeg
fandt så ud af, at visse Windowsbrugere, der brugte browserens
indbyggede e-mail program, brugte Times New Roman, der ikke er en
monospaced skrift. Det ødelægger ASCII-art. Oveni kan disse browsere
ikke håndtere gentagne mellemrum, men viser blot ét mellemrum, uanset
hvor mange, man har sat ind.
Er modtageren indforstået, kan man naturligvis sende e-mail
nøjagtig som det passer en. Nogle firmaer sender konsekvent vedhæftede
dokumenter fra deres tekstbehandling, så deres e-mail fuldstændigt
ligner et brevpapir med firmalogo og det hele. Det kræver bare, at man
er enig om, hvilket program, man bruger. Jeg selv bliver tosset, når jeg
i stedet for en e-mail får en Word-fil. Ofte er det kun fire linier, det
drejer sig om. Hvorfor folk ikke kan taste det ind i e-mail-programmet
fatter jeg ikke.
Men her på <dk.edb.mac> er vi mange, der bruger MacSOUP, der
slet ikke kan håndtere HTML, så her er det strengt forbudt
Henrik Münster
Esbjerg