Ensretter/laderelæ til Suzuki GS 425
Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 25-07-03 23:46

Endelig er "knallerten" på gaden, men det er godt nok træls at skulle
sætte laderen til hver gang man har kørt en tur.
Hvor får jeg billigst en ny/brugt ensretter/Laderelæ??
Jeg vil simpelthen ikke give næsten 1000 kroner for en lille køleplade
med komponenter for 20 kroner på.
Skulle der mon være en der ligger inde med en brugt én der virker??

Endnu en gang tak for hjælpen med at få liv i vraget.

MVH fra ham med det gamle vrag. (Suzuki GS 425 fra 1980 med rust som
fast udstyr)

Fra : Hekto

Dato : 26-07-03 07:29

In article <9a357f00.0307251445.7b71e5fe@posting.google.com>, Lars
Øland Hansen says...
> [...]
> med komponenter for 20 kroner på.
> Skulle der mon være en der ligger inde med en brugt én der virker??

Næææh! - det bliver jo hurtigt til 20-30% af den samlede værdi! ;0)
Prøv LC-racing; men tag lige og kontroller statoren inden!!!
80Volt imellem alle ledninger ved 5.000 omdr.

Er laderen død, kan statoren også sagtens være det.

Det originale skod-ladesystem er baseret på at når batteriet har fået
nok, lægger man bare ladesystemet til stel. Så kan det selv finde ud af
at komme af med varmen til motorolien og motorblokken m.m.
Schnabel's er et serie-system, der ganske enkelt afbryder forbindelsen,
og så er der ikke noget der bliver varmt.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-07-03 09:02

> Det originale skod-ladesystem er baseret på at når batteriet har fået
> nok, lægger man bare ladesystemet til stel. Så kan det selv finde ud af
> at komme af med varmen til motorolien og motorblokken m.m.

Wow!? - Magen til Peter Pan mekanik skal man da lede langt efter. Hvad er
Suzukis argument for, at gøre det på denne måde (=indtægt på afbrændte
statorer?). Jeg vil tro, at selv min gamle bedstemor vil kunne se, at det er
en særdeles dum måde, at regulere ladespændingen på!

> Schnabel's er et serie-system, der ganske enkelt afbryder forbindelsen,
> og så er der ikke noget der bliver varmt.

Det lyder da også meget mere fornuftigt og enkelt!
Forhåbentligt er Suzuki I dag kommet på bedre tanker?

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 26-07-03 10:22

In article <3f223518$0$13194$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars T.
Thomsen says...
> [...]
> statorer?). Jeg vil tro, at selv min gamle bedstemor vil kunne se, at det er
> en særdeles dum måde, at regulere ladespændingen på!

1 Kr. sparet, er 1 Kr. tjent!!!
Masser af cykler har stadig dette ladesystem.
Mig bekendt bruger Suzuki stadig, sammen med andre mærker, dette
ladesystem på en del modeller.
Hvorfor ændre det??? Det virker jo fint, og det sælger ikke flere
cykler, at ændre det!
Næææh - skal der sælges flere cykler, så skal der ændres på noget man
kan se, som f.eks. lygter og kåbedele. Så vil kunderne straks have
dette års model - med stenalderladerelæ, og gammel mekanik.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-07-03 10:36

On Sat, 26 Jul 2003 10:02:22 +0200, "Lars T. Thomsen"
<ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>statorer?). Jeg vil tro, at selv min gamle bedstemor vil kunne se, at det er
>en særdeles dum måde, at regulere ladespændingen på!

Det er nu ikke så brutalt enda.
Der sidder en thyristor over den ene fase, og når spændingen har nået
14,4 volt skyder den og kvæler dermed den pågældende vikling.
Det bevirker at magnetfeltet i generatoren "vælter", og af den grund
kommer der ikke noget ud af den før spændingen er så langt nede at
thyristoren åbner igen.
Det svarer nogenlunde til en lille mand der står i et hul i jorden, og
hver hang han lige får hovedet over græskanten får han en i låget så
han synker ned igen.

Jeg er enig i brugen af Schnabel's grej - det er ikke så ringe

>Det lyder da også meget mere fornuftigt og enkelt!
>Forhåbentligt er Suzuki I dag kommet på bedre tanker?

ØH - Suzuki er ikke de eneste der har benyttet/benytter den
reguleringsform.
De har vist været der alle sammen, og så vidt jeg ved er det den mest
almindelige i dag.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-07-03 19:45

Hej Steen!
> [...]
> Det bevirker at magnetfeltet i generatoren "vælter", og af den grund
> kommer der ikke noget ud af den før spændingen er så langt nede at

Okay, så blev jeg det klogere (og skuffet). Jeg troede at *metoden* var, at
ensrette den 3-fasede vekselstrøm i et diodesæt af thyristore og lade disse
trigge på enkelte steder på vekselspændingen og "nulstille" i nulpunkterne.
Senere trigtid = mindre middelværdispænding til batteriet. Så det eneste tab
vil være spændingsfaldet over de thyristore, der er "on" på de pågældende
tidspunkter...

> Det svarer nogenlunde til en lille mand der står i et hul i jorden, og
> hver hang han lige får hovedet over græskanten får han en i låget så
> han synker ned igen.

Jeps, hvilket idet lange løb må give hovedpine!

Derfor ville jeg regulere ham i bunden (kviksand), så han bare synker mere
ned, hvis han får hovedet over græskanten!

Hilsen
Lars
.... der håber på, at spændingsregulatoren snart brænder af på MC'en, så den
kan re-designes!

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-07-03 19:56

> Senere trigtid = mindre middelværdispænding til batteriet.

Okay, jeg kan måske godt se pointen nu!

Det er sikkert ret svær, at lave en spændingsregulator efter disse
principper, hvis det også skal være simpelt!

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 07:53

In article <jpg4ivgk27ve3b32gva2jd2j5su9398hrt@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> [...]
> Det svarer nogenlunde til en lille mand der står i et hul i jorden, og
> hver hang han lige får hovedet over græskanten får han en i låget så

Virkemåden er rigtig nok; men det er stadig en lidt brutal måde, efter
min mening.
Af samme grund er den ene af de 3 statorviklinger ført op igennem
lyskontakten, således at den kun tilsluttes når lyset er tændt. Så
bidrager den ikke til tabsefekten, med lyset slukket.
Fejl i ladereguleringen medfører efter kort tid, at statoren bliver så
varm at den kortslutter.
Armand har god grund til at harmes over at man ikke engang på de
dyreste modeller, hvor man jo alligevel har kastet 1 kr. eller 2 i
unødvendige detaljer, ikke har monteret et fornuftigt ladesystem.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-07-03 08:47

> Armand har god grund til at harmes over at man ikke engang på de
> dyreste modeller, hvor man jo alligevel har kastet 1 kr. eller 2 i
> unødvendige detaljer, ikke har monteret et fornuftigt ladesystem.

Ja... han er ikke alene om at harme!
Men grunden er vel netop dit eget argument: Det virker jo fintnok! - Og folk
klager jo ikke, da spændingsregulatorere jo er et dårligt salgsargument!

I princippet, så vil en "ægte" regulator måske koste 2 kr mere at producere,
men "ulempen" er, at dén og statoren sandsynligvis vil holde cyklens levetid
ud!
Japanerne skal vel også tjene penge på deres "gamle" udgåede cykler... det
er da ganske smart! ;-/

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 08:56

In article <3f238394$0$13198$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars T.
Thomsen says...

> [...]
> ud!
> Japanerne skal vel også tjene penge på deres "gamle" udgåede cykler... det

Nu er der nok ikke samme dækningsgrad på biler og MC'er, som på det jeg
til dagligt beskæftiger mig med; men:

Udvikler/producerer vi en dims der koster 1 Kr., skal det ca. ganges
med 5 for at vi tjener penge = 5 Kr.
Moms! = 1,25 Kr.
Skulle vi så også betale registreringsafgift, skulle det yderligere
tillægges 1,8 x 5 Kr. = 9Kr.

Prisen kunden skal betale = 15,25 Kr!!

Der skal ikke ret mange forbedringer til, ud over hvad der er sat på af
'gøjl' for at kunden (vi!) skal betale dem dyrt, for den nye model!
Hvis det så bare gjalt pynt og gøjl; men det gælder jo også bremser
o.s.v., som er sikkerhedsudstyr!

Tænk lige over det! Her sidder jeg og er ved at køre ind i noget, og
måske kunne jeg være reddet for 1 Kr. ekstra!!??
- Vi lader billedet stå et øjeblik! =

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Armand

Dato : 27-07-03 11:56

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en

> Ja... han er ikke alene om at harme!
> Men grunden er vel netop dit eget argument: Det virker jo fintnok!

Tjaeh :-/
Det gør sideventiler jo også!!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 13:25

In article <bg0c4b$u2d$1@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Tjaeh :-/
> Det gør sideventiler jo også!!

Ja; men da tilstedeværelsen af sådanne direkte afspejler sig i
præstationerne i modsætning til ladsystemet, så har det mere fokus hos
kunderne.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-07-03 12:36

On Sun, 27 Jul 2003 08:53:26 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote:

Hej Brian

>Virkemåden er rigtig nok; men det er stadig en lidt brutal måde, efter
>min mening.

Naeh, det er jo kun lige i det øjeblik thyristoren fyrer der går en
stor strøm.
Når feltet er "væltet" er strømmen beskeden.

>Af samme grund er den ene af de 3 statorviklinger ført op igennem
>lyskontakten, således at den kun tilsluttes når lyset er tændt. Så
>bidrager den ikke til tabsefekten, med lyset slukket.

Det er kun på nogle få modeller det er lavet så klumpe-dumpe agtigt.
På langt de fleste arbejder generatoren som en normal tre faset
indretning hele tiden, og så er det op til reguleringen at klare
resten.

>Fejl i ladereguleringen medfører efter kort tid, at statoren bliver så
>varm at den kortslutter.

Ja, det er en ond fejl.
En kortsluttet vikling kan næsten ikke måles med et ohm meter, og
sætter hele den spole der er tale om ud af spillet.
Det lidt sjove i historien er, at i de fleste diagrammer og bøger over
den form for regulering er der oftest tegnet tre thyristorer, en for
hver fase, hvilket jeg også ville finde naturligt.
I de regulatorer jeg har "dissikeret" er der kun tale om een enkelt
thyristor, hvilket er tilstrækkeligt til at klare reguleringen, men
det belaster altså den stakkels vikling der har "æren" af thyristoren
mere end de andre.

>Armand har god grund til at harmes over at man ikke engang på de
>dyreste modeller, hvor man jo alligevel har kastet 1 kr. eller 2 i
>unødvendige detaljer, ikke har monteret et fornuftigt ladesystem.

Aaaah Brian.
Selve reguleringsmetoden er der som sådan ikke noget galt med - vel?
Det er komponentvalget der er for sølle.
Hvis både spoler, dioder, thyristor, og ikke mindst kølepladen havde
været dimmentioneret fornuftigt havde skidtet kørt for evigt.
Det havde måske kostet 2 Kr i produktionen.
For god ordens skyld var det mest elsystemet på Suzuki's 80'er og
tidlige 90'er modeller, specielt GS motorene, der var meget hårdt
ramt.
Det kan jo også skyldes at vi i samme tidsrum fik "lygtetvang" i
dagtimerne, hvilket ladesystemet ikke helt var fabrikeret til.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 13:39

In article <9hc7ivchsu08eam9so274gsbb6nin2oe3a@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> [...]
> På langt de fleste arbejder generatoren som en normal tre faset
> indretning hele tiden, og så er det op til reguleringen at klare

??? - Jeg vil ikke helt modsige dig! ... de Suzuki'er som jeg har haft
æren af at være involveret i rep. af, har været indrettet sådan.
Men det kan man da også godt betegne lidt som 'Klumpe Dumpe'?? - Suzuki
altså! ;0)
Det sparer adskillige meter ledning, og fejlmuligheder, at koble
statoren direkte på ensretter/lader, og da vi kører med lys på hele
tiden, har det ingen skadelige bivirkninger.

> [...]
> Det kan jo også skyldes at vi i samme tidsrum fik "lygtetvang" i
> dagtimerne, hvilket ladesystemet ikke helt var fabrikeret til.

En feltreguleret dynamo, der styrer strømmen i feltviklingen som
erstatter de permanente magneter, giver både bedre regulering, og bedre
udnyttelse. Systemet bruges i stort set alle biler.
Bevares, ladningen af batteriet bliver da styret, og som du bemærker,
er det hovedsageligt komponentvalget der er for ringe.

Suzuki - fra '80'erne o.s.v. .. jo, tak! ;0)

Vi kan vel hurtigt blive enige oom at MC-ladesystemerne ikke helt er
fulgt med udviklingen?

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 27-07-03 14:19

> [...]
> statoren direkte på ensretter/lader, og da vi kører med lys på hele
> tiden, har det ingen skadelige bivirkninger.

Mnjaa... Skal der ikke være een eller anden form for regulering? Ellers
risikerer man vel bare knalde pærer, koge batteriet og knalde flere pærer
af... osv.?

> [...]
> Bevares, ladningen af batteriet bliver da styret, og som du bemærker,
> er det hovedsageligt komponentvalget der er for ringe.

Jeg forstår godt den med styring i feltviklingen i stedet for permanente
magnet, men kræver det så ikke glideringe/kommuntator og kul til forbinde
rotorviklingerne, eller kan overførelsen ske af magnetisk vej?

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke laver kredsløbet, så man kortvarigt
afbryder strømkredsen, hvis spændingen overstiger en bestemt- og fastsat
værdi.... Det må altså være muligt, også at gøre det på en snid måde!

> Suzuki - fra '80'erne o.s.v. .. jo, tak! ;0)
>
> Vi kan vel hurtigt blive enige oom at MC-ladesystemerne ikke helt er
> fulgt med udviklingen?

I al frygt for, at blive buuhet ud af forsamlingen: Er det så /kun/
ladesystemet på MC'en, der ikke helt har fulgt med udviklingen?

Hilsen
Lars

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 15:50

In article <3f23d154$0$13243$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars T.
Thomsen says...
> Mnjaa... Skal der ikke være een eller anden form for regulering? Ellers
> risikerer man vel bare knalde pærer, koge batteriet og knalde flere pærer
> af... osv.?

Jo da! Du kobler bare statoren direkte på de 3 gule ledninger der går
hen til regulatoren.

> Jeg forstår godt den med styring i feltviklingen i stedet for permanente
> magnet, men kræver det så ikke glideringe/kommuntator og kul til forbinde
> rotorviklingerne, eller kan overførelsen ske af magnetisk vej?

Jo, det er så en ganske almindelig dynamo, med fordele og ulemper.

> Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke laver kredsløbet, så man kortvarigt
> afbryder strømkredsen, hvis spændingen overstiger en bestemt- og fastsat
> værdi.... Det må altså være muligt, også at gøre det på en snid måde!

Det er dét Schnabel gør!
Han sætter en tyristor på hver vikling, og så afbryder hver vikling når
spændingen når 14,25 Volt.

> I al frygt for, at blive buuhet ud af forsamlingen: Er det så /kun/
> ladesystemet på MC'en, der ikke helt har fulgt med udviklingen?

Ladesystem, kædetræk o.s.v. - men det skal jo også være en motorcykel!
;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-07-03 15:11

> [...]
>Bevares, ladningen af batteriet bliver da styret, og som du bemærker,
>er det hovedsageligt komponentvalget der er for ringe.

En del ældre Yamaha, Suzuki og Hondaer havde feltreguleret generator, men
det er sansynligvis for pladskrævende. Selv Honda har forladt princippet, og
bruger nu permanentmagnet generatorer med "Suzuki laderegulering".
Tankevækkende nok sad systemet på 2 cylindrede totakte Kawazakier, og jeg
tror de er ophavsmænd til systemet

>Vi kan vel hurtigt blive enige oom at MC-ladesystemerne ikke helt er
>fulgt med udviklingen?

Nærmest omvendt, svinghjulsgeneratorer er ved at finde vej ind i bilverdenen
:-|

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 15:51

In article <3f23e0b8$0$32532$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Orla
Pedersen says...
> Nærmest omvendt, svinghjulsgeneratorer er ved at finde vej ind i bilverdenen

- ja, bilerne skal jo også være billigere!!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Armand

Dato : 27-07-03 23:08

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> det er sansynligvis for pladskrævende.
> Nærmest omvendt, svinghjulsgeneratorer er ved at finde vej ind i

Min tidligere GPZ900R (og dermed også hele motor-serien op til ZZR1100)
havde ekstern monteret generator med feltregulering og kul/-baner i bedste
auto-stil !!

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 27-07-03 23:49

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en

> Suzuki - fra '80'erne o.s.v. .. jo, tak! ;0)
> Vi kan vel hurtigt blive enige oom at MC-ladesystemerne ikke helt er
> fulgt med udviklingen?

Nix!

Der er da flere modeller der er udstyret med felt-regulering både v.h.a.
fast spole bag rotoren (= en nyligt helt ny tildragelse for min
elektrik-viden!) og
v.h.a. kul/-baner!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 28-07-03 06:49

> [...]
>
> Der er da flere modeller der er udstyret med felt-regulering både v.h.a.
> fast spole bag rotoren (= en nyligt helt ny tildragelse for min

Ja... der findes jo nogen, der synes om kul, kommuntatorer og glideringe...

Hilsen
Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-07-03 17:51

Steen Gruby wrote:
> For god ordens skyld var det mest elsystemet på Suzuki's 80'er og
> tidlige 90'er modeller, specielt GS motorene, der var meget hårdt
> ramt.

....os' min GSX 1100 E(X) fra 82?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 17:50

In article <bg0vqe$r5u$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...os' min GSX 1100 E(X) fra 82?

Ja, alle! ... prøv hellere at mål efter!?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-07-03 21:31

Hekto wrote:
> In article <bg0vqe$r5u$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
>>
> Ja, alle! ...

....nå okay...

> prøv hellere at mål efter!?

Hvem, mig?

....overlader jeg gerne til en fagmand - jeg ved nada om strøm (hvornår
skal vi mødes i Fredericia?)

Fra : Armand

Dato : 27-07-03 23:50

Hans Paulin <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en news:bg1cmi$3t0$1@sunsite.dk...

> (hvornår skal vi mødes i Fredericia?)

Der kommer vel en H-fest indenfor nærmere fremtid :-/

Men Tony er i fuld gang med at arrangere en D.F.M. weekend på Turingsnydts
MC-camp i august, og dén dækker vel også dit behov :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 00:24

Armand wrote:
> Hans Paulin <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en

> Der kommer vel en H-fest indenfor nærmere fremtid :-/

H=høst?...

....det dér med bajere har jeg ikke lyst til (been there - got the
T-shirts) - men en skrueaften en weekend (gr. aftenarbejde - dog ikke
fredage i august) ku godt lokke mig ud af busken...

....men jeg kan måske lisså godt bestille stumperne hos Schnabel og
skifte dem hér, hvor jeg bor - eller er det et større arbejde for en
strøm-mongol?...jeg kan godt finde ud af hvordan en motor skal skilles
ad og samles igen, men dét med strømmen...

....er Snabels stumper "Plug and play"-enheder?

> Men Tony er i fuld gang med at arrangere en D.F.M. weekend på
> Turingsnydts MC-camp i august, og dén dækker vel også dit behov :-/

....mit behov for hvad?

....mit øjeblikkelige behov er at sikre mig at strømmen ikke pludselig
ryger langt fra alfarvej, hvilket jeg godt kan blive bange for kunne
finde sted efter alle de advarsler jeg har læst om Suzukis ladesystem
hér...

Fra : Hekto

Dato : 28-07-03 08:08

In article <bg1ms3$g03$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> [...]
> ad og samles igen, men dét med strømmen...
>
> ...er Snabels stumper "Plug and play"-enheder?

Plug and play - Yep! *LOL*

Du skifter bare ledning til ledning.
Du skal bare have ham til at levere den med stik krympet på, så du ikke
skal slås med det.
Resten kan vi klare med billeder, eller telefon eller chat.

Det er ganske let, ligesom at sætte ny pære i.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 09:16

Hekto wrote:
> Plug and play - Yep! *LOL*
>
> Du skifter bare ledning til ledning.

....kan han "ramme" de gamle farver?

> Du skal bare have ham til at levere den med stik krympet på, så du
> ikke skal slås med det.

....godtså...

> Resten kan vi klare med billeder, eller telefon eller chat.

....fint nok...

> Det er ganske let, ligesom at sætte ny pære i.

....pyha!

Fra : Hekto

Dato : 28-07-03 11:30

In article <bg2mdb$kdk$1@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
> ...kan han "ramme" de gamle farver?

Der er 3 gule ledninger, og rækkefølgen er helt ligegyldig da det er 3
ens viklinger. På 'nyere' Suzuki'er er ledningerne også gule, i
ledningsnettet.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 22:39

Hekto wrote:
> Der er 3 gule ledninger, og rækkefølgen er helt ligegyldig da det er 3
> ens viklinger.

....så blev jeg så klog...

Fra : Hekto

Dato : 28-07-03 07:56

In article <bg1cmi$3t0$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> Hvem, mig?
>
> ...overlader jeg gerne til en fagmand - jeg ved nada om strøm (hvornår
> skal vi mødes i Fredericia?)

Så svært er det heller ikke.

Fredericia? ... skal måske til Jylland sidst i august; men du burde
måske får målt efter inden.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 09:21

Hekto wrote:
> Så svært er det heller ikke.

....'kay...

> du burde
> måske får målt efter inden.

....med dét omdømme som laderegulatoren (?) har kan man vel lisså godt
skifte på mistanken...

....men du overvejer måske om min generator er stået af?

Fra : Hekto

Dato : 28-07-03 11:34

In article <bg2mdd$kdk$3@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
> ...med dét omdømme som laderegulatoren (?) har kan man vel lisså godt
> skifte på mistanken...
>
> ...men du overvejer måske om min generator er stået af?

Fidusen er et skifte inden statoren også smutter.
Det er derfor at kontrolmålinger bør fretages ind imellem.
Man kan ikke gardere sig imod en kortslutning; men hvis ladespændingen
stiger, er det tegn på at den er ved at stå af.
Er man rigtig uheldig, snupper den batteriet først, så statoren. Så
kan man jo få lov at skifte alle 3 ting på een gang .... avs!

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 22:43

Hekto wrote:
> Fidusen er et skifte inden statoren også smutter.

....statoren er vist den dér spole-ting i generatoren, ikke?

> [...]
> Er man rigtig uheldig, snupper den batteriet først, så statoren. Så
> kan man jo få lov at skifte alle 3 ting på een gang .... avs!

....okay...

Fra : Hekto

Dato : 29-07-03 08:57

In article <bg45h3$mag$2@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...

> ...statoren er vist den dér spole-ting i generatoren, ikke?

Ja. Den sidder i motorolie til halsen, der hjælper med til at køle.
Den kan skiftes på et par timer; men den koster jo en lille tudse! :0(

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-07-03 09:23

Hekto wrote:

snip en masse...

....kan jeg skifte laderegulatoren "bare sådan" uden fare for, at den
står af, hvis fx. generatoren er defekt (ikke at jeg har mistanke om
det)?

Fra : Hekto

Dato : 29-07-03 17:11

In article <bg5aqg$a22$1@sunsite.dk>, Hans Paulin says...
> ...kan jeg skifte laderegulatoren "bare sådan" uden fare for, at den
> står af, hvis fx. generatoren er defekt (ikke at jeg har mistanke om
> det)?

Det vil jeg mene, for den kommer ikke ligepludselig til at give for
meget ud, eller andet der kan skade regulatoren.
Den er dog forholdsvis nem at teste, selv for ikke fagfolk.
Jeg mener jeg droppede en link til en tysk side, hvor afprøvningen er
beskrevet.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Hans Paulin

Dato : 29-07-03 23:43

Hekto wrote:
> [...]

> Den er dog forholdsvis nem at teste, selv for ikke fagfolk.
> Jeg mener jeg droppede en link til en tysk side, hvor afprøvningen er

....jeps - i newsMPG.198d96ba7f6902e99897e1@news.tele.dk ...

....godt, man fik xx i tysk - he he

Takker og bukker - så er der ingen undskyldning for ikke at gå i gang -
når jeg på fredag har skiftet forhjulslejer i GSien (
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm ), fået
den afballanceret, svejset min kammerats lydpotte, og i øvrigt hjulpet
ham med hans Commo!

Fra : Hekto

Dato : 30-07-03 08:47

In article <bg6t6j$3qg$1@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
> ...godt, man fik xx i tysk - he he

.... der er da også billeder!!!??
Dog skulle der være håb, for du er jo fra den ande af landet, hvor man
ikke kan undgå at høre den slags?? ;0)

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-07-03 09:43

Hekto wrote:
> In article <bg6t6j$3qg$1@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
>>

> ... der er da også billeder!!!??

....det var nu ikke 03, jeg mente - men det ku da misforstås...

> Dog skulle der være håb, for du er jo fra den ende af landet, hvor man
> ikke kan undgå at høre den slags?? ;0)

....aber bitte!

....hier wird nur deutsch gesprochen!

Fra : Armand

Dato : 27-07-03 23:11

Hans Paulin <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en news:bg0vqe$r5u$1@sunsite.dk...

> ...os' min GSX 1100 E(X) fra 82?

Alle(!) Zuki'er har den omtalte regulering - Det er mere kvaliteten af
ledningsnettet incl. stikforbindelser at Steen punker de tidligere årgange
for, derved at irrede stik => merforbrug => større belastning af
ladesystemet!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 00:34

Armand wrote:

> [...]
> ledningsnettet incl. stikforbindelser at Steen punker de tidligere
> årgange for, derved at irrede stik => merforbrug => større belastning

....som giver omtalte totale nedbrud?

....jeg har haft et multistik, der sprang ud som brødrister under en
køretur = alt dødt... :-/

....det lykkedes mig mærkværdigvis at liste de 9 km. hjem uden lys på -
på de tiloversblevne sikringer...

....da jeg drejede op af min opkørsel sprang sikringen igen igen (det var
åbenbart hver gang jeg drejede skarpt til venstre); det var
multistikket, der sidder mellem batteriet og bagsvingeren (4 ledninger)
der var smeltet og havde taget 10 cm af de nærmeste ledninger med...

....jow jow...

Fra : Hekto

Dato : 28-07-03 08:02

In article <bg1l4i$2fpv$2@news.cybercity.dk>, Armand says...
> [...]
> ledningsnettet incl. stikforbindelser at Steen punker de tidligere årgange
> for, derved at irrede stik => merforbrug => større belastning af

Naaaah!
Det er rigtigt at stik m.m. er med en 'billig' overfladebehandling der
gør at de irer og korroderer.
Problemet er ikke merforbug; men kontaktmodstand, og krybestrømme.
Kontaktmodstanden gør, at der ved større strømme bliver et
spændingsfald over stikkene. Det medfører at f.eks. CDI'en ikke
fungerer eller ikke fungerer korrekt. Lyset bliver svagt og blinklyset
langsomt o.s.v.
Lækstrømmene kan stille og roligt aflade batteriet; men medfører ikke
et reelt større forbrug, da den strøm der kryber ofte er ganske lille,
set i forhold til forbruget på lys og lamper.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 09:18

Hekto wrote:
> Problemet er ikke merforbug; men kontaktmodstand, og krybestrømme.
> Kontaktmodstanden gør, at der ved større strømme bliver et
> spændingsfald over stikkene.

....kan man "reparere" dét?...altså fylde dem med siliconefedt eller
whatever?

Fra : Hekto

Dato : 28-07-03 11:35

In article <bg2mdc$kdk$2@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
> ...kan man "reparere" dét?...altså fylde dem med siliconefedt eller
> whatever?

Siliconefedt er ganske udmærket.
Kontaktrens og WD40 er en nødløsning, der ikke holder i længden.
Siliconefedt beskytter mod fugt, så de ikke korroderer.

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-07-03 22:47

Hekto wrote:
> Siliconefedt er ganske udmærket.

....godtnok...

> Kontaktrens og WD40 er en nødløsning, der ikke holder i længden.
> Siliconefedt beskytter mod fugt, så de ikke korroderer.

....okay - tak!

Fra : Armand

Dato : 26-07-03 09:59

> [...]
> statorer?).
>
> Forhåbentligt er Suzuki I dag kommet på bedre tanker?

Og hvad er det liige at den Suzuki's dyreste model koster? Godt over et par
hundrede tusinde kr. ?!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-07-03 10:00

On 25 Jul 2003 15:45:45 -0700, lars.oeland@inet.uni2.dk (Lars Øland
Hansen) wrote:

Hej Lars.

> [...]
>med komponenter for 20 kroner på.
>Skulle der mon være en der ligger inde med en brugt én der virker??

Jeg tror det var Orla der på et tidspunkt beskrev et hjemmebyg
laderegulator/ensretter.
Der er ikke meget i det, 6 dioder, en thyristor, en zeenerdiode og et
par modstande klistret op på en køleplade.
Men jeg er nu enig med næste ærede talet:
Prøv Schnabel, så har du skiftet din sidste ensretter på den maskine,

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 26-07-03 10:56

Lars Øland Hansen <lars.oeland@inet.uni2.dk> skrev i en
> [...]
> med komponenter for 20 kroner på.
> Skulle der mon være en der ligger inde med en brugt én der virker??

Thomas Buus forsøger i dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked nærmest
desperat(?) at få ryddet kælderen for de sidste rester af has GSXR250-ophug.
Deriblandt annoncerer han en ensretter (=std Suzuki-stump) for 450,- kr!
Link: news:3f1fec0f$0$22620$ba624c82@nntp04.dk.telia.net

Laderelæ/ensretter kan ikke gå "en smule" i stykker - Det er enten/eller, og
at du overhovedet kan holde strøm på til at kunne køre en tur med
mellemliggende lade-procedure, lyder i mine øjne som at det er generatoren
der lader behersket :-/
Brug et multi-meter (fåes til under en hund ved Harald Nyborg eller
T-Hansen) til at måle spændingen (volt) over batteriet med motoren igang:
Stiger spændingen det mindste ved gasgivning, så kommer der blot en anelse
ladestrøm frem => Sandsynligvis ikke ensretteren der er gået

Som også andetsteds sagt, så kan det ligesåvel være generatoren der ikke
fungerer som den skal!
Kontrol deraf foregår på enkleste vis ved at måle med multimeteret (Ohm)
imellem de tre ledninger der kommer fra generatoren (følg evt. vejen dertil
fra ensretteren):
- Imellem hver af de tre ledninger er der forbindelse, og modstanden imellem
hver (=> a/b; b/c og c/a ) skal frem for alt være ens (det er mest
sandsynligt at kun én fase vil være brændt) og med en modstand på op til 1
Ohm!
- Imellem en af de tre ledninger og stel, må der ikke være gennemgang (=
o(nul) Ohm)!

--
Armand.
(der ikke fatter at GSXR250 ejere forlængst har sikret sig en sådan vital

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-07-03 13:59

On Sat, 26 Jul 2003 11:55:45 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>at du overhovedet kan holde strøm på til at kunne køre en tur med
>mellemliggende lade-procedure, lyder i mine øjne som at det er generatoren

Det kan den faktisk godt, men det er sjældent.
Jeg har på det seneste set et par stykker hvor den fint har kunnet
lade så længe der ikke var lyset at slæbe på.
Det tyder på at der er røget en eller flere ensrettere, men at
reguleringen er intakt.
Men OK, den fejl afsløres hurtigt hvia man anvender multimetret med
lys på under målingerne.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 26-07-03 16:14

"Steen Gruby" skrev
> Men OK, den fejl afsløres hurtigt hvia man anvender multimetret med
> lys på under målingerne.

Jeg leste en gang om en alternativ målemetode, ved at måle rippel kunne man
nemt se om dioderne likerettet som de skulle. Voltmeteret indstilles til
vækselstrøm, og man måler på udgående fra generator (altså, den som er
regulert) og til stel, og så måtte det ikke overstige .... og så husker jeg
ikke eksakt, mener det var 0,5 volt under drift. Jeg har afprøvet det, men
kun på friske generatorer.

Det stod i en bog, mekanikerens lille håndbog eller lignende, sikkert nogen
her inde som kender den, meget praktisk med masser af relevante tips og
oplysninger, udmålinger m.m.

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-07-03 16:46

On Sat, 26 Jul 2003 17:14:05 +0200, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:

Hej Bjørn.

> [...]
>ikke eksakt, mener det var 0,5 volt under drift. Jeg har afprøvet det, men

Det er en fin "husmandsmetode".
Hvis man har et osciloscope kan man afgøre det med sikkerhed.
Med sådan et instrument kan man se om der mangler en fase.
Man skal da måle så tæt på ensretteren som muligt, idet batteriet vil
virke som kondensator (hvad den også er) og udglatte riplen.
Som Brian (Hekto) skrev er en kontrolmåling på selve generatoren
nødvendig for at fastslå endegyldigt hvor fejlen ligger.
Jeg har bygget et instrument hvor der sidder tre 10 Ohm 45 Watt
modstande i en stjerne som tilsluttes generatoren for at belaste
denne.
Med en omskifter måles der over de tre modstande med et AC voltmeter.
Ved ca. 2500 RPM måles der mellem 20 og 30 volt over modstandene (mere
kan modstandene ikke klare over længere tid - kortvarigt kan man dog
give dem lidt mere).
Spændingen i alle tre målinger skal være ens, ellers er der ugler i
mosen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 08:00

In article <bftjv0$1g46$3@news.cybercity.dk>, Armand says...
> [...]
> Stiger spændingen det mindste ved gasgivning, så kommer der blot en anelse
> ladestrøm frem => Sandsynligvis ikke ensretteren der er gået

Gid det var såvel!
Elektroniske komponenter, alt after type, kan faktisk godt blive
'såret' og på et senere tidspunkt bryde sammen.

Ladesystem og kontrol af komponenter:

http://ezwebz.com/gs-classic/technik/tech_elek03.htm
http://ezwebz.com/gs-classic/tipps/gen_01.htm

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 29-07-03 21:02

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message > Gid det var såvel!
> Elektroniske komponenter, alt after type, kan faktisk godt blive
> 'såret' og på et senere tidspunkt bryde sammen.

> [...]

Hej alle i hjælpsomme gutter

Jeg takker mange gange for den store hjælp. Nu har jeg i hvert
tilfælde fået en masse input og nogle diagrammer. Jeg starter det
store målearbejde i weekenden, og tror nok jeg ræser til Tyskland med
noget på "jyde-krogen" og henter en GS´er.
Endnu en gang tak.....

MVH fra ham med vraget og MEGET snart en XJ900..