Hvad sker der ved et æg i microovnen?
Fra : Søren Astrup

Dato : 25-07-03 17:34

Er der nogle der hved hvad der skar? Eksplodere de eller??? Tør ikke selv
prøve..!

Med venlig hilsen Aske

Fra : ram2

Dato : 25-07-03 17:47

"Søren Astrup" skrev d. 25-07-03 17:34 dette indlæg :
> Er der nogle der hved hvad der skar? Eksplodere de eller??? Tør ikke
selv
> prøve..!

Svar:En del rengøring. Lad være at prøve.....

De skal være slået ud, men så kan du til gengæld også lave både spejlæg
og røræg i microovnen.

Mvh
Ram

http://www.kandu.dk/

Fra : miss_viking2000

Dato : 25-07-03 18:47

"ram2" skrev d. 25-07-03 17:47 dette indlæg :
> selv
>
> Svar:En del rengøring. Lad være at prøve.....
>
> De skal være slået ud, men så kan du til gengæld også lave både
spejlæg

Ja ægget eksplodere, og mikroovnen kan godt tage skade. men der kan
købes beholdere, så du sagtens kan koge æg i mikroovnen

http://www.kandu.dk/

Fra : Gert Knold

Dato : 26-07-03 06:15

Jeg har 2 gange være ud for at æg eksploderede. (begge gange med sådan nogle
ægge holdere fra TubberWare, som jeg laver blødkogte æg i)

Første gang. Efter at have taget æget ud at microen, satte jeg te-skeen i og
det eksploderede i hovedet af mig, og det gjorde meget ondt skal jeg hilse
at sige. Derudover lå der små ægge stykker over hele køkkenet.

Anden gang. Eksploderede det i hånden af mig, da jeg var ved at tage det med
ind i stuen, der havde jeg slet ikke rørt det.

Men ens for samtlige gange jeg har kogt æg i en micro, er... det sviner af
h.... til.

Hilsen Gert

Fra : Tom Frank

Dato : 28-07-03 13:50

Hvorfor ikke bare slå ægget ud, skallen skal man alligevel ikke indtage. Så
kan du selv håndtere den om den skal være blødkogt eller hårdkogt. Ca 1
minutter ligger grænsen mellem det ene eller andet på en 800 Watt.

Læg et låg løst på så sviner det ikke nær så meget.

/Tom

Fra : Gert Knold

Dato : 28-07-03 14:51

Det var slået ud i æggeholderne med låg på, så der var ingen skaller.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-07-03 17:21

"miss_viking2000" <miss_viking2000.news@kandu.dk> wrote in message

> spejlæg
>
> Ja ægget eksplodere, og mikroovnen kan godt tage skade. men der kan
> købes beholdere, så du sagtens kan koge æg i mikroovnen

"Kend din ovn" og giv så meget varme at kogning ikke sker - så er
mikrobølgeovn ideel til hurtig blød eller hårdkogning

Skal du underholde børnene, så tager du et marmeladeglas og sætter ned over
drejeskiven over ægget og giver rigelig varme.
Når pludselig kogning sker i æggets midte, eksploderer det flot.(går i et
par stykker og lidt snav hænger på marmeladeglassets inderside)

Glemmer du marmeladeglasset er det en overkommelig rengøringstjans og ovnen
tager aldrig varig skade.
(det gør den måske hvis der er metal i noget man sætter ind - eller er det
overdreven forsigtighed at fjerne alt metal?)

Også løg (og bær og grønsag med tæt overflade)kan man få til at eksplodere -
løg bruger jeg som "timer".
Når en ret skal opvarmes men jeg kan ikke vurdere om hvor meget vand der er
i den og dermed hvor længe det vil tage, så lægger jeg et enkelt løg ind som
"ur" ved siden af skålen med retten, og når løget siger plop (ufarlig
eksplosion) så er der ingen grund til at varme retten længere tid, for intet
kan jo komme over temperaturen 100 grader.