ADSL igen igen igen :)
Fra : Martin Jensen

Dato : 03-04-01 11:34

Hejsa

Jeg ved det her spørgsmål har været stillet en del gange efterhånden (jeg
har fulgt med har i gruppen og gravet ned i både dejanews gamle arkiver +
told og skats hjemmeside), men jeg har ikke helt fundet det svar jeg leder
efter.

En given situation: jeg har egen virksomhed. Jeg køber en ADSL hos
teledanmark (som man ikke kan føre telefon samtale via). Den koster f.eks.
600 om måneden (incl. moms). Jeg bruger ADSL'en til privat brug ligesåvel
som arbejde.

1: Kan jeg trække moms fra?
2: Hvor meget skal jeg anføre på min selvangivelse (under rubrikken til
fri-telefon osv hvis noget)?
3: Og må jeg lade virksomheden betale for den.

Jeg beklager min dumhed (da dette har været vendt før), men de gamle poster
som jeg har læst giver modstridende svar :)

Mange tak

/Martin

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 03-04-01 23:47

Hvis den er installeret i dit firma, som ikke er hjemme, og ikke kan bruges
til telefon, mener jeg ikke du har noget problem - altså kan både moms
trækkes og du har fuldt skattefradrag.
Men med en ip-telefon kan man vel også tale via nettet, men fred være med
det, for det tror jeg endnu ikke man har dyrket.

Uanset hvad - en telefon/forbindelse på arbejdssted, som ikke er hjemme, kan
fratrækkes skattemæssigt og momsmæssigt, hvis man er momsregistreret.

Det er hjemme det store problem opstår, og hvor der bliver brugt mill. af
kroner på bøger og kurser, i stedet for at sætte en fast pris såvel
skattemæssigt som momsmæssigt, som alle har at bruge.

Har man ikke børn, må man da også betale for "den lille uretfærdighed", at
man betaler til skoler osv..

Det andet er langt dyrere, giver en masse problemer og ikke mindst -
utilfredshed, fordi alt skal være så millimeter korrekt.

Hug en tå og klip en hæl, og giv så en fordel af og til så tror jeg såmænd
vi vil være ganske godt tilfredse, i stedet for at vi bruger tid på at
formørke vores tid, med en uendelig række af spørgsmål om en skxxx
telefonregning - undskyld udtrykket - men tænke sig, at bruge så meget tid
på, at undgå at betale skat af kr. 3.000 i stedet for at nyde, at man kan
trække internetadgang, mobiltelefon, privat telefon osv. fra uden at tænke
på konsekvenser - for bare skatten af kr. 3.000.

Omvendt - tænkt at systemet gider at bruge tid på, om vi mon nu ikke også
bruger mobilen i stedet for fastnettet, hvis mobilen er fri og fastnettet er
ens private. Ærlig talt, tror jeg ikke ret mange er så smålige, og er der et
par stykker, så fred være med dem, men lad os andre være fri for
ekstraarbejde på grund af dem.

Undskyld min galde, men vores nye skatteminister lægger netop op til, at
regler for fri bil skal "lempes", forstået på den måde, at har man ikke fri
bil, skal man ikke føre kørebog over alle de 8 biler man måske har til
rådighed, fordi ens ansatte elektrikerne bruger dem hver dag. Det er absolut
positivt det han siger, men bare tænke sig, at vi nu har brugt en masse tid,
på at sætte vores kunder ind i, at Højesteret mener vi er nødt til det, og
så kan en minister med nogle få ord lave dette om - fordi den tidligere
skatteminister var til denne millimeterretfærdighed.

Der er brugt så mange timer, hvor vi i stedet kunne have produceret noget,
som kom vores land til gode. Jeg græmmes, og skynder mig at afsluttet inden
jeg futtes til dk.politik

Mhv. Jørgen
(fortsat revisor, som beskæftiger sig om ikke dagligt, så ofte med
telefonproblematikken, og oftere med fri bil problematikken)

Fra : John Joe

Dato : 01-05-01 23:03

"Jørgen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> (fortsat revisor, som beskæftiger sig om ikke dagligt, så ofte med
> telefonproblematikken, og oftere med fri bil problematikken)

Ja det er politik. Men selvom man har virksomhed hjemme kan man vel stadig
trække momsen på ADSL fra ikke? Altså sålænge den bruges til virksomheden?