Mystisk variabel fejl ved DIM
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-07-03 14:31

Jeg har følgende kode i VB6:

Dim ret As Long
Dim x, y, a, b As Double
Dim c As Long
ret = objekt.metode(x, y, c, a)

Kompilering giver "type mismatch", hvorimod hvis jeg fjerner variablen b
eller definerer den for sig selv, så går det godt nok. Er der nogen
kendt forklaring på det?

c og a er begge "by reference" variable i metodekaldet, x og y er alm.
variable.

Samme fejl opstår også hvis der står:
Dim c, d As Long

Hilsen
Uffe

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 25-07-03 14:54

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har følgende kode i VB6:
>
> Dim ret As Long
> Dim x, y, a, b As Double
> Dim c As Long
> ret = objekt.metode(x, y, c, a)

Så vidt jeg husker, er VB lidt underlig m.h.t. Dim. Correct me if I'm wrong:

Dim a, b , c
- giver tre variable af typen Variant

Dim a, b, c As Double
- giver to variabler af typen Variant (a, b) samt én af type Double (c)

Dim a As Double
Dim b As Double
Dim c As Double
- giver tre at typen Double

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
www.railsoft.dk
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-07-03 14:59

Det kan i alle fald forklare opførslen. Gys ! Godt man ikke arbejder med
VB6 til daglig.

Tak for svaret.

Hilsen
Uffe

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 25-07-03 16:40

> Det kan i alle fald forklare opførslen. Gys ! Godt man ikke arbejder med
> VB6 til daglig.

Well... som med så meget andet: Når bare man ved det...

Bruger selv *altid* explicit type-deklaration. I øvrigt kan man bruge
DefType, hvis man vil have noget andet end Variant ud af Dim uden
type-deklaration.