VoIP udbyder og dansk lovgivning.
Fra : Frej Jensen

Dato : 25-07-03 12:54

To modeller:

Model 1.
Jeg har en VoIP terminering (IP>-->Tele), og vil gerne
sælge ud af denne adgang (altså telefonminutter) til andre
VoIP udbydere.
(Har jeg der noget ansvar juridisk ovf. Dansk lovgivning)

Model 2.
Har (bla) Danske kunder, som kobler sig op imod min VoIP PBX
(omstillingsbord), og der køber telefonminutter(telefonere), - Både
til Danske, men primært til udlandske destinaioner. - De kan også
ringe gratis indenbyrdes.

Opkoblingen sker enten via et stykke software(softphone) eller igennem
en dedikeret IP-Telefon; alt sammen igennem kundens Internet forbindelse.

Er der noget, i Dansk lovgivning, som tvinger mig til at forberede min
installation til at fx. politi kan foretage aflytning af samtalerne!?.. -

Jeg vil kunne registere kundens forbrugsmønster(bruges til afregning), men
ovennævnte er jeg lidt usikker på...

.... og hvad hvis selve PBX'en står udenlands, men at afregningsdelen foregår
i Danmark?

?!

Frej

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-03 13:06

"Frej Jensen" <frej@nospamlegepsace.dk> skrev i en meddelelse
> Er der noget, i Dansk lovgivning, som tvinger mig til at forberede min
> installation til at fx. politi kan foretage aflytning af
samtalerne!?.. -

Du vil ret hurtigt komme under den danske telelovgivning, og den er ikke
for børn

> ... og hvad hvis selve PBX'en står udenlands, men at afregningsdelen
foregår
> i Danmark?

Det er firmaets hjemland der er afgørende.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Frej Jensen

Dato : 25-07-03 13:21

> Du vil ret hurtigt komme under den danske telelovgivning, og den er ikke
> for børn

Har jeg også på fornemmelsen ;)

Men det jeg søger lidt en klar definering af, hvad der er indbefattet af
dansk telelovgivning,
eller ej?!. - Hvad sker der, hvis jeg fx. laver et "lukket" VoIP netværk,
uden at tilbyde
adgang til det offentlige telenet, eller hvis jeg går ud og "køber" adgang
ude i byen?!..

Altså, - Hvornår er man udbyder, og hvornår er man .. noget andet?!

som fx. kunne være UK?!.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-03 13:44

Der må være noget definition eller link til lovtekst på www.itst.dk

> som fx. kunne være UK?!.

Ja, men du kan nok ikke slippe for lovgivningen ved den slags
fiksfakserier

Fra : Frej Jensen

Dato : 25-07-03 14:00

> Der må være noget definition eller link til lovtekst på www.itst.dk

en omgang til dig, hvis du kan finde det.. Har kigget og kigget :)

> Ja, men du kan nok ikke slippe for lovgivningen ved den slags
> fiksfakserier

Såsom fx. at jeg, fra næste mandag, bor i england?! .. Praktisk
spørgsmål!

Fra : Pongo

Dato : 25-07-03 19:45

Frej Jensen wrote:
> [...]
jeg går ud og "køber"
> adgang ude i byen?!..
> Altså, - Hvornår er man udbyder, og hvornår er man .. noget andet?!

Det med den klare definition er måske vanskeligt. Mon ikke dette er
definitionen:

Fra: "Bekendtgørelse om udbud af telenet og teletjenester"
§ 2. Stk. 2. Ved taletelefonitjenester forstås en tjeneste, hvorved
offentligheden på kommercielt grundlag har adgang til direkte transport
af tale i realtid gennem det offentlige tilkoblede net eller et net af
en sådan karakter, at en bruger kan anvende udstyr, der er koblet til et
nettermineringspunkt på et fast sted til at kommunikere med en anden
bruger af udstyr, der er koblet til et andet nettermineringspunkt.

Kilde:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=110805036

Jeg vil tro at man er udbyder i det øjeblik man har en betalende kunde.
Jeg ved ikke hvad du mener med "noget andet". Hvis man i et bofællesskab
deler telefonregningen, og man administrerer dette mod at slippe for
opvasken, så er man nok ikke udbyder, men hvis man tjener penge på at
videresælge minutter fra eget abonnement til de andre beboere, så er man
vel i princippet udbyder. Det gør ikke nogen forskel at man benytter IP
som tjenestens bærende protokol.

/Klaus

Fra : Jens Davidsen

Dato : 25-07-03 14:18

Hejsa gruppe,

Jeg har ogsaa taenkt paa dette mht. lovgivning - hvad goer fx.
boligforeninger som samles om en PBX og dermed jo egentlig bliver
teleudbydere? Skal de leve op til nogle specielle krav eller er det iorden
saalaenge det er en lukket forening?

mvh. Jens Davidsen

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 25-07-03 21:52

Frej Jensen wrote:
> Er der noget, i Dansk lovgivning, som tvinger mig til at forberede min
> installation til at fx. politi kan foretage aflytning af
> samtalerne!?.. -

Du har ikke dit eget wan netværk, men kun en liniepulje og en internet
opkobling?

Det må kunne ses som værende det samme som en mønttelefon som fx ejes af en
kiosk, da i begge sender trafikken videre til en operatør, hvor i kun er
gateway/keydoor.

Hvis du bygger det på H.323 er det ikke så svært/dyrt at logge.

Angående paragraffer kan jeg ikke hjælpe dig.

\MK

(Er det dig der er bag, telefant.dk ?)

Fra : Frej Jensen

Dato : 25-07-03 22:38

"Morten Klostergaard" <mgk@teraDOTdk> skrev i en meddelelse

> Det må kunne ses som værende det samme som en mønttelefon som fx ejes af
en
> kiosk, da i begge sender trafikken videre til en operatør, hvor i kun er
> gateway/keydoor.

Netop. Princippet er, at jeg går ud og "køber" taletid ved de forskellige
termineringspunkter
der nu er behov for (landeefterspørgsel), og "sælger" det videre til
kunden!.
Jeg kunne så undlade at give adgang til danske numrer(+45), og være en rent
udenlandsleverandør...

Men hvis jeg så giver brugerne adgang til at ringe "internt" til
hinanden?!...

> Hvis du bygger det på H.323 er det ikke så svært/dyrt at logge.

Piece of cake! :)

> Angående paragraffer kan jeg ikke hjælpe dig.

... det er også der den hænger for mig!

> \MK
>
> (Er det dig der er bag, telefant.dk ?)

hehe.. Næ ;)