Exhibitionist DEPONERER kirkeudmeldelse(Jo~
Fra : Bo Warming

Dato : 25-07-03 11:05

Stridsmand, ex-teologiprofessor, SteenRibers-udsmider, Johannes Aagaard får
helside omtale i Politiken ved at have "deponeret sit medlemskab af Den
Danske Folkekirke".

Det sker "i lutter afmagt" efter bispen har gjort det endeligt at Grosbøll
ikke fyres.

Han hører altså til hyklerne der vil stille sig i profil med "TAK GUD AT
JEG IKKE ER SOM TAARBÆK-PRÆSTEN", og måske det er menighedsrådets advokat,
der nu har liggende en udfyldt udmeldingsformular som vil blive sendt til
kordegnen når præciserede betingelser er opfyldt. - Aagaard vil dog ikke ud
med præcis hvad der skal til.!
Altså den sædvanlige lurvede, luskede afstandstagen men så alligevel ikke
noget med mening.

Aagaard var den store kætterjæger for det statsstøttede "Dialogcenter" der
pressede på for at Steen Ribers blev smidt ud som alm medlem af folkekirken,
fordi han holdt foredrag og skrev læserbreve om en bog "Vandrer mod lyset" -
og var i Sct Andreas menighedsråd samtidig.
Stilfærdigt meldte jeg mig ind hos katolikkerne delvis pga FK-intolerancen
mod Ribers, vel vidende at jeg efter et par år ville blive ekskluderet af
FK, hvilket er sket uden at min lokale kirke er blevet underrettet, så jeg
har faktisk to medlemskaber og et ben i to (meget ens) lejre.

Folk, der truer med udmeldelse ( who cares ? ) og folk der råber og skriger
om at den og den er i deres killfilter er som folk der fra hustagene
bekendtgør om deres gode gerninger - men vedr cyberskældsordet "plonk" er
det billigt og ubevisligt - man kan spare reelle handlinger!.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-07-03 12:42

Bo Warming wrote:

> [...]
> blive ekskluderet af FK, hvilket er sket uden at min lokale kirke er
> blevet underrettet, så jeg har faktisk to medlemskaber og et ben i to

Juridisk kan man være medlem af så mange kirkesamfund, det skal være.
Men dogmatisk set, har du ekskommunikeret dig selv, hvis du er medlem af
andet kirkesamfund. Det gælder for så vidt både den lutherske
"Folkekirken" samt og den katolske kirke.

Eftersom du aktivt er konverteret til katolicismen er du derfor,
dogmatisk set, ikke længere medlem af folkekirken. At du stadig er
medlem på papiret har ikke megen anden betydning, end at du betaler
kirkeskat og har ret til tomme ritualer. Oh, og så at det bliver billigt
at begrave dig, modsat os andre, der opkræves særafgifter pga. vort
frafald.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 25-07-03 21:53

"Kevin Edelvang" <ingenspam@mig.invalid> wrote in message

> Juridisk kan man være medlem af så mange kirkesamfund, det skal være.

Kirkelovens §2 siger at man kun må være medlem af folkekirken hvis man ikke
er medlem af andre trossamfund.

Så skøre er katolikkerne ikke - for de mener ikke der findes andre kristne
kirker end deres!

> Men dogmatisk set, har du ekskommunikeret dig selv, hvis du er medlem af
> andet kirkesamfund. Det gælder for så vidt både den lutherske
> "Folkekirken" samt og den katolske kirke.

Ekskommunikation og udsmidning eller eksklusion er vel synonymer.
Dogmer siger loven intet om.
Kun jura er interessant.

> [...]
> kirkeskat og har ret til tomme ritualer. Oh, og så at det bliver billigt
> at begrave dig, modsat os andre, der opkræves særafgifter pga. vort

Er det ikke noget rod?
At jeg selv skal meddele skattevæsenet at jeg er udsmidt og altså ikke
kirkeskattepligtigt, er kun lidt bedragerisk..

At centrale højrehænder ikke ved hvad lokale venstrehænder gør, er sjusk men
forventleligt.
Derfor holdes min gamle lutherske kirke i uvidenhed om at ministeriet at
sjålet et medlem fra kirken, ved arrogant udsmidning, uden snak med lokale
(vedr Grosbøll lægges vægt på lokal holdning)

FK ville gå fallit hvis ikke kirkeskatter opnåedes ved BONDEFANGERI - at man
indmeldes ved dåb hvor man ikke kan nægte, og man bekræfter pr konfirmation
hvor gaver og fest gør modsigelse svær for de unge svage gruppepresstyrede
sjæle.

Og så vupti - smart - når man er 18 så stjæler staten uden at spørge en
årlig kirkeskat indtil dødsdag og giver den til sin mafia-ven , FK.

Ærlighed og hæderlighed ville være at man fik girokort årligt, og hvis det
ikke betaltes så udsmidning
Ved afkrydsning på selvangivelse el.lign kan man så anerkende at det sker
automatisk eller sættes på normal PBS som anden foreningskontingent.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-07-03 00:44

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er medlem af andre trossamfund.
>
> Så skøre er katolikkerne ikke - for de mener ikke der findes andre kristne

Mig bekendt kan man sagtens stadig ekskommunikeres fra Den Katolske Kirke?
Det kan man da fra alle kirkesamfund?

> Ekskommunikation og udsmidning eller eksklusion er vel synonymer.
> Dogmer siger loven intet om.
> Kun jura er interessant.

Kirken - uanset hvilken - har mig bekendt lov at smide dig ud, især hvis du
har dobbelt kirkemedlemsskab. Fuldstændig ligesom du kan blive smidt ud af
en forening eller et parti, hvis du samtidig er medlem af en anden forening
eller et andet parti med andre foreningsregler eller et andet partiprogram.
(Det er sjovt nok fuldstændig ligesom visse lande ikke anerkender dobbelt
statsborgerskab.)
Loven forbyder dig svjv ikke direkte at være medlem af flere kirker, men den
beskytter dig heller ikke mod ekskommunikation. Det er simpelt hen det
forkerte regimente, du er ude i, hvis du vil inddrage loven. Eet - eller
begge! - trossamfund kan med god ret smide dig ud på røv og albuer, og du
har mig bekendt ikke engang noget krav på "anklagers bevispligt", da du jo
ikke - som Grosbøll - er ansat og derfor har særstatus og fagforeningen i
ryggen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-07-03 10:38

Scripsit Anders Peter Johnsen:

> Mig bekendt kan man sagtens stadig ekskommunikeres fra Den Katolske Kirke?
> Det kan man da fra alle kirkesamfund?

Ekskommunikation er ikke helt det samme som udsmidning. Man udelukkes fra
kommunionen, men der er ikke tale om at man dermed ophører med at være
katolik. Man er nærmere sat i skammekrogen.

I ældre kanonisk ret fandtes sanktionen anathema, som betød at man havde
sat sig udenfor kirken i mere uigenkaldelig forstand, men begrebet
forsvandt fra 1917-udgaven af den kanoniske lov.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-03 10:41

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
> "Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> ikke

> Mig bekendt kan man sagtens stadig ekskommunikeres fra Den Katolske Kirke?
> Det kan man da fra alle kirkesamfund?

Ja, nogle paraguyanske torturerende politichefer er blevet ekskommunikeret,
men det betyder jo slet ikke at de er udmidt af kirken
Kun at deres deltagelse i højmessens nadverfællesskab frabedes.
At Folkekirken udsmider er magtbrynde og dumt. Hvem skades af at en søgende
sjæl står med et ben i hver af to kirkelejre?

> [...]
partiprogram.
> (Det er sjovt nok fuldstændig ligesom visse lande ikke anerkender dobbelt

Min ikke-udmeldelse da jeg foretrak katolikmedlemskab var en provokation -
men at man smed Steen Ribers ud for at anbefale en VandrerModLyset bog var
en skandale og er skubbet op i landsrets-lovfnidder for at blive glemt.

> Loven forbyder dig svjv ikke direkte at være medlem af flere kirker, men
den
> beskytter dig heller ikke mod ekskommunikation. Det er simpelt hen det

Kirkelov §2 er klar - jeg brød loven

> [...]
> ikke - som Grosbøll - er ansat og derfor har særstatus og fagforeningen i

Fagforening?
Præsteforening vil gøre sig bemærket men kan intet gøre hvis virkelig
teologi eller liturgi-brud gav stærkt argument for fyring.
De kan levere advokat - intet andet

Jeg fik en dåbsgave - medlemskab af kirken.
At stjæle den afslører kejserånd, nul kristusånd.
Etisk set. Juraen er derimod klar.

Præstefyring er noget ganske andet og hvis man havde fyret Grosbøll havde
hun dreder af gode kristne meldt sig ud af FK - hvis man havde sagt straks
efter Weekendavisartiklen
FYRING ER UTÆNKELIG, så havde tre forkølede kværulantforrykte meldt sig ud.
Nå melder næppe nogen sig ud - at deres trusler var falske skubber de ind
under gulvtæppet, eller de lyver at Grosbøll har ædt noget i sig, hvad han
heldigvis ikke har

Ingen tvang kirken til ikke at se gennem fingre med mit lovbrud.
Det gjorde de faktisk 2 år, hvor alle på højere sted vidste om det, men da
jeg klagede over en nægtelse af sognebåndsløsning som var begrundet i en
Nørrebropræsts aversion med glistrupister(tankelæser alle) og da bisp Norman
Svendsen snakkede udenom min klage og den gik til ombudsmanden, så var
ministeriet nødt til at smide mig ud for derved at slippe for at behandle en
pinlig sag.
(Lidt som da præsterne , der bedrog sin fjernadoption-godhedsindustri for
millioner i 80erne, blot fyredes for når de ikke var ansatte længere, kunne
man slippe for at se virkeligheden i øjnene, og medierne kunne undlade at
omtale grundigt.)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-07-03 11:56

Bo Warming wrote:

> [...]
> kirken
> Kun at deres deltagelse i højmessens nadverfællesskab frabedes.

Dér tager du nu fejl. Ekskommunikation er den yderste og meget sjældne
straf, der sætter en sjæl helt uden for kirkens fællesskab. Man regnes
ikke længere for en del af kirken.

Ekskommunikation kan kun ophæves af en stedlig biskop, som skal
undersøge sagen nøje først. Ophævelse af ekskommunikation foregår
rituelt på samme måde som konvertering - dog naturligvis uden firmelse,
som man så allerede er tildelt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-03 16:57

> [...]
> undersøge sagen nøje først. Ophævelse af ekskommunikation foregår
> rituelt på samme måde som konvertering - dog naturligvis uden firmelse,

Den overordnede TOLERANCE som jeg beundrer katolikkerne for et at man ser
dåb og kristendoms-tilhørsforhold som noget kirken ikke piller ved.

Formaliteter om nadver og begravelsestale er petitesser.

Mon ikke den værste morder eller kirkebrænder får den sidste olie og evt en
begravelsestale hvis det ønskes af pårørende?

Man ville aldrig ændre på tilhørsforhold til den katolske kirke, hvis man
var medlem af andre incl sære alternativ religiionsfirmaer.

Victor Andreasens datter gik meget op i at hendes far ikke kunne få nadver
pga skilsmisse og efterfølgende ægteskab med Tove Ditlevsen - så hun er
derfor nu PROTESTANTISK præst.!
Men få er så stive og bekymrer sig om forms sag. Tro er om ånd. Og mht
selskabeligt aspekt af kirkeliv er det jo ikke noget der rykker ved frelse -
de er langt mindre gerningsretfærdige hos papisterne end hos lutheranerne

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 26-07-03 19:25

Scripsit Kevin Edelvang:

> Dér tager du nu fejl. Ekskommunikation er den yderste og meget sjældne
> straf, der sætter en sjæl helt uden for kirkens fællesskab. Man regnes ikke
> længere for en del af kirken.

Det er jeg ikke enig i - der er forskel på kirken (eo ipso) og på kirkens
fællesskab. Det er rigtigt at en ekskommunikeret ikke er en del af kirkens
fulde fællesskab, men enhver kristendøbt (selv en lutheraner) er en del af
kirken og det kan ingen ekskommunikation tage fra en.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Niels Peter

Dato : 25-07-03 13:08

Bo Warming wrote:
> [...]
> hustagene bekendtgør om deres gode gerninger - men vedr
> cyberskældsordet "plonk" er det billigt og ubevisligt - man kan

Jeg synes heller ikke, at man skal melde sig ud. Men det er ud fra de
helt modsatte præmisser: hvis alle, der stadig mener noget med ordet
tro, melder sig ud, bliver der jo kun Grosbøll'erne tilbage.
Så jeg synes, man skal blive og kæmpe ...

Niels Peter

Fra : Vidal

Dato : 25-07-03 18:46

> Han hører altså til hyklerne der vil stille sig i profil med "TAK GUD AT
> JEG IKKE ER SOM TAARBÆK-PRÆSTEN",

Fordi du ikke er troende som sådan, fatter du slet ikke,
hvad det her handler om og hvad det betyder for folk,
der faktisk tror på, som det udtrykkes, en trancendent Gud.

På en måde kan jeg godt forstå, at folk som du griber
muligheden for, at man kan være kristen uden at tro.

Men selv om du har det synspunkt, så må du ihvertfald
kunne forstå, at Grosbøll står hver søndag i kirken og
svigter sit præsteløftet og når han fremsiger trosbekendelsen,
ja så er det jo en direkte løgn.

Præsteløftet er en direkte forudsætning for at blive
præst. Grosbøll har lovet noget for at få sit arbejde,
men han holder ikke, det han har lovet.

Det er en altså uomgængelig forudsætning for at
være præst at tro på Gud. TG erklærer gang på
gang ufortrødent, det gør han ihvertfald ikke.

Betyder det heller ikke noget for dig?

At du mener, det kan være ligemeget, kan jo være
ligemeget. Dels er du ikke troende, dels er du katolik,
dels er du ikke medlem af folkekirken, såvidt jeg kan
skønne af det, du skriver.

Det at en ikke-troende er folkekirkepræst, svarer til,
at en arabisk muslim (det I kalder en muhammedaner)
blev formand for Fremskridspartiet, hvor det at være
fremmedfjendsk er en forudsætning.

Det ville du vel heller ikke acceptere?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 25-07-03 22:16

"Vidal" <vidall@mail.dk> wrote in message
> [...]
> hvad det her handler om og hvad det betyder for folk,
> der faktisk tror på, som det udtrykkes, en trancendent Gud.

Sådan ser tingene ud for dig.Bevis at jeg er mindre troende end du

Hvis du tror at fatte noget, som jeg ikke fatter, så prøv at forklare i
stedet for arrogant at postulere at du er overmenneske og jeg er
undermenneske. "Min moral og min tro er verdens bedste" - sådan tænkes af
mange - ikke?
Men du nedgør helt urimeligt andre - i strid med sund kristendom og
tolerance

"Gamle Rousseau havde mod til at sige, at han var den ædleste mand i verden.
Alle vi andre nøjes med i stilhed at tro det samme os selv." skrev Aldous
Huxley

> På en måde kan jeg godt forstå, at folk som du griber
> muligheden for, at man kan være kristen uden at tro.

Alle tror på hver sin måde, og ingen er bedre end andre -døm ikke at du ikke
selv skal dømmes. Kast ej første sten, da du ikke selv er ren.

> Men selv om du har det synspunkt, så må du ihvertfald
> kunne forstå, at Grosbøll står hver søndag i kirken og
> svigter sit præsteløftet og når han fremsiger trosbekendelsen,
> ja så er det jo en direkte løgn.

Tankelæsning DUR INGEN TIL.
Grosbøll har ikke begået fejl i liturgi.
Dvs alt er OK
Men bisp er sat på halvhjertet, latterlig tankepolitijob, som klares ved at
politikersnakke
"vi har haft snak og tar snak igen og jeg kan nu forsikre allle at deres
tåbelige aversion kan de stikke skråt op"
Løgn er bevidst misinformation.
Dette er ligegyldigt ORDFNIDDER

> Præsteløftet er en direkte forudsætning for at blive
> præst. Grosbøll har lovet noget for at få sit arbejde,
> men han holder ikke, det han har lovet.

Det aner du intet om
Medierne har plantet en pseudonyhed og alle hopper i med begge ben

> Det er en altså uomgængelig forudsætning for at
> være præst at tro på Gud. TG erklærer gang på
> gang ufortrødent, det gør han ihvertfald ikke.

Nej han oplyser som sin og menighedens moderne gode måde, som nok i årevis
har været gældende for flertallet af præster og menige FK-medlemmer, og nu
må fundamentalisterne vågne og udvise tolerance mod dem der følger med
tiden.

> Betyder det heller ikke noget for dig?

Sføli
Mine 4 års ulandsarbejde udsprang af min tro, og mint langt mere kristne
Z-arbejde ligeså.

> At du mener, det kan være ligemeget, kan jo være
> ligemeget. Dels er du ikke troende, dels er du katolik,
> dels er du ikke medlem af folkekirken, såvidt jeg kan
> skønne af det, du skriver.

Ud af den blå luft opdigter du at noget er ligemeget.
Juristeri om hvorvidt jeg er FK-medlem har intet at gøre med om jeg er
kristent troende.
Gud og Kejser. Tro og Jura. Holdes adskilt af de der har fattet Jesu ord.

Din analoger er håbløst vildledende

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 26-07-03 00:56

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse

Vi tager lige nogle udvalgte ytringer:

> [...]

> Sføli
> Mine 4 års ulandsarbejde udsprang af min tro, og mint langt mere kristne

Og så er spørgsmålet: Hvordan harmonerer denne "ultra-tolerante" holdning i
kristne trosspørgsmål med din glødende pseudokristne Z-intolerance over for
muslimer?
På dén grund er det da lidt svært at tage al din snak om "religiøs
tolerance" seriøst?

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-03 10:22

> [...]
for
> muslimer?
> På dén grund er det da lidt svært at tage al din snak om "religiøs

Islam er ikke en religion men en politisk bevægelse - farligere end
nazismen.

Muhamedanere har jeg intet imod - heller ikke rotter - bare de blir i hhv
Mellemøsten hhv kloakkerne.

Tolerance bør gælde alt der ikke er fysisk farligt.

Demokrati er skabt til vesterlændinge, men med folk der føder flere børn end
os, og importerer trosfæller=kampfæller pr familiesammenføring mm er
demokrati en tikkende selvmordsbombe

Præciser din modvilje mod det du citerer - jeg forstår ikke at der skulle
være modstrid i noget.

Da du besøgte mig, håbede jeg at du så fornuft i min kritik af din udloven
dummeflade til Søren Mosegaard, og var positiv for at had-hævn muderkastning
og fysiske trusler er uværdig i debat.

Fra : Vidal

Dato : 26-07-03 09:45

Bo Warming wrote:

> Sådan ser tingene ud for dig.Bevis at jeg er mindre troende end du

Det er ikke slet ikke meningen, jeg vil gøre det til en diskussion
om, hvem der er mest kristen. Jeg har bare flere steder set, du
har givet udtryk for, at du ikke som sådan troede. Hvis jeg ikke
havde været på ferie, ville jeg sandsynligvis pisket rundt på
Google og have fundet dine nøjagtige udsagn, men det slipper
du så for. Hvis du insisterer, skal jeg selvfølgeligt nok vise dig,
hvad du selv har sagt, men du plejer da ikke være bange for
at stå ved dine synspunkter.

> [...]
> i stedet for arrogant at postulere at du er overmenneske og jeg er
> undermenneske. "Min moral og min tro er verdens bedste" - sådan

Sådan er det slet ikke ment, jeg er ikke overmenneske.

Det, jeg ville påpege, var at sagen stiller sig forskelligt for de troende
og de ikke troende, hvilket vel egentligt denne diskussion demonstrerer.

> Men du nedgør helt urimeligt andre - i strid med sund kristendom og
> tolerance

Nej, jeg siger der er en forskel på at tro og ikke at tro, hvilket
ikke-troende har svært ved at forstå.

> Alle tror på hver sin måde,

Jo, men ikke enhver tro gør dig kristen.

> og ingen er bedre end andre -døm ikke at
> du ikke selv skal dømmes. Kast ej første sten, da du ikke selv er ren.

Helt malplaceret.

> Tankelæsning DUR INGEN TIL.
> Grosbøll har ikke begået fejl i liturgi.

Ved at gøre til et spørgsmål om 'litugi', mener du at gøre det
hele til en formssag.

Det er det ikke.

> Dvs alt er OK

Nej.

> [...]
> "vi har haft snak og tar snak igen og jeg kan nu forsikre allle at
> deres tåbelige aversion kan de stikke skråt op"

Rebels fejl er, at hun ikke fyrede TG, men lod sig besnakke af
ham.

> Løgn er bevidst misinformation.
> Dette er ligegyldigt ORDFNIDDER

Er dette en metatekst?

> [...]
> årevis har været gældende for flertallet af præster og menige
> FK-medlemmer, og nu må fundamentalisterne vågne og udvise tolerance

Kristendommen har ændret sig gennem tiden, men den kan ikke
tage springet og slippe troen på Gud.

> Din analoger er håbløst vildledende

Øv, nu havde jeg ellers gået og syntes, det var sådan et
godt eksempel. Jeg skulle have fundet på noget med en bil
istedet.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 26-07-03 11:02

> Jo, men ikke enhver tro gør dig kristen.

Nogle søger at erobre det danske sprog og afgøre at kristen betyder KRISTEN
S PÅ MIN M`ÅDE OG KUN DEN

Hvem skal afgøre?

> Rebels fejl er, at hun ikke fyrede TG, men lod sig besnakke af
> ham.

Han behøvede næppe åbne munden.
Hun vidste fra dag 1 at her er en storm i et glas vand, og fortielse og
udskydelse løser bagatelproblemet,
Ingen fyring kunne have være effektueret, uanset politisk situation eller
hvis vi var i år 1980 eller 1960.

Fra : HrSvendsen

Dato : 27-07-03 06:54

Vidal wrote:
> Bo Warming wrote:

> Nej, jeg siger der er en forskel på at tro og ikke at tro, hvilket
> ikke-troende har svært ved at forstå.

Det har jeg svært ved at tro.

Fra : Vidal

Dato : 27-07-03 08:29

HrSvendsen wrote:

> Det har jeg svært ved at tro.

He, he.

Vidal

Fra : Bo Warming

Dato : 28-07-03 08:51

> He, he.

Grin du bare - du kaldte mig ikke-troende, og flygter fra at give mig en
undskyldning.

Hvis Grosbøll havde sagt "Jeg er på ingen måde Guds-troende" så havde han
nok brudt det vage præsteløfte til en vis grad.

Men der står også at han skal hjælpe menighed med sjælesorg og opføre
korrekt ballet(liturgi) og da HELHEDSVURDERING er afgørende, så er selv
tankelæsning ikke nok til præstefyring

Journalisterne der skabte sagen udfra en længe ignoreret bog, vidste at
Grosbøll-normaltænkningen omdøbt til nytænkning ville få hundreder af
troende frem med dømmesyge rettet mod såkaldt ikke-troende.

Gerningsretfærdighed og lovreligion ville blive udstillet.

Anders Peter Johnsen lover at udmelde sig - men gør det ikke. Stor
opstandelse. Journalister skaber nyhederne og iscenesætter virkeligheden så
vi fokuserer på politisk ufarlige emner og oplever meningsfuld debat om
pjatsager.

Præster kræver sagen om Grosbøll genåbnet
Ni præster skriver i en fælles udtalelse, at biskop Lise-Lotte Rebels
blåstempling af Grosbøll er et signal om, at præsteløftet ikke skal tages
alvorligt.
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=343348

Fra : Vidal

Dato : 28-07-03 14:37

Bo Warming wrote:
Vidal:

> Grin du bare - du kaldte mig ikke-troende, og flygter fra at give mig
> en undskyldning.

Jamen fortæl så, hvad det er, du tror på, da? Kender
du trosbekendelsen? Er det noget i den retning, du
bekender dig?

At du tror på, jorden er rund, gør dig jo ikke til kristen!

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Bo Warming

Dato : 28-07-03 17:37

> Bo Warming wrote:
> Vidal:

> Jamen fortæl så, hvad det er, du tror på, da? Kender
> du trosbekendelsen? Er det noget i den retning, du
> bekender dig?

Jeg tror på den trosbekendelse jeg lærte udenad og stadig kan, fra min
konfirmation

Men i moderne tolkning - i deistisk eller panteistisk retning.

Lidt a la Grosbøll tror jeg.

Hvad får dig til at hetze "ikke troende" hvilket bringer mindelser til
dengang Andreas Falck påstod at jeg var mere offtopic end han fordi han anså
mig for ukristelig når jeg i kejserdomænet foretrækker ærlige Søren Krarup
for hykkleriske farisæiske Leif Bork Hansen

Udfra den opfattelse du har af mine tanker udfra mine skriverier, bedes du
forklare hvorfor du anså eller anser mig for "ikke-troende".

Iøvrigt mener jeg at debat er bedst når man går efter bolden og ikke efter
manden. Når man vennesælt debatterer EMNET og ikke søger at mobbe og udstøde
ved personangreb. Anders Peter Johnsen havde så travlt med at nedgøre mig at
han opdigtede at jeg var dømt for jødehad, og måtte dementere.
Selv hvis der havde været en gnist af sandhed i hans mudderkastning mod
revisionister som havende dårligere etik end APJ selv - hvad kommer det
sagen ved, når man i fællesskab, jævnbyrdigt, søger at nå nærmere sandhed og
forståelse af en sag. Hvis djævelen eller dr Mengele selv var på nettet -
ville deres facts og logik ikke være det interessante? Når man ikke skal
feste eller bolle med sine debat-partnere, er det så ikke mindre væsentligt
om hvordan hjørnerne af deres sjæl er malet?

Fra : Vidal

Dato : 28-07-03 20:07

> "Vidal" <vidall@mail.dk> wrote in message

> Jeg tror på den trosbekendelse jeg lærte udenad og stadig kan, fra min
> konfirmation

OK

> Men i moderne tolkning - i deistisk eller panteistisk retning.

Tjah: 'Jeg tror på Gud Fader himlens og jordens skaber',
men uden der er en Gud, eller sådan at Gud manifesterer
sig i naturen?? Det lyder ganske absurd....

> Lidt a la Grosbøll tror jeg.'

He, he, jo du er god, Bo Warming.

Det er næsten til ATS, måske du kunne få et job dér,
så din drøm om at skrive i Politiken hver dag kunne
gå i opfyldelse.

> Udfra den opfattelse du har af mine tanker udfra mine skriverier, bedes du
> forklare hvorfor du anså eller anser mig for "ikke-troende".

Som det er nævnt før i debatten, det er ikke ligegyldigt,
hvad man tror. Du må nok indse, den forståelse, du har
af trosbekendelsen, skurrer fælt i kristne ører.

Hvis en kristen bruger betegnelsen 'ikke-troende' om en
person, vil han nok mene en person, som ikke tror på en
trancendent Gud. Grosbøll placerer enhver, der gør det, i
et middelalderligt verdensbillede, som jeg ihvertfald ikke
kan vedkende mig. Nu begynder du at tale pantheisme, som
vel næppe hører hjemme i det moderne verdensbillede?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 29-07-03 08:25

> [...]
> kan vedkende mig. Nu begynder du at tale pantheisme, som
> vel næppe hører hjemme i det moderne verdensbillede?

Trancendent gud altså noget I TANKEN er netop hvad Augustin, Thomas Aquinas
og jeg tror på.

Ikke barnetro om dukkemennesker hvis tråde trækkes i at hin hvidskæggede bag
skyerne.

"Gud er kærlighed" (Johs &Augustin)

Føler man tilknytning til dansk folkeånd altså kristendom så er man troende.
Jeg er en af 4 mio voksne danskere hvorpå denne karakteristik passer

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 29-07-03 21:17

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

[...]

>Trancendent gud altså noget I TANKEN er netop hvad Augustin, Thomas Aquinas
>og jeg tror på.

Nej, "en transcendent Gud" betyder ikke en "Gud", som findes i tanken. Det
betyder snarere det modsatte - en Gud, som ikke kan være i tanken; en gud, som
ligger uden for grænserne for det, som kan opfattes med sanserne, bevidstheden
og erfaringen. En transcendent Gud er en gud, der går ud over denne verden -
ikke blot et tankeindhold.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ride the Walrus!"

Fra : Bo Warming

Dato : 30-07-03 09:22

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:sbldivsmgva49mtbd4gn372pnsc8tlke6v@4ax.com...
> [...]
bevidstheden
> og erfaringen. En transcendent Gud er en gud, der går ud over denne

Mine tanker går ud over denne verden.

Afgørende er at få mennesker tror på en menneskelig gud der trækker i
trådene.
Præ-Grosbøll-barnetro er noget de fleste smiler af.

Når du taler olm en gud udenfor bevidsthed, er du absurd og uforståelig for
mig.
Udover at tidsånd, korpsånd og anden gud selvfølgelig fortsætter efter min
bevidstheds død

"God works through man.just about as much as a man works thorough his
microbes. Mark Twain

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 30-07-03 12:21

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> mælte sligt:

>Mine tanker går ud over denne verden.

De er dog stadig i den.

>Afgørende er at få mennesker tror på en menneskelig gud der trækker i
>trådene. Præ-Grosbøll-barnetro er noget de fleste smiler af.

Man kan godt tro på en transcendent gud, uden at det nødvendigvis er en gut
med langt hvidt skæg, der sidder på en sky og hiver i snore.

>Når du taler olm en gud udenfor bevidsthed, er du absurd og uforståelig for
>mig.

Hvorfor? Du skriver jo selv ovenfor, at dine tanker går ud over denne verden.
Det er ikke mennesket umuligt at tænke sig en Gud, der er uden for denne
verden, som har skabt den og som ikke er afhængig af noget i den. En sådan Gud
ville være transcendent - han eksisterer før vores bevidsthed, ja han er ophav
til den.

>"God works through man.just about as much as a man works thorough his
>microbes. Mark Twain

Det det glimrende franske sociolog Émile Durkheim kunne nikke genkendende til.

"For society, of which the gods are merely the symbolic expression, can no
more do without individuals than individuals can do without society."

"Certainly, without the gods, men could not live."

"... But man cannot watch these spectacles as a neutral witness. So that he
may live, universal life must continue, and therefore the gods must not die.
He tries to sustain them, to help them; for this reason, he puts at their
service the forces available to him, which he mobilizes for that purpose. The
blood that flows in his veins has fecundating powers: he will spill it. He
will take the seeds of life that sleep in his clan's sacred rocks and he will
sow them in space. In short, he will make offerings."

(fra The Elementary Forms of Religious Life)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"All seems infected that th’ infected spy,
As all seems yellow to the jaundiced eye."

Fra : Bo Warming

Dato : 30-07-03 12:51

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:ot9fivk449hd36i4ksr65atqtk7rhklqtm@4ax.com...

> Det det glimrende franske sociolog Émile Durkheim kunne nikke genkendende
til.

I en "2D-fladlusverden" er Gud 3D

Min far lærte mig at forestille mig 4D som tiden

Er det ikke latterlig strid om ord som denne GRosbøll-disputs flueknepper i.

Har Anders Peter Johnsen meldt sig ud af folkekirken, som han lovede når
GRosbøll blev - this church aint big enourgh for both of us.

JP skriver idag om begravelser på Vesterbro hvor præst,
kirketjener,bedemand - og JPs udsendte medarbejder OG NUL PÅRØRENDE BÆRER
KISTEN

Men præsten er glad for sit job og ævler "Folk skal have en ordentlig
afsked, inden de overgives i Guds hånd".

Det er FK i en nøddeskal - 17 minutters højtideligheden SOM IKKE EEN LEVENDE
SJÆL VÆRDSÆTTER.

P r i v a t i s e r

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 27-07-03 19:47

"Vidal" <vidall@mail.dk> mælte sligt:

>Nej, jeg siger der er en forskel på at tro og ikke at tro, hvilket
>ikke-troende har svært ved at forstå.

Og troende har svært ved prædikatlogik?

>Kristendommen har ændret sig gennem tiden, men den kan ikke
>tage springet og slippe troen på Gud.

Hvem bestemmer det? Den kunne da fint tage springet og slippe troen på
syndfloden og sidenhen den legemlige opstandelse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oder war es eine Predigt des Todes, dass heilig hiess,
was allem Leben widersprach und widerrieth?

Fra : Vidal

Dato : 27-07-03 22:15

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:r878ivsnum8298shkem939otoeg84kb37e@4ax.com...
> "Vidal" <vidall@mail.dk> mælte sligt:

> Og troende har svært ved prædikatlogik?

Vi troende opererer ikke længere med prædikatlogik som
repræsentationsformalisme, men med mere elaborerede
formalismer som conceptuelle grafer, mentale modeller,
frames, scripts og forestillingsskemaer. Så må du afgøre med
dig selv, hvorledes du vil bestemme mit udsagn.

> Hvem bestemmer det? Den kunne da fint tage springet og slippe troen på
> syndfloden og sidenhen den legemlige opstandelse.

Vore hellige skrifter forudsiger, det øjeblik troen forsvinder, vil
størstedelen af menneskeracen og kristendommen blive udslettet.
De troende ses som jordens salt, og når saltet så at sige forsvinder,
smider Gud resten væk.

Det tror de ikke-troende givet ikke på, men det gør (mange af)
de troende.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--

Spricht man so?

Fra : Vidal

Dato : 27-07-03 20:57

Bo Warming wrote:

> [...]
> "vi har haft snak og tar snak igen og jeg kan nu forsikre allle at
> deres tåbelige aversion kan de stikke skråt op"

Tankelæsning er jo netop ikke nødvendig i denne sag.
Dels har Grosbøll skrevet sin bog, hvor det i al tydelighed
fremgår, hvad han mener, dels har han jo villigt både før
og efter samtalerne med Rebel bekendtgjort, at han
ihvertfald *ikke* tror.

Så der er en klar modstrid mellem, hvad han siger som
forfatter og privatmand, og hvad han siger i kirken. Og
folkekirken kan ikke holde til den slags, specielt da, når
det, som du flere gange gør opmærksom på, skulle være
en almindelig holdning blandt præster. Jeg ved ikke, hvor
du har dine procenttal fra.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 28-07-03 07:46

> [...]
> det, som du flere gange gør opmærksom på, skulle være
> en almindelig holdning blandt præster. Jeg ved ikke, hvor

Journalister har fordrejet hvad han sagde, for at opdigte historie om præst
der ikke tror på Gud.
Selv hvis det passede at han kun elsker og tror på Jesus - så er det jo et
fedt og menigheden er glad og liturgi er korrekt.

Indsigelser er og blir om tankepoliti og snagen i privatliv

§-tal er kvalificerede gæt, sføli - havde de været fra gallups ledende
spørgsmål , havde de ikke været bedre .