Rygning af fisk
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-07-03 09:53

Jeg har købt en Gourmani røgeovn i Silvan og glæder mig utroligt meget til
at komme igeng med den. Jeg har dog aldrig prøvet at ryge fisk (eller noget
som helst andet) før, så jeg kunne godt bruge noget vejlednin i hvordan jeg
kommer igang.

Er der nogen her der har links til en eller flere sider der beskriver
hvordan man gør fra bunden? Eller blot kan fortælle her hvad jeg skal gøre.

Skal jeg smide røgesmulden direkte på kullene?

Ovnen kan ses her:
http://www.gourmani.com/cgi-bin/products/products.asp?id=83&lng=dk

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-07-03 15:58

> [...]
gøre.

> Skal jeg smide røgesmulden direkte på kullene?

Hej Kasper.

Jeg har også sådan en og vil anbefale dig at læse brugsanvisningen der
fulgte med, der er et par opskrifter.
Du skal passe på ikke at fylde for meget kul i, den bliver let for varm. Jeg
bruger et gammelt dørslag af aluminium ovenpå kulristen for at samle en
lille mængde kul så de brænder bedre. Derefter savsmul direkte ovenpå
kullene.

Prøv bare med et par ørreder og spørg igen hvis jeg kan hjælpe med min
begrænsede erfaring.

Hilsen, Steen.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 25-07-03 19:04

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> direkte ovenpå kullene.
>
> Prøv bare med et par ørreder og spørg igen hvis jeg kan hjælpe med min

Tusind tak for hjælpen. Jeg tror nu jeg starter med de laks min kæreste
købte i dag.

Kender du evt. nogle gode bøger om emnet?

Kasper Katzmann
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-07-03 20:22

Kasper Katzmann wrote:
> Steen Jakobsen wrote:
>
> Kender du evt. nogle gode bøger om emnet?

George Kringelbach: Kringelbachs salte og røgebog.
Kan lånes på biblioteket.
Emnetal: 64.13

Held og lykke med laksen

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Ton Sijm

Dato : 26-07-03 13:20

Hi, Kasper,

Did it work out well with the laks?
I've seen the oven at Silvan in Albertslund, but didn't buy it yet since I
first wanted to try this out:
I made a røgeovn myself from a few woodsticks and a plastic bag. One has to
be carefull with the laks: first one buys some raw laks (Aldi, 500-600g 30
Kroner). The laks you first have to salt (1l water, 200g salt, 20g sugar, 8
hours in the refrigerator), then smoke. Be carefull: only one or two coals
are needed, the temperature may NOT exceed the 27 degrees Celsius (we want
to keep the fish raw). Just sprinkle the savsmuld on the coal so that it
keeps on smoking. After 1-2 hours you have a PERFECT røget laks !!!

I smoked for 2 hours and man, such a DELICIOUS laks