Bundet af aftale?
Fra : THO

Dato : 25-07-03 00:12

Hej,
jeg er som freelance tilknyttet en mindre virksomhed, hvor jeg vedligeholder
alt inden for it. Kontoret drives normalt af chefens kone og en
fuldtidsansat kontorassistent. I ferien har jeg passet kontoret sammen med
den ansatte, og finder her ud af at den ansatte har indgået en aftale om
optagelse i et internetbaseret virksomhedsregister. Aftalen er indgået
telefonisk, hvorefter der er fremsendt en faktura på ca. kr. 1990,- + moms.
Denne faktura har hun betalt, nr. 2 faktura lød på ca. kr. 5400,- + moms og
sammen med nr. 2 er der medsendt en ordrebekræftigelse, den har hun
underskrevet og returneret og hun har betalt den. Nu er der så kommet en 3.
faktura pålydende ca. kr. 9600,- + moms. Hun er godt klar over at hun har
skidt i nællerne, og jeg tager over. Manden jeg taler med truer med bål og
brand, og jeg holder fast på at det er en fejl, og at hun ikke har ret til
at indgå en sådan aftale. Efter ½ times telefonsnak slår han over i en
venligere tone, og tilbyder os , da det jo er en fejl, at komme ud af
aftalen, ved at betale deres produktionsomkosningerne. Han vil gerne at jeg
foreslår hvad jeg vil betale, men da jeg ikke vil betale mere end vi
allerede har gjort, så bliver vi ikke umiddelbart enige. Han vil så
undersøge den faktiske pris og ringer tilbage 5 min efter igen. Den samlede
pris lyder på ca. kr. 12.500,- Dette afviser jeg, og han slutter af med at
vi vil høre fra deres juridiske afdeling.
Der står intet på de 2 første fakturarer noget om at der vil følge flere
opkrævninger, og han oplyser mig om at det er den telefoniske aftale der er
bindende, og den skulle i følge ham lyde på sammenlagt ca. kr. 17.000,-

Hvordan står vi som firma?
Mvh. Tommy

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-07-03 00:49

"THO" <hynding@tdcadsl.dk> skrev Fri, 25 Jul 2003 01:11:34 +0200

> [...]
>den ansatte, og finder her ud af at den ansatte har indgået en aftale om
>optagelse i et internetbaseret virksomhedsregister.

Det lyder som een af de sædvanlige telebogsfiduser.

I sprogbrug lægger man sig ofte tæt op ad udtryk og termer som
TeleDanmark (eller hvad de nu hedder i den her uge) ville have brugt.

Man bruger ofte også udtryk som "I vil jo nok fortsætte med jeres
annoncering" osv.
Alt i alt et godt og gedigendt stykke bondefangeri (IMHO).

>Hvordan står vi som firma?

Meddel dem kort og godt at den pågældende medarbejder ikke har
kompetance til at indgå sådanne aftaler. Og at de kan rette henvendelse
til dit firmas ansvarlige leder, hvis der skulle være yderligere
spørgsmål.

Om i kan kræve allerede indbetalte beløb tilbagebetalt er jeg ikke helt
sikker på. Men du bør, som sagen står nu, sørge for at der ihvertfald
ikke bliver indbetalt yderligere, før du har orienteret din chef..

Og så må du naturligvis (selv om det måske kan blive lidt pinligt for
den pågældende medarbejder) orientere chefen så snart han vender tilbage
fra ferie, og få ham til at tage sig af det videre fornødne.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : THO

Dato : 26-07-03 08:25

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som een af de sædvanlige telebogsfiduser.
>
> Man bruger ofte også udtryk som "I vil jo nok fortsætte med
jeres
> annoncering" osv.

Nemlig! Når jeg er på kontoret afviser jeg 1-2 stk om ugen.

> [...]

vender tilbage
> fra ferie, og få ham til at tage sig af det videre fornødne.

Takker - du bekræfter mig i mine beslutninger.

Mvh. Tommy

Fra : Jesper Brock

Dato : 29-07-03 20:14

Halløjsa

Må jeg anbefale et besøg på www.unfairpris.dk - samlingssted for dem, som
bliver snydt af telefonbogsfirmaer og internetportaler

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)

Fra : THO

Dato : 30-07-03 10:18

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en
meddelelse
> Halløjsa
>
> Må jeg anbefale et besøg på www.unfairpris.dk - samlingssted
for dem, som
> bliver snydt af telefonbogsfirmaer og internetportaler

Tak,
sagen udvikler sig stadig, jeg gengiver lige her hvad jeg har
skrevet på unfairpris.dk:

Medio juni bliver vores kontordame prakket en annonce på
telefonisk, hun aner ikke at hun siger ja til noget, men 2 dage
efter modtager hun en faktura på kr. 1992,- som hun betaler. Ca.
14 dage senere modtager hun en faktura på kr. 5478,- vedhæftet
en ordrebekræftelse. Hun skriver den desværre under og betaler
også regningen. Medio juli kommer der en faktura på kr. 9960,-
også vedhæftet en ordrebekræftelse, denne får jeg heldigvis at
se, og der opstår en heftig telefondebat mellem mig (IT
ansvarlig) og en sælger ved navn LM (jeg har hans rigtige navn).
Jeg forklarer at vores kontordame ikke har kompetance til at
indgå en sådan aftale, og at det derfor er en fejl, både at
aftalen er indgået og især at den er betalt. Han tilbyder så at
vi kan komme ud af aftalen ved at betale
produktionsomkostningerne, da det jo er en fejl. Disse
omkostninger, finder han i løbet af 5 min. ud af, beløber sig
til ca. kr. 12.500,- det nægter jeg naturligvis at betale, og
samtalen slutter med at han vil overgive sagen til deres
juridiske afdeling. LM prøver de næste dage et par gange at
komme i kontakt med vores kontordame, men der bliver henvist til
mig, men han vil tilsyneladende ikke snakke mere med mig.
Kontordamen bliver så ringet op af MJ (kender navnet), hun
beklager meget at der er sket en fejl, der er simpelthen sket en
tastefejl inde hos dem, så det er ikke kr. 9960,- vi skylder men
kun kr. 3984,- så hvis hun lige vil overføre disse penge, så vil
sagen være ude af verden. Klog af skade henviser kontordamen til
mig, og jeg bliver ringet op af MJ, hun forklarer mig samme
historie. Jeg forklarer hende at hun ikke får flere penge ud af
os, og at alt hvad LM og hun selv (MJ) har sagt, vil blive
videregivet på www.unfairpris.dk, hun bliver stiktosset og siger
at det må jeg ikke, jeg svarer at så skal hun bare sagsøge mig,
hvorefter jeg skal stave mit navn for hende, det gør jeg
naturligvis og forklarer at LM brugte samme teknik, så han burde
vel egentlig osse ha mit navn stående.
Så blev røret knaldet på - og her er vi nu 30/7-03

Mvh. Tommy

Fra : THO

Dato : 01-08-03 08:25

Hej,
lad mig det vide, hvis denne sag ikke hører til her. Jeg
gengiver her hvad jeg har skrevet på www.unfairpris.dk og vil
gerne vide hvis nogen har juridiske kommentarer til sagen.

Opfølgning af sagen:
Vores kontordame bombarderes fortsat med telefonopringninger fra
forskellige personer fra Azir, de henvises alle til mig, men
først idag 1/8 ringes jeg op af en JJ fra
administrationsafdelingen, som nu tilbyder mig at komme ud af
sagen ved at betale produktionsomkostningerne, som ikke udgør
kr. 9960,- men kun kr. 7968,- Jeg forklarer ham at LM allerede
tilbød mig en sådan ordning i sidste uge, og at prisen da kun
var ca. kr. 5000,- og at MJ for 2 dage siden fortalte mig at der
var sket en fejl, og at det kun var kr. 3984,- vi skyldte. Jeg
forklarede ham også at alt hvad han sagde ville blive gengivet
på internettet, og at de forskellige tilbud efter min mening fik
det til at se ud som om, det ikke drejede sig om at sælge et
produkt, men der imod om at få penge ud af os. Det indrømmede
han også, men sagde at det jo ville blive påstand mod påstand
hvad der var blevet sagt. Det gav jeg ham ret i, men påpegede at
dette også ville være tilfældet med den telefoniske indgåede
aftale. Jeg sagde så til JJ at alle der havde ringet havde fået
besked på at kontakte mig, og at hvis der fortsat bliver forsøgt
at kontakte vores kontordame, så vil vi betragte det som chikane
og anmelde det til politiet. JJ lovede mig at al kontakt
fremover vil gå til mig eller skriftligt.
Sådan står sagen 1/8-03 kl. 09:00

Mvh. Tommy

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 10:38

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 10:37

Fra : Lawman

Dato : 01-08-03 10:39

Hvar det ikke en god ide at fyre jeres forbandede emsige kontor kælling

Fra : THO

Dato : 01-08-03 17:54

"Lawman" <wold@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvar det ikke en god ide at fyre jeres forbandede emsige
kontor kælling

jo, men det har intet med det juridiske at gøre.

Mvh Tommy

Fra : Lawman

Dato : 02-08-03 08:15

Det er selvfølgeligt rigtigt.

Jeg er iøvrigt enig i, at hun ikke har stillingsfuldmagt til at indgå de
nævnte aftaler
..