Lava applet om til servlet?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 24-07-03 18:29

Hej NG.

Jeg prøver at lave en applet om til en servlet, men kan ikke lige gennemskue
hvordan det skal gøres.
Mere præcist er jeg i tvivl om hvordan getContenPane overeføres til en
servlet?

c",)
Stefan

Fra : Ole Hyldahl Hansen

Dato : 24-07-03 22:41

Lad være.

En servlet kører i en ServletEngine på en server - en applet afvikles på
klienten. Specielt har en servlet ingen grafisk brugerflade som en applet,
så getContentPane() får du svært ved at implementere.

Er du sikker på hvad du vil opnå? Applets og servlets bruges til to vidt
forskellige ting. Det er som at prøve at lave en kniv om til en gaffel.

/Ole

Fra : stk

Dato : 25-07-03 14:29

> Er du sikker på hvad du vil opnå? Applets og servlets bruges til to
vidt
> forskellige ting. Det er som at prøve at lave en kniv om til en
gaffel.
I mit originale spørgsmål (Servlet aller applet) spurgte jeg om det var
muligt / en god ide.
Morten mente at det ikke bare var en god ide, men at han personligt
forertrækker at gøre det på den måde.
Kan han have ment noget med at generere en applet via en servlet, eller
er det for langt ude?

mvh
Stefan

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Hyldahl Hansen

Dato : 26-07-03 18:16

> vidt
> gaffel.
> Kan han have ment noget med at generere en applet via en servlet, eller
> er det for langt ude?

Det kan nok lade sig gøre, men jeg har lidt svært ved at se formålet.

Hvis jeg skulle gætte på hvad der oprindeligt var ment, så bliver det noget
i stil med følgende:
Noget kode i forbindelse kan placeres enten hos klienten i form af
JavaScript, Java applets og den slags eller
på serveren som JSP/Servlets, ASP-kode.

F.eks. kode der styrer noget navigering som et menusystem, validering af
forms (hvis vi ser bort fra det
velkendte sikkerhedsproblem med kun at validere på klienten). Om den slags
kode skal ligge det ene eller andet sted
synes jeg ikke man kan svare generelt på. Man må veje fordele og ulemper op
mod hinanden.

Kode på klient:
+ Bedre respons. Eftersom man ofte kan spare nogle forespørgsler til
serveren kan websiden føles hurtigere.
+ Mindre belastning af server. Ovenstående letter også presset på serveren,
både cpu-mæssigt og mht. båndbredde.
- Kompatibilitet. Klienten skal understøtte java applets, javascript i den
rigtige version og så videre.

Kode på sever:
- Respons. Round-trips til serveren tager tid.
- Belastning af server. Server skal arbejde mere for at servicere
klienterne.
+ Kompatibilitet. Mindre krav til klienten. Skal bare vise ren html.

Om det så er en god ide at lave en applet om til at køre server-side, hvor
det er muligt? Personligt er jeg også mest til
server-side ting, da jeg synes det er simplere at have færre teknologier i
et projekt, men det er dels en smagssag og dels
kan projektet stille særlige krav. Hvis man eksempelvis regner med MANGE
brugere kan alle tricks til at reducere belastningen
af serveren(e) være velkomne. Under alle omstændigheder er det nogle gange
nødvendigt med en applet. F.eks. chat-sider, hvor kravet
til hurtig opdatering er stort, vil det være naturligt at vælge en applet.

/Ole Hyldahl Hansen

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 27-07-03 12:56

> Hvis jeg skulle gætte på hvad der oprindeligt var ment, så bliver det
noget
> i stil med følgende:
<snip>
Det er i hvert tilfælde en mulig fortolkning. Tak for det.
Stefan