vedr. ram til mac
Fra : Dennis Munding

Dato : 24-07-03 16:11

Hej!
Jeg er lige blevet mac bruger efter 5 år med pc og jge elsker det .-)
eneste problem jeg har er at jeg ikke gider gi 4000 for noget ram inde på
apples side, så jeg tænkte på om der ikke var mulighed for at købe noget
billigere ram på f.eks. www.edbpriser.dk ?
Hvilken ram skal jeg vælge? det er en 1,25 Ghz powermac G4 med mirrored
doors?

Hilsen
Dennis

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-07-03 21:12

Dennis Munding <dennis@2-people.dk> wrote:

> [...]
> billigere ram på f.eks. www.edbpriser.dk ?
> Hvilken ram skal jeg vælge? det er en 1,25 Ghz powermac G4 med mirrored

Du skal have alm. DDR2700 RAM. En 512 MB klods af mærket Kingston koster
f.eks. under 600 kr. på nettet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-07-03 22:31

Er det fint nok bare at købe de billigste Kingston PC2700 ram inde på
www.edbpriser.dk ?

Hilsen
Dennis

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-07-03 22:37

Dennis Munding <dennis@2-people.dk> wrote:

> Er det fint nok bare at købe de billigste Kingston PC2700 ram inde på
> www.edbpriser.dk ?

Ja.

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-07-03 23:15

René nu kan jeg se at du har en dual maskine, jeg har godtnok bestilt en G4
1,25 men er fladet lidt for en dual, hvor meget performance vil du to jeg
kan få ud af sådan et system i feks. photoshop+quark6?

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-07-03 12:41

Nogen andre der ventuelt ved hvor meget ekstra en dual maskine giver?

Hilsen
Dennis

Fra : Morten Lind

Dato : 25-07-03 13:42

Dennis Munding <dennis@2-people.dk> wrote:

> Nogen andre der ventuelt ved hvor meget ekstra en dual maskine giver?
>
> Hilsen
> Dennis

Ikke ret meget, har jeg ladet mig fortælle(ca. 25% i Photoshop), men
vent du hellere, til René svarer dig, for jeg har kun ubehæftede
rygter
M.
--
[2000]..hverken enten eller, blot både og...(ML)

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 25-07-03 16:15

Dennis Munding <dennis@2-people.dk> wrote:

> Nogen andre der ventuelt ved hvor meget ekstra en dual maskine giver?

< http://www.barefeats.com >

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-07-03 17:26

> [...]

> 1,25 men er fladet lidt for en dual, hvor meget performance vil du to jeg
> kan få ud af sådan et system i feks. photoshop+quark6?

Jeg kan ikke sige så meget om, hvor meget mere ydelse du får i ét
program, da jeg ikke selv har kørt tests på det.

Jeg ville uden tvivl tage dual maskinen, da min egen erfaring viser, at
OS X er formidabel til dual maskiner. Du får ikke dobbelt ydelse i ret
meget, men i 99% af tiden vil din maskine aldrig føles sløv pga. tunge
programmer, da de sjældent max'er begge processorer. Hvis du f.eks.
pakker en stor fil, eller sætter noget tungt i gang i Photoshop,
3D-programmer og lign, så vil en enkelt-processor maskine begynde at
hakke lidt i det, selvom OS X også er god til at fordele resourcerne på
sådan en maskine.

Jeg har selv en dual 867 Mhz med 1 GB RAM og det kører bare formidabelt,
så hvis du kan ofre de sidste kroner på en dual, så vil du ikke fortryde
det.

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-07-03 17:48

oki dual G4 1,25 med 1 gig ram it is... så må jeg vil vente lidt med den G5.
Man kan vel heller ikke få det hele på én gang. Glæder mig til at komme
igang med mac os x, efter 5 år med windows, ikke at je gikke kan lide
windows, der er bare lettere og mere inutiative styresystemer på markedet

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-07-03 18:30

> [...]

> igang med mac os x, efter 5 år med windows, ikke at je gikke kan lide
> windows, der er bare lettere og mere inutiative styresystemer på markedet

Ja medmindre du har behov som kun kan klares på Windows (Nordea og
Danske Bank netbank, spil og andre specielle programmer), så tror jeg du
bliver meget tilfreds med Mac OS X.

Hvis du kan presse økonomien til en 1,6 GHz G5, så tror jeg altså at det
er et bedre køb. Jeg ville ihvertfald tænke mig rigtigt godt om, hvis
jeg stod overfor et køb inden for den nærmeste fremtid.

De nuværende G4 modeller har et vist støjproblem og især de forrige MDD
modeller var slemme (det er såden jeg har) med FW800 modellerne er
heller ikke optimale. Det lader til at Apple har oppet sig med G5
modellerne og man skal ikke undervurdere værdien af en stille computer.

Udover en - formodentlig - mere stille computer, får man al den nye
teknologi og et helt ny kabinet, som ser superflot ud, ihvertfald på
billeder.

Så tænk dig godt om... medmindre der simpelthen ikke er råd til en
G5'er.

Fra : Dennis Munding

Dato : 25-07-03 19:12

Jeg holder mig til G4'eren indtil videre jeg gider heller ikke bruge for
mange penge på en mac hvis jeg ikke kan bruge den når alt kommer til alt.
Men ville den mindste G5'er være hurtigere end en dual 1,25 G4?
synes det er sværere at vælge mac end pc, med pcen kunne man altid gå ud og
købe et nyt motherboard eller en ny cpu til en billig penge, det kan man vel
ikke med mac'en?
Ja en stille maskine skal man ikke undervurdere jeg har selv kørt med et
vandkølet dual athlon system i noget tid, hvor det eneste der sag i maskinen
var en 12 db blæser, det har jeg så nu tænkt mig at montere i min nye G4
eller G5 eller hvad det nu bliver til

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-07-03 19:30

> [...]

> mange penge på en mac hvis jeg ikke kan bruge den når alt kommer til alt.
> Men ville den mindste G5'er være hurtigere end en dual 1,25 G4?

Det er meget svært at sige, da ingen endnu har kunnet afprøve G5'eren.
Men jeg tror ihvertfald ikke, at den er langsommere og til opgaver som
ikke er optimeret til dual processor maskiner vil den højst sandsynligt
være væsentligt hurtigere.

> synes det er sværere at vælge mac end pc, med pcen kunne man altid gå ud og
> købe et nyt motherboard eller en ny cpu til en billig penge, det kan man vel
> ikke med mac'en?

Nej, det er ikke muligt at købe opgraderinger fra Apple, men der
eksisterer et marked med processor-opgraderinger og der er opgraderinger
med G3 og G4 processorer til stort set alle modeller. Apple har dog
meldt ud, at de ikke anbefaler opgradering af G5 maskinerne pga. noget
med varmen (såvidt jeg husker), men mon ikke der kommer nogle produkter
ud, når maskinerne efterhånden har et års tid på bagen.

> [...]
> var en 12 db blæser, det har jeg så nu tænkt mig at montere i min nye G4

Tror du, at dit kølesystem til PC'en passer i Mac'en. Det skal du nok
ikke forvente, men held og lykke da....

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-07-03 19:50

> [...]

> mange penge på en mac hvis jeg ikke kan bruge den når alt kommer til alt.
> Men ville den mindste G5'er være hurtigere end en dual 1,25 G4?

Ja!

(G5'eren er helt nydesignet fra inderst til yderst. Tjek hos apple.com
og læs om det hele.)

> synes det er sværere at vælge mac end pc, med pcen kunne man altid gå ud og
> købe et nyt motherboard eller en ny cpu til en billig penge, det kan man vel
> ikke med mac'en?

Der findes faktisk et marked for processoropgraderinger på Mac'en, men
det er ofte gl. maskiner som opgraderes. (Maskiner som er så gamle, at
en PC bruger typisk havde smidt tilsvarende PC væk.)

> [...]
> var en 12 db blæser, det har jeg så nu tænkt mig at montere i min nye G4

Du skal nok undlade at lave tekniske ændringer i G4'eren (den er jo
designet som en helhed fra Apples side), og glem det helt i G5'eren.
(Den er designet med lukkede rum som køles seperat.)

Personligt var jo også lige fristet et sekund eller to af de nuværende
billige G4'ere. De er rigtig billige i forhold til for blot få månede
siden da jeg købte en brugt 400MHz G4 for kr. 5000,-!!! Men som Rene
skriver, så er en G5'er bare så "meget mere", at det nok ville være
bedre at vente. Evt. ku' du også købe en brugt G4'er. En god solid model
på omkring de 700MHz vil give dig en god maskine til OS X 10.2 uden at
du bruger for mange penge.

Hvis du har brug for at læse om de gl. Mac modeller kan de anbefales at
se på AppleMuseum hos www.ac-scanmac.dk, som har gemt mange af Apples
gl. web sider om div. Mac modeller. Men pas på mange ligner hinanden men
har små forskelle som kan betyde meget. Spørg her i NG'en hvis du er i
tvivl.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |