Cb 500 four 74
Fra : lover

Dato : 24-07-03 15:32

Hejsa

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer herinde der kan fortælle
mig hvad der er galt.
Når jeg kommer op på ca 120 km begynder den ligesom at blive ustabil det er
som om
den begynder at slingre lidt,men det er lidt svært at forklare,og ligeledes
er der en bankelyd
vil mene det er fra styret omkring kronrøret når jeg kører ind over en
ujævnhed eller et bump.
Kan i forklare dette og etv. opskrift til at få rettet dette.

Hilsen Jens

Fra : Per Odense

Dato : 24-07-03 15:39

"lover" <likeyou200@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ujævnhed eller et bump.
> Kan i forklare dette og etv. opskrift til at få rettet dette.

Det lyder som kronrørslejerne.
Prøv sætte den på centralstøttebenet (hvis det er der) - ellers klods den
op, og prøv at rykke i din forgaffel i længderetningen. - der må under ingen
omstændigheder være mærkbart/hørbart slør. Hvis der er det, skal din gaffel
og kroner afmonteres og der skal monteres nye lejer.

Vh. Per

Fra : Preben Mortensen

Dato : 24-07-03 15:50

Det lyder som et defekt kronrørsleje eller hjulleje. Prøv at kør cyklen op
mod en mur med forhjulet, hiv opad og fremad i styret, og se om du kan
mærke lidt slør. Kan du det, skal du stramme kronrørslejet, til sløret
forsvinder, men ikke så meget, at det ligesom "hakker" lidt, når du drejer
styret.

Forhjulslejer: op på centralben, så forhjulet er lettet fra jorden. Fat
forhjulet mellem forgaffelbenene og hiv fra side til side. Mærkes der
slør, skal lejerne skiftes.

Preben
(cykellapper)

Fra : Armand

Dato : 25-07-03 20:47

Preben Mortensen <lappefreak@cykellapper.dk> skrev i en

> Forhjulslejer: op på centralben, så forhjulet er lettet fra jorden. Fat
> forhjulet mellem forgaffelbenene og hiv fra side til side...............

Allerbedst fatter man ved teleskop-benet for oven og modsat for neden og
forsøger at vrikke med hjulet "på tværs" af teleskopet!

--
Armand.