MC kørekort...
Fra : Gimmer

Dato : 24-07-03 15:02

Hej der...

Jeg er lige startet med at tage et motorcykel kort, men jeg har desværre
ikke fået en teoribog endnu. Således her jeg derved et par spørgsmål:

1: Vejens brug? havd vil det sige, hvornår skal jeg være særlig opmærksom
2: Vejens udstyr? havd vil det sige, hvornår skal jeg være særlig opmærksom

Mvh. Gimmer

Fra : TheHobbit

Dato : 24-07-03 15:14

De to nævnte begreber er ikke de eneste du skal kende/være opmærksom på:

Vejens omgivelser - Bebyggelsen langs vejen, dens art og tæthed eller
bevoksning f.eks. skov, åbne marker moseområder, strand osv.

Vejens udstyr - eller standard som f.eks. kørebanens bredde og belægning,
afstribning, belysning, cykelsti, fortov og signaler.

Vejens forløb - Over bakker, jernbaneoverkørsler, gennem sving, vejkryds,
rundkørsler, vejindsnævringer osv.

Vejens brug - Trafikkens tæthed og særlige art, der ofte hænger sammen med
bestemte mål på vejen, skoler, togstation, indkøbscenter, sportsplads eller
lignende.

Vejens type - eller klassificering som motorvej, motortrafikvej, over- eller
underordnet vej eller trafiksaneret vej, som det fremgår af afmærkning med
færdselstavler eller kørebanestriber.

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297

- We who are about to die salute you -

De danske trafiksikkerhedsmyndigheder fokuserer ensidigt på farten som årsag
til død og ulykke, men i realiteten er det først, når hastigheden pludseligt
nedsættes til nul, at man kommer til skade. - C. Rittig

Fra : KeLMeK

Dato : 24-07-03 15:26

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> wrote in message
> [...]
pludseligt
> nedsættes til nul, at man kommer til skade. - C. Rittig

Jeg havde engang en fysiklærer som sagde nogenlunde det samme... at det er
hverken accelerationen eller hastigheden der dræber - det er
de-accelerationen der afgør om du slår dig.

Altså skal vi bare have fjernet alle fartgrænser, men få påbudt at det er
forbudt at de-accelerere for hurtigt....

Mvh
Jakob

Fra : TheHobbit

Dato : 24-07-03 15:39

KeLMeK wrote:
> [...]
>
> Altså skal vi bare have fjernet alle fartgrænser, men få påbudt at
> det er forbudt at de-accelerere for hurtigt....

Ja, jeg tror det vil være en regel folk rent-faktisk vil gøre et helhjertet
forsøge på at overholde - til forskel fra de nuværende fartgrænser som 95%
af folk blot opfatter som "vejledende".

Ikke at jeg forstår det!! Jeg overholder ALTID fartgrænsen - for en GS500E
er det ca. 170...... derimod har jeg (endnu) kunne overholde de-acc.
reglen - altså ikke at de-acc. hurtigere end kroppen kan klare.

/Stephan

PS: Mit indlæg om "vejens forløb" var fra:
http://www.trafiktesten.dk/biltek_lillehjaelp.asp så det skulle meget gerne
være rigtigt! Jeg var også inde på http://www.koerekort.dk/ men der kunne
jeg ikke lige umiddelbart finde det.

Fra : Gimmer

Dato : 24-07-03 15:39

Mange tak!
vh Gimmer

Fra : Sune

Dato : 25-07-03 17:49

"TheHobbit" <hobbit@protek.dk> skrev i en meddelelse
> De to nævnte begreber er ikke de eneste du skal kende/være opmærksom
på:
[klip]

> Vejens forløb - Over bakker, jernbaneoverkørsler, gennem sving,
vejkryds,
> rundkørsler, vejindsnævringer osv.

Korrekt, bortset fra "osv" - der er ikke flere end de seks.Det er de
seks du kan risikere at møde til teoriprøven.

[klip]

> [...]
eller
> underordnet vej eller trafiksaneret vej, som det fremgår af afmærkning

Helt konkret er det : motorvej, motortrafikvej, hovedvej, trafiksaneret
område (typisk når der står en tavle med f.eks. 30-km zone), gågade og
lege- og opholdsområde. Det er de seks du kan risikere at møde til
teoriprøven.

[klip]
--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : Benz...

Dato : 24-07-03 15:03

Gimmer wrote:
> [...]
>
> 1: Vejens brug? havd vil det sige, hvornår skal jeg være særlig
> opmærksom 2: Vejens udstyr? havd vil det sige, hvornår skal jeg være

http://www.koerekort.dk/default.asp

Så er du sikker på at det er rigtigt!
;)

--