stik-forvirret
Fra : Peter Holm

Dato : 24-07-03 09:40

Hejsa,
jeg er meget forvirret omkring diverse stik-formater til skærme. Hvad er
nyt, hvad er gammelt - hvad er analogt, hvad er digitalt?

her er min skærm:
http://www.hardwarezone.com/reviews/others/viewsonic_gs771/
om den står der: Video: 15 pin mini D-sub (standard VGA connection).

Er det det samme som DVI ? som der står Palit Daytona kortet har?
http://www.palit.com.tw/product/TI4200_8x.htm

Mvh
Peter - meget forvirret.

Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 24-07-03 10:06

Hej Peter !

15 Pin mini D-sub er den stiktype som de fleste kører med. Den er analog og
kan vel betegnes som den gamle standard.

DVI er den nye stiktype. Den virker dog kun hvis man har en TFT fladskærm,
så hvis man stadigvæk benytter en CRT skærm (hvilket de fleste af os gør) ja
så er DVI ubrugeligt.

De fleste Grafikkort idag kommer med begge typer stik monteret.

Jannik

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 10:11

"Jannik Ebbe Brich" <sg1fan1@sletmig.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> DVI er den nye stiktype. Den virker dog kun hvis man har en TFT
> fladskærm, så hvis man stadigvæk benytter en CRT skærm (hvilket de
> fleste af os gør) ja så er DVI ubrugeligt.

Ikke helt, da du kan få en "stikkonverter" som laver div om til D-sub,
bruger det selv for at have 2 CRT skærme koblet på et Radeon 9000 (1x D-sub
og 1x DVI)

Den billigste converter jeg fandt var 120,- (eller 130,-)
Ved nogle grafikkort følger de med se linket:

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 10:13

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:bfo7qv$le6$1@sunsite.dk

> Ikke helt, da du kan få en "stikkonverter" som laver div

^^^^^
skulle være DVI

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 24-07-03 10:22

Det er sandt, men så benytter du jo heller ikke DVI idet converteren
koverterer til 15 pin analog. ik

Jannik

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 13:29

> Det er sandt, men så benytter du jo heller ikke DVI idet converteren
> koverterer til 15 pin analog. ik

Jow, men jeg læste det som om du mente at han ikke havde noget at bruge
DVI-udgangen til hvis han ikke har en fladskærm.

Fra : Peter Holm

Dato : 24-07-03 10:42

> Den billigste converter jeg fandt var 120,- (eller 130,-)
> Ved nogle grafikkort følger de med se linket:

hvor fandt du den converter ?

Mvh
Peter Holm

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 13:34

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> hvor fandt du den converter ?

www.shg.dk
under kabler, og ned til "kabler - vga-kabler"
der er følgende:
"Adaptor, VGA monitor on DVI Graphic Card"
og den anden vej også:
"Adaptor, DVI monitor on VGA Graphic Card"

pris 119,-+porto

Læg mærke til at det ikke er et kabel, men blot et ca 5cm langt stik.

Fra : Peter Holm

Dato : 24-07-03 10:51

Jannik Ebbe Brich wrote:
> [...]
> fleste af os gør) ja så er DVI ubrugeligt.
>
> De fleste Grafikkort idag kommer med begge typer stik monteret.

Jeg har købt mit nye Palit Daytona i den tro at det var med DVI (den nye,
digitale standard der dur til fladskærme), men ER det egentlig et DVI-stik
der er på kortet?
Jeg smider et foto i dk.binaer (Subj: stik på Daytona)

Mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 24-07-03 12:23

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> DVI-stik der er på kortet?
> Jeg smider et foto i dk.binaer (Subj: stik på Daytona)

Nej, kortet er med D-Sub, og som postet i din tidl. tråd er en converter
fra D-sub til DVI vidst en meget kostelig affære, hvis det overhovedet
findes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 13:37

> [...]
>
> Nej, kortet er med D-Sub, og som postet i din tidl. tråd er en
> converter fra D-sub til DVI vidst en meget kostelig affære, hvis det

Kan han bruge en af de convertere som jeg nænver i
news:bfojlo$7hu$1@sunsite.dk ?

Fra : Jante

Dato : 24-07-03 14:32

"Soeren Nielsen" skrev:

> Kan han bruge en af de convertere som jeg nænver i
> news:bfojlo$7hu$1@sunsite.dk ?

Det er ikke en converter, men en adaptor fra en stiktype
til en anden - signalet konverteres ikke.

Som shg skriver:

"Adaptor til at montere en digital DVI skærm på et normalt VGA
grafikkort. Skærmstikket forbindes til adaptoren der igen forbindes
til computerens VGA grafikkort.
Det forudsættes at DVI skærmen har en analog converter indbygget."

J.L.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 24-07-03 14:40

"Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse

> Det er ikke en converter, men en adaptor fra en stiktype
> til en anden - signalet konverteres ikke.

Ups, det var da ikke godt jeg så kalder det for en converter, sorry

> [...]
> til computerens VGA grafikkort.
> Det forudsættes at DVI skærmen har en analog converter indbygget."

Den lader jeg lige stå, så der ikke er nogle køber noget de ikke kan bruge.

Fra : Peter Holm

Dato : 24-07-03 17:05

Soeren Nielsen wrote:
> "Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse

> Ups, det var da ikke godt jeg så kalder det for en converter, sorry

> Den lader jeg lige stå, så der ikke er nogle køber noget de ikke kan
> bruge.

THX. Jeg tror jeg har den info jeg skal bruge nu.

Jeg er blot irriteret over, at skodfirmaet www.discountpc.dk (der køres af
en anti-service-minded 18årig knægt fra en faldefærdig villa i Riisskov)
ikke vil tage kortet retur, så jeg nu er stuck med det :o/
TOTALT ringe service.

Mvh
Peter

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 25-07-03 08:59

Har du købt det via nettet ?

Og er der gået mindre end 14 dage efter modtagelsen ??

Fra : Peter Holm

Dato : 25-07-03 09:09

Jannik Ebbe Brich wrote:
> Har du købt det via nettet ?

jeg har afhentet det på adressen desværre

Peter

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 25-07-03 09:34

Øv

Fra : Peter Holm

Dato : 25-07-03 22:14

Jannik Ebbe Brich wrote:
> Øv

jeg fik det heldigvis solgt til samme pris.

Nu vil jeg så gerne have anbefalet et andet ti4200 med både 15pin d-sub og
DVI.

Mvh
Peter

Fra : MN

Dato : 26-07-03 03:51

> jeg fik det heldigvis solgt til samme pris.
>
> Nu vil jeg så gerne have anbefalet et andet ti4200 med både 15pin d-sub og
> DVI.

Kan du ikke bruge det her:

Mogens

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 26-07-03 07:09

On Thu, 24 Jul 2003 11:06:08 +0200, "Jannik Ebbe Brich"
<sg1fan1@sletmig.hotmail.com> wrote:

> [...]
>så hvis man stadigvæk benytter en CRT skærm (hvilket de fleste af os gør) ja

Ikke helt korrekt, der findes skam CRT skærme med DVI stik.
http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&context=HW300&q=p260&uid=psg1MIGR-4EJTHQ&loc=en_US&cs=utf-8&cc=us&lang=en
(står næsten nederst under "Compatibility)

mvh
Jesper <