At flytte til udlandet
Fra : Panduro

Dato : 23-07-03 23:40

Hej.

Om det er en den korrekte newsgroup at spørge i, er jeg ikke sikker på, men
jeg forsøger mig alligevel.

Hvis jeg nu lige pludselig fik den idé at bosætte mig i udlandet (lad os
antage, at mit valg falgt på Paris), hvor meget skulle jeg så ca. anslå, det
ville koste mig? Jeg er selvfølgelig klar over, at det er et bredt
spørgsmål, men jeg hentyder til, hvor ville mine udgifter ligge og hvor
store ville de ca. være? Der er jo de obligatoriske aspekter såsom husleje
og transport af indbo (hvilket jeg også er interesseret i at høre, hvor
meget eksempelvis kunne komme til at koste mig). Men der må vel være mere
end dette.

Jeg er selvfølgelig klar over, at der vil være andre sider af sagen end blot
den økonomiske, men specifikt har jeg ikke nogen særlig klar idé over, hvad
det måtte være. Derfor vil jeg også meget gerne have dette konkretiseret så
godt, som det nu lader sig gøre.

Hvis nogen har kendskab dertil, vil jeg også meget gerne vide, hvorledes
boligsituationen er i denne by, hvis man i første omgang er interesseret i
at leje sig ind et sted. Altså, er der lige så meget rift om lejelejligheder
som eksempelvis i KBH (hvis der kan foretages en sammenligning), og hvor
meget kan man forvente at skulle af med i måneden for en lejlighed der er i
en acceptabel stand.

Lad mig til at begynde med bare lægge ud med disse spørgsmål. Der skal
såmænd nok opstå flere hen af vejen.

/Kewin Agerbo Panduro

Fra : Bo

Dato : 24-07-03 06:13

"Panduro" <kap@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og transport af indbo (hvilket jeg også er interesseret i at høre, hvor
> meget eksempelvis kunne komme til at koste mig). Men der må vel være mere

Her er EU's vejledning, udskift selv *gr* til *fr*
ved at bakke baglæns og du får alle de svar du har krav på og du kan ringe og tale/få svar
på dansk

http://citizens.eu.int/da/da/gr/origdest.htm

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 24-07-03 21:40

> Hej.
>
> Om det er en den korrekte newsgroup at spørge i, er jeg ikke sikker på,
men
> jeg forsøger mig alligevel.

Umiddelbart vil jeg tro spørgsmålet er OT men jeg skal da gerne kommentere
det alligevel.

> [...]
> og transport af indbo (hvilket jeg også er interesseret i at høre, hvor
> meget eksempelvis kunne komme til at koste mig). Men der må vel være mere

Dejligt eksempel du vælger. Jeg bor selv i Paris og kan kun anbefale byen.
Blot skal du være opmærksom på en ting - det er dyrt at bo i Paris.

Jeg ved ikke hvad flytning af bohave koster. Ring evt. til et af de store
flyttefirmaer og hør om de kan give en pris uden at have set hvor meget du
har.

Generelt vil jeg sige at leveomkostningerne er højere end i DK. Nu bor jeg i
en lidt dyrere del af byen så det gør selvfølgelig ikke indtrykket bedre,
men jeg synes ikke fødevarer er specielt billige hernede.

Transport er billigt hvis du dropper bilen og klarer dig med et månedskort
til metroen - det er langt den letteste måde at komme rundt på alligevel.
Biler er dog også markant billigere end i DK.

En anden stor post på budgettet er restauranter, barer etc. Man går mere ud
her end jeg gjorde i Danmark. Vi spiser på restaurant min. 2 gange om ugen,
så det løber også hurtigt op.

> [...]

> meget kan man forvente at skulle af med i måneden for en lejlighed der er

Det er svært at sige noget generelt om husleje men regn med omkring EUR 1000
for en to-værelses lejlighed hvis du vil bo i selve Paris (indenfor
boulevard Peripherique). Det er svært at finde lejlighed i Paris. De gode
lejligheder ryger hurtigt. Jeg ved fra franske kollegaer at det ikke kun er
udlændinge der har disse problemer men også franskmændene.

Har du overvejet hvad du vil lave? Det kræver vel et arbejde at få råd til
dagen og vejen. Arbejdsløsheden er stor i Frankrig (omkring 9,3%) og jobs
hænger ikke på træerne. Hvis du forsøger at lave budget vær da opmærksom på,
at det franske lønniveau er lavere end det danske, men det er skatten
heldigvis også (også incl. sociale omkostninger).

> Lad mig til at begynde med bare lægge ud med disse spørgsmål. Der skal
> såmænd nok opstå flere hen af vejen.
>
> /Kewin Agerbo Panduro

Henrik