Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Fra : Ann

Dato : 23-07-03 20:41

Hej gruppe

Der er noget, der undrer mig: Hvordan kan rejsebureauerne med god
samvittighed sende folk til f.eks. Bali/Lombok, når Udenrigsministeriet
fraråder alle ikke nødvendige rejser til Indonesien og i øvrigt anbefaler,
at danskere forlader landet. Se hjemmesiden:
http://www.um.dk/aspfiles/rejsevejledninger_land.asp?land=8

Hvad skal der til, før rejseselskaberne indstiller deres rejser til
terrortruede områder? Vi havde seriøst overvejet Lombok i Indonesien -
indtil vi lige tjekkede op på UM's side og så, at det faktisk stadig er et
stort problem (man hører jo ikke længere ret meget i nyhederne efter den
skrækkelige bombe i oktober 2002). Hvornår har man som forbruger krav på at
få penge tilbage fra en allerede bestilt rejse - jeg mener, rejseselskaberne
oplyser jo ikke noget om farerne ved at rejse til mange af landene i asien -
for mig virker det lidt som bondefangeri. Eller er jeg bare naiv, når jeg
ikke tror på, at samtlige danskere, der bestiller et supergodt tilbud altid
lige tjekker UM's anbefalinger?

Hvad er jeres mening?

mvh
Ann

Fra : max

Dato : 23-07-03 23:24

> [...]
> ikke tror på, at samtlige danskere, der bestiller et supergodt tilbud altid

Tjae.. Ring til dit rejsebureau, jeg er sikker på de gir
dig pengene tilbage, eller tilbyder dig et andet rejsemål,
hvis du er bange for at tage til Bali.
Og bagefter så kan du jo poste her igen og sige at de ikke
er bondefangere, men meget flinke mennesker der absolut
vil gøre alt for at du får en dejlig oplevelse..
)-max-

Fra : Ann

Dato : 25-07-03 15:05

"max" skrev i en meddelelse

> [...]
> er bondefangere, men meget flinke mennesker der absolut
> vil gøre alt for at du får en dejlig oplevelse..

Hej Max

Du læste da vist ikke mit indlæg ordentligt:

...."Vi havde seriøst overvejet Lombok i Indonesien -
> indtil vi lige tjekkede op på UM's side og så, at det faktisk stadig er et
> stort problem.."

Så vi har ikke bestilt nogen rejse. Til gengæld har vi forespurgt på flere,
og ikke et rejsebureau har oplyst, at det ikke tilrådes at rejse til
Indonesien. Deraf mit spørgsmål om moral - om du vil.

mvh
Ann

Fra : max

Dato : 25-07-03 18:39

> [...]
> og ikke et rejsebureau har oplyst, at det ikke tilrådes at rejse til
> Indonesien. Deraf mit spørgsmål om moral - om du vil.

Jo Ann, jeg læste dit indlæg og jeg læste din verden.
jeg håbede mit svar ville åbne en dør.. Jeg er optimist
du finder ud af det en dag..)-max-

Fra : Lars

Dato : 27-07-03 16:10

> [...]
> for mig virker det lidt som bondefangeri. Eller er jeg bare naiv, når jeg
> ikke tror på, at samtlige danskere, der bestiller et supergodt tilbud

Hej Ann m.fl

Jeg tillader mig ovenpå Max's mildest talt ikke særligt brugbare svar, at
fremsende et svar jeg gav d. 16 JUL også vedrørende emnet UM's
rejsevejledninger, du kan dog sikkert hellere ikke bruge mit svar til meget,
men det er da en spændende diskussion --

UM laver ingen selvstændig research husk på det, de "kopierer" i høj grad US
Department of State og CIA World Factbook's anbefalinger, specielt på de
områder som deres landekontorer ikke behandler. Desuden vurderer UM (mig
bekendt) ikke ricisi specifikt i forhold til rejsens formål. Der er jo
forskel på at være diplomat, turist eller forretningsrejsende.

Der er firmaer der yder denne service 100 gange bedre end UM (og der skal
ikke så meget til) men de er jo desværre ikke gratis ligesom UM. Som
privatperson er det tåbeligt at bekymre sig om sikkerhed når man bare skal
på en ferietur til udlandet og det er der ingen penge i at forsøge at sælge,

men for virksomheder er det en anden sag. Jeg husker at have læst at både
LEGO og NOVO (tror jeg) har ansat folk til at varetage rejsesikkerheden for
deres medarbejdere, og det firma jeg arbejder i overvejer også at erhverve
ekstern ekspertise på området.

Dette er nogle af de private udbydere der er på nettet indenfor
rejsesikkerhed, de første har man i hvert fald hørt om før, de er vist kæmpe
store og laver vist også andet end "Rejsesikkerhed"

Control Risk Group: http://www.crg.com/html/index.php (international)
Global Risk Assesment: http://www.grai.com/
Risk World: http://www.riskworld.com/organizations/consultants.htm
Acumen http://www.acumen-bcp.co.uk/index.html (engelsk)