hvilken olie ???
Fra : Stefan Hansen

Dato : 23-07-03 20:14

Kan man anvende motorolie til biler uden problemer til mc'er ???

på forhånd tak...

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 23-07-03 20:43

Hej Stefan!

> Kan man anvende motorolie til biler uden problemer til mc'er ???

Hmmm lækre popcorn!

Mange bilolier indeholder et anti-friktionsmiddel, der gerne skulle skåne
motoren mod slidtage. Problemet er, at de fleste MC'er benytter en
oliebadskobling og man risikere derfor, at koblingen vil "glide" pga. de
antifriktionsmidler, der er iblandet i olien.
Der vil være nogen, der helt undgår bil-olier og i stedet køber den "sikre"
MC-olie (der lidt ligesom plæneklipperolie, ofte er dyrere i forhold til
kvaliteten).

Den anden gruppe, køber en billigere mineralsk bil-olie med "lav" API (knap
så god bil-olie) og uden friktionsnedsættende additiver iblandet. Her er det
sikkert også erfaringer/anbefalinger, der bør inddrages i olievalget.

Hilsen
Lars

Fra : Rune

Dato : 23-07-03 21:22

brug en olie det certificeret med JASO MA

Fra : RacerNiels

Dato : 23-07-03 22:03

"Rune" <rune.soerensen@wanadoo.dk> wrote in message
> brug en olie det certificeret med JASO MA

Hedder de ikke allesammen det??
Jeg kigger efter API SG når jeg handler olie.

Niels
S FAU himmelblau
www.sqzuki.subnet.dk

Fra : Hekto

Dato : 23-07-03 22:42

In article <3f1ee4c1$0$13169$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars T.
Thomsen says...
> [...]
> sikkert også erfaringer/anbefalinger, der bør inddrages i olievalget.

Troll-Alert!

Dyyyyt - Dyyyyt - Dyyyyt!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 23-07-03 23:07

Lars T. Thomsen wrote:
> [...]
> (knap så god bil-olie) og uden friktionsnedsættende additiver
> iblandet. Her er det sikkert også erfaringer/anbefalinger, der bør

Jeg har alle dage brugt bilolje (fra Bilka eller lign) til mine MC'er:
Honda 400F, Honda 750K/, Suzuki GS450, Suzuki GS850G og BMW K100RS.

Ingen problemer overhovedet.

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 23-07-03 22:10

> Kan man anvende motorolie til biler uden problemer til mc'er ???

Hej Stefan

Der er mange meninger om emnet. Jeg giver dig et kort overblik.

Angående tykkelsen, så hold dig til 10W40 eller 10W50 på en moderne
vandkølet motor. Har man en luftkølet motor eller bruger den olie, så prøv
15w50 eller 20W50.

Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF,
SG, SJ og SH. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo højere
kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ og SH er lavet til motorer hvor
koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler). Derfor kan
olier med API grade SJ og SH få din kobling til at glide hvis du er meget
uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg har hørt om
har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis der står på
olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi, ville jeg dog
holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for
friktionsnedsættende additiver.

Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på din
gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst
begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter.

Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det
med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo tydeligt
at man får bedre kvalitet til færre penge!

Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et
glas vand.

Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos www.louis.de
De har Castrols den bedste olie, RS Superbike, tappet i deres eget
billig-mærkes dunke og sælger det til dumping pris. Hos Louis hedder det
Delo fuldsyntetisk 10W50, og koster 25 Euro + 5 Euro i forsendelse for 4L.
Det giver en liter pris på lige over 50kr/L hvis man reger porto med. Det
synes jeg er uslåeligt, og slår al ovenstående argumentation.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 23-07-03 22:54

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message

[SNIP Bagers fornuftige overblik over mc-olie synspunkter]

> [...]
> Det giver en liter pris på lige over 50kr/L hvis man reger porto med. Det
> synes jeg er uslåeligt, og slår al ovenstående argumentation.

Men i god olie-diskussions-argument stil har du naturligvis ikke noget bevis
for at det _er_ Castrols olie Louis hælder på deres Delo dunke

--
VH
Flemming Nyboe

Fra : Hans Holten-Lund

Dato : 24-07-03 09:46

> [...]
> Det giver en liter pris på lige over 50kr/L hvis man reger porto med. Det
> synes jeg er uslåeligt, og slår al ovenstående argumentation.

Hej Bager,
DELO olien er iøvrigt opdateret til den nyeste API SL men opfylder også JASO
MA (En Japansk standard som betyder at olien ikke giver problemer med
koblingen.)

Jeg fandt lige et godt link til en side om olie (og meget andet!), skrevet
af en Honda enthusiast:
http://www.calsci.com/ST1300/Oils1.html

Mvh. Hans