Rensning af vandkøler - alger m.m. ?
Fra : Morten

Dato : 23-07-03 17:31

Hejsa

Jeg har været ude og indvestere i en kildevandskøler idag - en af dem em med
en 19 liters dunk ovenpå ... den har før været brugt, og skal fortsat bruges
til alm. postevand, og i den forbindelse har jeg 2 spørgsmål:

1:
Er der noget man kan gøre ved vandet, så det ikke danner alger i den ?...
jeg tænker f.eks. på om man kan koge det først, eller komme lidt nitrat i
eller noget lignende ... selvfølgelig noget uskadeligt så vandet stadig kan
drikkes, og smager godt ...?

2:
Når den bliver brugt til andet end kildevand, er det selvfølgeligt
nødvendigt at rense den ret ofte, men hvad skal jeg bruge til at rense den
med ?... det giver jo ikke nogen mening at lade noget vand løbe igennem den
.... men måske med noget klor i, eller fortyndet eddikesyre eller andet ...
nogle der ved hvordan man renser den for alger osv ...?

Jeg ved at det kan være lidt unormale spørgsmål, og det handler måske også
lidt mere om kemi det her ... men da det jo nu engang er en drikkevands
køler syntes jeg ligeså godt jeg kunne prøve her først... håber nogle kan
hjælpe ...

MVH Morten!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-03 08:47

Morten wrote:

> [...]
> nitrat i eller noget lignende ... selvfølgelig noget uskadeligt så
> vandet stadig kan drikkes, og smager godt ...?

Drip nitrat og lign. - det er ren algegødning.
Skift vand hyppigt.
Undgå direkte sol.
Det danske vand er når det kommer ud af hanerne som regel (gælder ikke
overalt i Kbh's-området, hvor vandet IMHO smager stygt) af særdeles høj
kvalitet.

> [...]
> løbe igennem den ... men måske med noget klor i, eller fortyndet
> eddikesyre eller andet ... nogle der ved hvordan man renser den for

Normalt vil kvaliteten af vandværksvandet være lige så høj, som kildevandet,
så mon ikke der skal iagttages samme hygiejne, som ved det dunkleverede
kildevand?
Ellers kan du købe noget kemi hos campingforhandlere. Det bruges til at
rengøre vandanlægget i campingvogne.

vh
Jan