/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti / Reklamationsret ..
Fra : fdhansen


Dato : 23-07-03 15:12

Hej,

Jeg købte d. 17/04-2002 nogle varer fra en internet shop. Eftersom jeg købte
efter d. 1 Januar 2002, er der 2 års reklamations ret på.

Sagen er den, at harddisken rent faktisk sagde underlige lyde, fra dag 1 af,
men det tog jeg mig ikke nærmere af, den virkede jo fint. Efter nogen tid
begyndte det at blive værre, de PLONK lyde fik maskinen til at stoppe.

Jeg ringede så i dag ind til firmaet, og den venlige mand i telefonen sagde
at Dansk købelov (mener jeg det var) siger 6 måneders garanti, når de 6
måneder er gået, skal jeg som forbruger kunne bevise at produktet har fejlet
noget fra dag1.

Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken faktisk
fejlede noget fra dag 1?

Maxtor, som er producenten, skriver på deres side, at der er Warrenty på
harddisken til d. 26/5-2005 ..



 
 
Johan Holst Nielsen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 23-07-03 15:37

fdhansen wrote:
> Jeg købte d. 17/04-2002 nogle varer fra en internet shop. Eftersom jeg købte
> efter d. 1 Januar 2002, er der 2 års reklamations ret på.

Bemærk - der er forskel på garanti og reklamationsret.

> Sagen er den, at harddisken rent faktisk sagde underlige lyde, fra dag 1 af,
> men det tog jeg mig ikke nærmere af, den virkede jo fint. Efter nogen tid
> begyndte det at blive værre, de PLONK lyde fik maskinen til at stoppe.
>
> Jeg ringede så i dag ind til firmaet, og den venlige mand i telefonen sagde
> at Dansk købelov (mener jeg det var) siger 6 måneders garanti, når de 6
> måneder er gået, skal jeg som forbruger kunne bevise at produktet har fejlet
> noget fra dag1.

Det er rigtig. De første 6 måneder er garantiperiode... derefter (i 1½
år) gælder reklamationsretten - som betyder at du som forbruger skal
bevise at det er produktet det er galt med - og ikke din behandling af
produktet. I de første 6 måneder er ansvaret omvendt.

> Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken faktisk
> fejlede noget fra dag 1?

Det er straks værrere. Det er faktisk næsten umuligt. Jeg ville kontakte
Maxtor (som du skriver har produceret disken) og høre om de har haft
ligende problemer - og hvad de mener deres distributionsfirmaer skal gøre.

> Maxtor, som er producenten, skriver på deres side, at der er Warrenty på
> harddisken til d. 26/5-2005 ..

Står det også på disken? Eventuelt på pakken eller ligende - eller på
deres hjemmeside. Hvis de står er det det der gælder. Altså du kan
forlange disken ombyttet med mindre de kan bevise du har gjort noget
forkert.

mvh
Johan


fdhansen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : fdhansen


Dato : 23-07-03 15:58

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

> Bemærk - der er forskel på garanti og reklamationsret.

Det er jeg klar over ..

> Står det også på disken? Eventuelt på pakken eller ligende - eller på
> deres hjemmeside. Hvis de står er det det der gælder. Altså du kan
> forlange disken ombyttet med mindre de kan bevise du har gjort noget
> forkert.

På deres hjemmeside kan man skrive forskellige data ind som står oven på
disken, og få tilbage om der stadig er garanti på.

Eftersom Maxtor stadig gir' garanti, vil jeg kunne få internet shoppen til
at betale min fragt?
Eller står jeg selv med håret i postkassen?

Det koster ca. 400 Kr. at sende disken til Irland, og en ny disk koster jo
ikke alverden ..



Ukendt (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-03 17:32

fdhansen skrev:
> På deres hjemmeside kan man skrive forskellige data ind som står oven
> på disken, og få tilbage om der stadig er garanti på.

Du skal bare udfylde den RMA så kan du se
hvordan din warrenty stilling er.
Accepteres din garanti, ja så skal du sende
din hd til Maxtor.


> Eftersom Maxtor stadig gir' garanti, vil jeg kunne få internet
> shoppen til at betale min fragt?
> Eller står jeg selv med håret i postkassen?


Efter som du jo ikke har *orket* at benytte dig
af din *ret* til at få den ombyttet indenfor de
første 6 måneder, har du jo ligesom selv bragt
dig i din nuværende situation, så hvis ikke
forhandleren er til at snakke med, ja så ville
jeg selv betale.


> Det koster ca. 400 Kr. at sende disken til Irland, og en ny disk
> koster jo ikke alverden ..



Iflg. Post Danmarks prisliste koster det da
kun kr. 130,- i grundpris + kr. 15,- pr. kg.
Så for kr. 160,- skulle du jo få en ny hd :)
Hvor har du de 400 fra.



--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html
Find den rigtige ng her: http://www.usenet.dk/grupper.pl


fdhansen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : fdhansen


Dato : 23-07-03 17:51

> Efter som du jo ikke har *orket* at benytte dig
> af din *ret* til at få den ombyttet indenfor de
> første 6 måneder, har du jo ligesom selv bragt
> dig i din nuværende situation, så hvis ikke
> forhandleren er til at snakke med, ja så ville
> jeg selv betale.

Det har ikke været relevant før nu at få den ombyttet.

> Iflg. Post Danmarks prisliste koster det da
> kun kr. 130,- i grundpris + kr. 15,- pr. kg.
> Så for kr. 160,- skulle du jo få en ny hd :)
> Hvor har du de 400 fra.

Sagde den venlige mand i telefonen ...
Men jeg checkede også lige PostDanmarks priser, og de 160 spir er rigtig
nok.. Betaler de fragten tilbage?



Ukendt (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-03 18:35

fdhansen skrev:

> Det har ikke været relevant før nu at få den ombyttet.

Da var da relevant, når du skriver
i dit indlæg skriver:

Citat:
"Sagen er den, at harddisken rent
faktisk sagde underlige lyde, fra
dag 1 af, men det tog jeg mig ikke
nærmere af, den virkede jo fint".

Hvis du havde købt en bil der gav
undelige lyde, ville du vel have
henvendt dig til forhandleren, og
det samme burde du have gjort
med din hd.


> Sagde den venlige mand i telefonen ...
> Men jeg checkede også lige PostDanmarks priser, og de 160 spir er
> rigtig nok.. Betaler de fragten tilbage?

Ja.




--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html
Find den rigtige ng her: http://www.usenet.dk/grupper.pl


fdhansen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : fdhansen


Dato : 23-07-03 18:43

"Gevaldi" <georg_valdi (at) hotmail.com> wrote in message

> Da var da relevant, når du skriver
> i dit indlæg skriver:
>
> Citat:
> "Sagen er den, at harddisken rent
> faktisk sagde underlige lyde, fra
> dag 1 af, men det tog jeg mig ikke
> nærmere af, den virkede jo fint".

Den virkede også fint som sådant i starten, der blev disken ikke brugt så
mange timer om ugen.
Herefter stod den maskine disken sidder, slukket i ca. 6 måneder.
Det er først her på det seneste maskinen er begyndt at køre igen, og nu sker
det altså tit at disken "dør".
Derfor relevancen!

> > Sagde den venlige mand i telefonen ...
> > Men jeg checkede også lige PostDanmarks priser, og de 160 spir er
> > rigtig nok.. Betaler de fragten tilbage?
>
> Ja.

Ok..



Henrik (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 23-07-03 17:34


> Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken faktisk
> fejlede noget fra dag 1?

Hmm, umiddelbart er det lige vel lige meget - hvis disken ikke fungerer
ordentlig i dag.

Jeg ville først og fremmes prøve at køre en "drive fitness test" (du finder
programmet på maxtor's site:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm), hvis denne kommer
med en fejl-meddelelse kan du bruge denne som bevis. Eksempelvis hvis der er
"bad-sectors" eller lign.


Mvh Henrik (som ikke kender så meget til lov og ret, men en del til pc'ere
:)



fdhansen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : fdhansen


Dato : 23-07-03 17:54

"Henrik" <henrik@_slet_pixelshade.dk> wrote in message
> > Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken
faktisk
> > fejlede noget fra dag 1?
>
> Hmm, umiddelbart er det lige vel lige meget - hvis disken ikke fungerer
> ordentlig i dag.

Nej, fordi de 6 måneders garanti er overskredet.

> Jeg ville først og fremmes prøve at køre en "drive fitness test" (du
finder
> programmet på maxtor's site:
> http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm), hvis denne
kommer
> med en fejl-meddelelse kan du bruge denne som bevis. Eksempelvis hvis der
er
> "bad-sectors" eller lign.

Har jeg skam gjort. Men Maxblast tager ikke højde for mekaniske fejl og
mangler som sådant. Der er ingen bad-sectors eller noget, men det lyder som
om skrive/læse hovedet slår imod siden .. Og det kan deres program self.
ikke detektere da det ikke sker på bestemte tidspunkter.



TGD (24-07-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 24-07-03 00:35


"fdhansen" <nospam@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1ebda1$0$83053$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Henrik" <henrik@_slet_pixelshade.dk> wrote in message
> > > Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken
> faktisk
> > > fejlede noget fra dag 1?
> >
> > Hmm, umiddelbart er det lige vel lige meget - hvis disken ikke fungerer
> > ordentlig i dag.
>
> Nej, fordi de 6 måneders garanti er overskredet.

Det er irrelevant, det er ikke en retsag disken virker ikke og den har lavet
mærklige lyde det er nok til at lave en RMA sag.

Udover det giver MAXTOR garanti på disken så forretningen skal ikke give
penge for rer.



Daniel S. (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Daniel S.


Dato : 23-07-03 19:40

"fdhansen" <nospam@email.dk> wrote in message
news:3f1e97bf$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Jeg købte d. 17/04-2002 nogle varer fra en internet shop. Eftersom jeg
købte
> efter d. 1 Januar 2002, er der 2 års reklamations ret på.
>
> Sagen er den, at harddisken rent faktisk sagde underlige lyde, fra dag 1
af,
> men det tog jeg mig ikke nærmere af, den virkede jo fint. Efter nogen tid
> begyndte det at blive værre, de PLONK lyde fik maskinen til at stoppe.
>
> Jeg ringede så i dag ind til firmaet, og den venlige mand i telefonen
sagde
> at Dansk købelov (mener jeg det var) siger 6 måneders garanti, når de 6
> måneder er gået, skal jeg som forbruger kunne bevise at produktet har
fejlet
> noget fra dag1.
>
> Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken faktisk
> fejlede noget fra dag 1?
>
> Maxtor, som er producenten, skriver på deres side, at der er Warrenty på
> harddisken til d. 26/5-2005 ..

Send disken ind til Maxtor. Godt nok koster det lidt mere i porto, men du
får LANGT hurtigere behandling. Sidst jeg byttede en Maxtor disk tog det
ikke mere end 2-3 hverdage hvor jeg fik en ny disk, og efterfølgende skulle
jeg smide den defekte i emballagen, og sende retur.

Det kan sagtens tage mange uger før disken er ombyttet, hvis det går via
forhandleren. Så du sparer en masse tid og bøvl ved at sende direkte ind til
producenten, men så koster det lidt ekstra til porto.

Mvh
Daniel



fdhansen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : fdhansen


Dato : 23-07-03 21:11

> Send disken ind til Maxtor. Godt nok koster det lidt mere i porto, men du
> får LANGT hurtigere behandling. Sidst jeg byttede en Maxtor disk tog det
> ikke mere end 2-3 hverdage hvor jeg fik en ny disk, og efterfølgende
skulle
> jeg smide den defekte i emballagen, og sende retur.

Gider du maile til mig på: goatb0x@hotmail.com ?
Jeg har et par spørgsmål omkring hvordan du gjorde det, og de er vidst OT
her..



Kim Hansen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 23-07-03 22:19


> Send disken ind til Maxtor. Godt nok koster det lidt mere i porto, men du
> får LANGT hurtigere behandling. Sidst jeg byttede en Maxtor disk tog det
> ikke mere end 2-3 hverdage hvor jeg fik en ny disk, og efterfølgende
skulle
> jeg smide den defekte i emballagen, og sende retur.
>

Da jeg havde en Plextor som skulle repareres ( 1 år og 364 dage gammel -
eller der omkring :D ) fik jeg et kontonummer til DHL da de havde godtaget
at den skulle laves. DHL kom 3 timer efter og jeg fik min brænder tilbage
fra Belgien efter 4-5 dage. Alt sammen på Plextor´s regning. Er du sikker på
at ikke Maxtor betaler for pakken ?

Kim



Daniel S. (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Daniel S.


Dato : 23-07-03 22:29

"Kim Hansen" <k.h@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f1efc40$0$24712$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Send disken ind til Maxtor. Godt nok koster det lidt mere i porto, men
du
> > får LANGT hurtigere behandling. Sidst jeg byttede en Maxtor disk tog det
> > ikke mere end 2-3 hverdage hvor jeg fik en ny disk, og efterfølgende
> skulle
> > jeg smide den defekte i emballagen, og sende retur.
> >
>
> Da jeg havde en Plextor som skulle repareres ( 1 år og 364 dage gammel -
> eller der omkring :D ) fik jeg et kontonummer til DHL da de havde godtaget
> at den skulle laves. DHL kom 3 timer efter og jeg fik min brænder tilbage
> fra Belgien efter 4-5 dage. Alt sammen på Plextor´s regning. Er du sikker

> at ikke Maxtor betaler for pakken ?

Plextor har også en fin service, endnu bedre end Maxtor.

Ja, jeg er ret sikker på at man selv skal betale for fragt til Maxtor. Det
er også standard procedure - det er bare Plextor der tilbyder ekstra
service.

Nåh nu er vi da vist ret off-topic her :)

/Daniel



TGD (24-07-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 24-07-03 00:39


"fdhansen" <nospam@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1e97bf$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

<KLIP>

> Jeg ringede så i dag ind til firmaet, og den venlige mand i telefonen
sagde
> at Dansk købelov (mener jeg det var) siger 6 måneders garanti, når de 6
> måneder er gået, skal jeg som forbruger kunne bevise at produktet har
fejlet
> noget fra dag1.

Det gør du ved at oprette en RMA, der skriver du forløbet hvis de kræver
det - ellers skriver du bare hvad der er i vejen med den.

> Så er det så nu, hvordan beviser jeg, den dag i dag, at harddisken faktisk
> fejlede noget fra dag 1?

Ved at returnere den med en fejlbeskrivelse.

> Maxtor, som er producenten, skriver på deres side, at der er Warrenty på
> harddisken til d. 26/5-2005 ..

Yes. efter 2 år kan du altid sende disken til MAXTOR de bytter normalt
indenfor en 14 dage, de betaler godt nok ikke porto men det er noget man må
leve med hvis det bare skal gå hurtigt.

Hvis den lyder som en "spætte" der banker på et træ skriver du det, for så
bytter de den uden at kny - det er af erfaring -



fdhansen (24-07-2003)
Kommentar
Fra : fdhansen


Dato : 24-07-03 00:52

> Hvis den lyder som en "spætte" der banker på et træ skriver du det, for så
> bytter de den uden at kny - det er af erfaring -

Også hvis den ikke siger noget mens de tester den?
Periodiske klonk/plonk lyde .. Nok til at maskinen kager!



TGD (24-07-2003)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 24-07-03 09:31


"fdhansen" <nospam@email.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1f1faa$0$83052$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Hvis den lyder som en "spætte" der banker på et træ skriver du det, for

> > bytter de den uden at kny - det er af erfaring -
>
> Også hvis den ikke siger noget mens de tester den?
> Periodiske klonk/plonk lyde .. Nok til at maskinen kager!

Ja.. IBM/Maxtor/Seagate bytter allle med et smil. Maxtor er bare hurtigere
end de andre.


Du får en "refurbished" tilbage med garanti på, refurbished står der på
disken og indikere bare at det er en brugt eller en ny disk der sat i stand
eller dele der er udskiftet.



David T. Metz (24-07-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 24-07-03 10:14

fdhansen skriblede:
> Jeg ringede så i dag ind til firmaet, og den venlige mand i telefonen
> sagde at Dansk købelov (mener jeg det var) siger 6 måneders garanti,
> når de 6 måneder er gået, skal jeg som forbruger kunne bevise at
> produktet har fejlet noget fra dag1.

Det er både forkert og rigtigt. Der er en formodningsregel de første seks
mdr. om at fejlen var der ved købet, men det er ikke en "garanti". Måden du
"beviser" fejlen hele tiden har været der på er ret let: Du forklarer bare
at du har brugt harddisken forskriftsmæssigt, at den ikke har været tabt på
gulvet osv. Da der således ikke har været udefrakommende påvirkning af den
og man "normalt" med den slags diske må forvente at de har en længere
levetid end 1-1½ år så er sagen klar.

> Maxtor, som er producenten, skriver på deres side, at der er Warrenty
> på harddisken til d. 26/5-2005 ..

Ja, det er så en "garanti" - det er afgørende hvad den egentlig omfatter,
men som udgangspunkt er den danske lovgivnings reklamationsregler
tilstrækkelige til at du kan få repareret din disk.

David

--
Fix Outlook Express så det citerer ordentligt:
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste