Ny blæser til Gigabyte Maya2 Radeon9700 Pr~
Fra : Kim

Dato : 23-07-03 15:01

Min blæser er gået død i mit Gigabyte Maya2 Radeon9700 Pro kort, hvilket
betyder at 3d applications er "nono".

Jeg har prøvet hos Gigabyte - de kunne ikke hjælpe, men sagde at jeg skulle
tage fat i butikken, hvor jeg havde købt kortet.
Jeg har prøvet SHG, hvor jeg har købt kortet - de kunne ikke hjælpe.
Jeg har prøvet SMG, distributøren - de kunne selvfølgelig heller ikke
hjælpe.
Jeg har prøvet Boston, som forhandler Radeon9700 Pro kort - der var heller
ingen hjælp at hente.

Hvor kan man få en ny blæser til ovenstående grafikkort? Jeg tænker kun på
en normal blæser som kan sættes direkte på kortet og ikke overclocking
blæser eller lignende.

-
Kim S Hansen

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 23-07-03 15:27

Hej !

Har du ikke 2 års reklamationsret ? Dit kort er da ikke 2 år gammelt !?

Der er flere muligheder.

Jeg kan ikke finde en original blæser, men nedenstående er nu heller ikke
værst.

http://asp.webconsult.dk/privat/varer.asp?cID=1&scID=33&sID=2

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=62&page=1
(Ved ikke om den passer, men den er billig)

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=693&page=1
Har selv en på GF4 TI-4200

Jannik

Fra : Kim

Dato : 23-07-03 17:40

"Jannik Ebbe Brich" <sg1fan1@sletmig.hotmail.com> wrote in message
> [...]
|
| http://www.studiedata.dk/product.asp?product=62&page=1
| (Ved ikke om den passer, men den er billig)

Jeg fik bare at vide, at den var gået død på grund af slidtage og altså ikke
var dækket af garantien. De ville dog gerne have kortet ind, for at kigge på
det?! Hvad skulle det lige gøre godt for var mit svar. Så fik jeg at vide,
at jeg selvfølgelig kunne sætte en anden blæser på. Hvis jeg gjorde det,
skulle jeg dog være opmærksom på, at garantien ville bortfalde på mit kort.
Jamen, så er jeg da interesseret i at sætte en ikke-original blæser på...

Hvis jeg ikke får fat i en blæser andetsteds, så tager jeg fat i dem igen.
Det ville jo være lidt surt hvis kortet imellemtiden brændte af på grund af
varmen, fordi der ikke sad en blæser på. Så er det istedet et helt
grafikkort, som SHG skal dække.

Dårlig support og ikke et sted jeg handler igen.

--
Mvh.

Kim
Kim.hansen@REMOVEpc.dk

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 23-07-03 23:34

Hej Kim

Jeg antager følgende :

Du har købt dit grafikkort hos SHG over nettet og inden for en periode ikke
overskridende 2 år !

Du har meddelt SHG at blæseren er deffekt umiddelbart efter du har
konstateret det.

Du har ikke pillet ved blæseren eller benyttet grafikkortet på anden vis end
den tiltænkte

Såfremt du kan tilslutte dig ovenstående er SHG forpligtet til at udbedre
fejlen.

Understående er et udsnit af købeloven.

Specielt henvises til §76 pkt. 4 Hvis SHG fastholder det er slitage så
skyder de sig selv i foden. I det en vare af den beskaffenhed ved normal
brug ikke kan forventes at fejle efter så kort tid.

§ 78 stk. 4 er lige ledes interessant.

Problemet er at producenten kun yder 1 års garanti og SHG hæfter derfor selv
for det sidste år. Mange mobilforhandlere vil forsøge samme trick med Nokia
telefoner.

Summa sumarum !!!

Varen har en mangel i det dens levetid ikke kan forventes forkortet ved
normalt brug. Og da du har brugt den normalt ja - så er varen fejlbehæftet.

Lad være med at give op. Kontakt evt. forbrugerstyrelsen de skal ikke have
lov til at løbe fra deres forpligtelser.

Jannik

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,

2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type
sædvanligvis anvendes til,

3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og

4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt,
eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt
i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har
haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller

4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende
oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes
som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

§ 77. Bestemmelser i aftalen om, at køberen ikke kan påberåbe sig mangler
ved salgsgenstanden og andre almindelige forbehold, såsom at salgsgenstanden
er solgt, som den er og forefindes, kan ikke gøres gældende over for
køberen.

Stk. 2. Ved køb af brugte genstande på offentlig auktion, hvor køberen
har mulighed for selv at være til stede, kan køberen kun påberåbe sig, at
der foreligger en mangel, hvis dette følger af § 76, stk. 1, nr. 1-3, eller
hvis genstanden er i væsentlig ringere stand, end køberen under hensyn til
omstændighederne havde grund til at regne med.

§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud
fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på
dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først
viser sig senere.

Stk. 2. Svarer salgsgenstanden ikke til, hvad der kan kræves efter §§ 75
a-77, og skyldes dette, at sælgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser
efter aftalen, foreligger der uanset stk. 1 altid en mangel.

Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i
§§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den
manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte
tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens
eller den manglende overensstemmelses art.

§ 77 b. Køberen kan ikke påberåbe sig en mangel, som køberen var eller
måtte være bekendt med ved aftalens indgåelse, medmindre der er holdepunkt
herfor i aftalen eller sælgeren har handlet i strid med almindelig
hæderlighed.

Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1) afhjælpning af mangelen,

2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

3) et passende afslag i købesummen eller

4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden
for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art,
mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om
sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens
rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om
afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig,
kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad
det vil koste at afhjælpe mangelen.

Erstatning for mangler

§ 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve
skadeserstatning, hvis:

1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,

2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke
havde føje til at anse for korrekte,

3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han
kendte eller burde kende,

4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller

5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens
forsømmelse.

Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere
kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.

Reklamation over mangler

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen.
Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
altid rettidig.

§ 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig
hæderlighed eller groft uagtsomt.

§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til
ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere
gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for
genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig
hæderlighed.

Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

§ 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller
en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at
afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er nævnt i §
4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der
har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.

§ 85. Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en
anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at
afhjælpe eventuelle mangler, skal køberen give sælgeren eller den anden
erhvervsdrivende meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen

Fra : Ole Nielsen

Dato : 24-07-03 20:04

> varmen, fordi der ikke sad en blæser på. Så er det istedet et helt
> grafikkort, som SHG skal dække.
>
> Dårlig support og ikke et sted jeg handler igen.

Neeej jeg har netop købt en blæser hos shg og skulle til at købe noget ram
der. Dårlige forhandlere er noget skidt så jeg tør ikke købe min ram der,
hvis der skulle være fejl jeg ikke kan få dækket igen.
Bortset fra det kan næsten alle CE (europaimporteret)godkendte blæsere køre
ca. 50.000 timer og der går ca. 9000 på et år så mon ikke shg regner mere ud
fra deres egen lomme end fra hvad der er realistisk muligt.

Mvh Ole

Fra : fox

Dato : 24-07-03 22:47

"Ole Nielsen" <olen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ud
> fra deres egen lomme end fra hvad der er realistisk muligt.

Mærkeligt..... Jeg har aldrig haft dårlige erfaringer med shg, men jeg ved
da at der også altid er gode som mindre gode oplevelser

Fox

Fra : Kim

Dato : 25-07-03 16:31

"fox" <foxcom1@hotmail.com> wrote in message

| Mærkeligt..... Jeg har aldrig haft dårlige erfaringer med shg, men jeg ved
| da at der også altid er gode som mindre gode oplevelser
|
| Fox

Det er typisk også først når der er problemer, at det pågældende sted viser
sit sande jeg :)

Men selvfølgelig er der også folk som har gode erfaringer med forskellige
butikker - det har jeg da også.

--
Mvh.

Kim
Kim.hansen@REMOVEpc.dk

Fra : Garfield

Dato : 23-07-03 18:04

Hej Kim,

tag kortet gå til dem du købte det af og sig, at det er noget L*RT de har
solgt dig.

Hvis det stadig er under garantien, så er de forpligtet til at reparerer den
enten med en ny køler eller give dig et nyt kort.

Garfield