/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Bogføring
Fra : Thomas


Dato : 23-07-03 13:14

I en enkeltmandsvirksomhed er der da krav til følgende i ens bogføring:
- at bilagene skal være fortløbende (kronologiske) i forhold til fakturadato
- at bilagesnumrene skal være sammenhængende (at man ikke må springe nogle
numre over)
- at ens bankkonto er afstemt med den saldo som lyder på grundlag af
bogføringen

Hvad gør man hvis man har:
-Et bilag som dækker over to poster. F.eks. et besøg på posthuset hvor man
har købt for x kr. kontorartikler og x kr. porto (uden moms).
-Bilag på noget man har købt i udlandet og betalt for i euro.









 
 
Carsten Riis (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 23-07-03 13:49

Thomas wrote:


> -Et bilag som dækker over to poster. F.eks. et besøg på posthuset hvor man
> har købt for x kr. kontorartikler og x kr. porto (uden moms).

Man må gerne bruge samme bilag fordelt på flere poster i samme konto:

Fx din postkvittering:

Bilag 1000345
- Kredit: kasse 1000,- kroner
- Debet: kontorholdsomkostninger: kontorartikler 400 kroner
- Debet: Kontorholdsomkostninger: forskellige frimærker 500 kroner
- Debet: indgående moms, 100 kroner

Sagen er den, at fx frimærker går under kontorholdskomkostninger, selvom
det er nogen man bruger løbende.
(Lidt ligesom kontorklips, der køber man jo også gerne 1000 stk, men må
godt bruge dem henover 2 regnskabsperioder og afregne dem i købsåret).
Jeg ved så ikke hvor stor en beholdning af fx frimærker man skal have
før man skal oprette et "lager" til frimærker. Umiddelbart syntes jeg
ikke at det lyder urimelig, at man har for 500 kroner frimærker liggende
i et firma.

> -Bilag på noget man har købt i udlandet og betalt for i euro.

AFAIR: Da tager du og ser på den kurs du har fået i banken, da du
vekslede pengene.

Nielsen (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 23-07-03 17:44


"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
news:3F1E842D.3F82BECD@carben.dk...

>
> Bilag 1000345
> - Kredit: kasse 1000,- kroner
> - Debet: kontorholdsomkostninger: kontorartikler 400 kroner
> - Debet: Kontorholdsomkostninger: forskellige frimærker 500 kroner
> - Debet: indgående moms, 100 kroner
>
> Sagen er den, at fx frimærker går under kontorholdskomkostninger, selvom
> det er nogen man bruger løbende.
> (Lidt ligesom kontorklips, der køber man jo også gerne 1000 stk, men må
> godt bruge dem henover 2 regnskabsperioder og afregne dem i købsåret).
> Jeg ved så ikke hvor stor en beholdning af fx frimærker man skal have
> før man skal oprette et "lager" til frimærker. Umiddelbart syntes jeg
> ikke at det lyder urimelig, at man har for 500 kroner frimærker liggende
> i et firma.

Hmm jeg troede ikke der var fradrag for moms på frimærker/porto?

Nielsen



Kenn Gerdes (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 23-07-03 17:53

"Nielsen" skrev:

> Hmm jeg troede ikke der var fradrag for moms på frimærker/porto?

Det er der heller ikke. Så vidt jeg kan se trækker Carsten da også kun
moms af kontorartikler.


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.


Amager Demo (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Amager Demo


Dato : 24-07-03 00:58


"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse
news:m3zTa.35241$Kb2.1430595@news010.worldonline.dk...
> "Nielsen" skrev:
>
> > Hmm jeg troede ikke der var fradrag for moms på frimærker/porto?
>
> Det er der heller ikke. Så vidt jeg kan se trækker Carsten da også kun
> moms af kontorartikler.
>

Jo, hvis frimærkerne skal dække betaling af f.eks. postopkrævning, post
Exprés, rekommanderet udland, værdi udland, forsigtig pakke......

Altså alle de ydelser PDK IKKE er forpligtet til jvnfr gældende lov.

Niels Christoffersen



Nico de Jong (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Nico de Jong


Dato : 24-07-03 06:36

"Amager Demo" <amager.demo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:PiFTa.2452$Nw5.2233@news.get2net.dk...

>
> Jo, hvis frimærkerne skal dække betaling af f.eks. postopkrævning, post
> Exprés, rekommanderet udland, værdi udland, forsigtig pakke......
>
> Altså alle de ydelser PDK IKKE er forpligtet til jvnfr gældende lov.


Post Danmark har en formular "Kvittering for frimærker, porto m.v." kaldet
F43.
Her står der præcist hvad der er med og uden moms

Nico


Kenn Gerdes (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 24-07-03 16:29

"Amager Demo" skrev:

> Jo, hvis frimærkerne skal dække betaling af f.eks. postopkrævning,
post
> Exprés, rekommanderet udland, værdi udland, forsigtig pakke......

Momsfritagelsen gælder Post Danmarks indsamling og omdeling af
adresserede breve, adresserede pakker og adresserede dag-, uge- og
månedsblade samt tidsskrifter. Fritagelsen omfatter desuden Post
Danmarks befordring af adresserede breve og pakker, der sendes
rekommanderet eller med angiven værdi.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.


Kenn Gerdes (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Kenn Gerdes


Dato : 24-07-03 16:31

"Kenn Gerdes" skrev:

> Momsfritagelsen gælder Post Danmarks indsamling og omdeling af
> adresserede breve, adresserede pakker og adresserede dag-, uge- og
> månedsblade samt tidsskrifter. Fritagelsen omfatter desuden Post
> Danmarks befordring af adresserede breve og pakker, der sendes
> rekommanderet eller med angiven værdi.

Endvidere er der momsfritagelse for frimærker leveret til pålydende
værdi, som kan anvendes til frankering her i landet, stempelmærker og
lignende værdimærker.


Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end
en afklaret økonomisk situation.


Nielsen (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 24-07-03 16:33


"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse
news:m3zTa.35241$Kb2.1430595@news010.worldonline.dk...
> "Nielsen" skrev:
>
> > Hmm jeg troede ikke der var fradrag for moms på frimærker/porto?
>
> Det er der heller ikke. Så vidt jeg kan se trækker Carsten da også kun
> moms af kontorartikler.


njaaar...men sammenligningen med papirclips, kunne måske få nogen, mig selv
inklusive til at tro det.
Det var nu mere det


Nielsen



Thomas (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 23-07-03 23:41

Hej Carsten

Tak for dit svar.
Kan du også hjælpe mig med de andre spørgsmål?

Mvh. Thomas

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
news:3F1E842D.3F82BECD@carben.dk...
> Thomas wrote:
>
>
> > -Et bilag som dækker over to poster. F.eks. et besøg på posthuset hvor
man
> > har købt for x kr. kontorartikler og x kr. porto (uden moms).
>
> Man må gerne bruge samme bilag fordelt på flere poster i samme konto:
>
> Fx din postkvittering:
>
> Bilag 1000345
> - Kredit: kasse 1000,- kroner
> - Debet: kontorholdsomkostninger: kontorartikler 400 kroner
> - Debet: Kontorholdsomkostninger: forskellige frimærker 500 kroner
> - Debet: indgående moms, 100 kroner
>
> Sagen er den, at fx frimærker går under kontorholdskomkostninger, selvom
> det er nogen man bruger løbende.
> (Lidt ligesom kontorklips, der køber man jo også gerne 1000 stk, men må
> godt bruge dem henover 2 regnskabsperioder og afregne dem i købsåret).
> Jeg ved så ikke hvor stor en beholdning af fx frimærker man skal have
> før man skal oprette et "lager" til frimærker. Umiddelbart syntes jeg
> ikke at det lyder urimelig, at man har for 500 kroner frimærker liggende
> i et firma.
>
> > -Bilag på noget man har købt i udlandet og betalt for i euro.
>
> AFAIR: Da tager du og ser på den kurs du har fået i banken, da du
> vekslede pengene.



Carsten Riis (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 29-07-03 20:38

Thomas wrote:
>
> Hej Carsten
>
> Tak for dit svar.
> Kan du også hjælpe mig med de andre spørgsmål?
>

Jeg kan da prøve. Spørg løs (her i gruppen, da jeg altså ikke er alt
for meget ved computeren i denne tid).




--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Vær med til at redde liv ca. 4 gange om året
http://www.bloddonor.dk

Hugh (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Hugh


Dato : 26-07-03 12:57



"Thomas" <aasdasd@asdasdasd.dk> skrev i en meddelelse
news:bflv2r$2ci$2@news.cybercity.dk...
> I en enkeltmandsvirksomhed er der da krav til følgende i ens bogføring:
> - at bilagene skal være fortløbende (kronologiske) i forhold til
fakturadato
> - at bilagesnumrene skal være sammenhængende (at man ikke må springe nogle
> numre over)
> - at ens bankkonto er afstemt med den saldo som lyder på grundlag af
> bogføringen
>
> Hvad gør man hvis man har:
> -Et bilag som dækker over to poster. F.eks. et besøg på posthuset hvor man
> har købt for x kr. kontorartikler og x kr. porto (uden moms).
> -Bilag på noget man har købt i udlandet og betalt for i euro.
>
>
Ang fakturane, så skal de bogføres i den rækkefølge pengetransaktionen er
sket, hvad enten du modtager eller betaler penge. Så derfor ikke
nødvendigvis i fakturaens kronologiske rækkefølge.

Bilags nr skal være sammenhængende. Det er jo en slags kontrol over at du
ikke bare hiver handler uden om firmaets regnskab. En dårlig kontrol men en
kontrol.

I teorien skal bankkontoen stemme. Hvis der er for meget eller for lidt på
kontoen, har du jo indskudt eller hævet penge på den. Og det skal fremgå af
regnskabet. Men i praksis er der vist ikke mange der har det sådan.
Bankkontoen er jo lige som kassen en afstemningskonto og er en vigtig del af
balancen.

Hvis du har fejl i regnskabet, så få en regnskabs sagkyndig til at se på
det, og få rettet de fejl. Der er ikke noget være end uopdagede fejl, når
man sidder til kontrol hos skattevæsnet. Eller man bare ikke kan få det til
at stemme når der skal laves årsregnskab. Det kan tage dage at finde fejlen.

--
Hilsen
Jesper Hugh - http://www.hugh.dk
whatever@_removemetosendmemail_hugh.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste