Reklamationsret hvornår?
Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 13:01

Kære NG

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber at i kan hjælpe mig med at rydde
lidt op i.

Her i 2001 købte jeg et bundkort med AGP port. På det tidspunk hvor at
jeg købte det havde jeg ikke et AGP grafikkort, men påregnede da at købe
mig et når at jeg fik råd.

Der går så lidt over et år og så får jeg endelig råd til at købe et nyt
skærmkort. Jeg kommer så hjem og må sande at det grafikkort og min
computer ikke vil sammen. Jeg sender det ind og får andet og går
selvfølgelig ud fra at det ordner problemet.

Men nej det gjorde det ikke. Problemet lå i at min computer hang efter
ca 10 min i windows uanset hvad jeg gjorde, og det kun når at AGP
grafikkortet var i. Så snart at jeg satte det oprindelige PCI grafikkort
i igen var der ingen problemer.

Jeg snakkede så med nogle af mine klassekammerater og de sagde så at det
faktisk var kendt i branchen at der var en del bundkort hvor at AGP
interfacet ikke virkede 100%.

Jeg tog så kontakt til det sted hvor at jeg havde købt bundkortet for at
få det ombyttet, men det ville de ikke da reklamationsretten/garantien
på 1 år var gået. Det er i og for sig også helt forståeligt.

Men er det virkeligt så firkantet?.

Fejlen på AGP interfacet har været der fra starten af, og burde da
derfor i følge min tankegang medfører at bundkortet skulle byttes.
Selvom at garantien/reklamationsretten var overskrevet. Jeg kan jo ikke
gøre for at jeg ikke har haft mulighed for at teste AGP interfacet før
"nu". Det skal lige siges at så snart at jeg bemærkede at det var
bundkortet at den var galt med at der fik forhandleren det at vide og
det hele skete ca inden for en 7-10 dage.

Men forventes det ligefrem at køber tester alle dele af inden at
reklamationsretten udløber?. For det er da ikke altid at man ligefrem
har mulighed for det.
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-07-03 13:07

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:lltshvst4sobu5pu2d725uvrfejsl4chhf@4ax.com...

KLIP

> Her i 2001 købte jeg et bundkort med AGP port.

Blot af alm. nysgerrighed (måske jeg kan hjælpe Flemming), hvad er det for
et bundkort (fabrikat + modelnr.)..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 14:55

On Wed, 23 Jul 2003 14:06:51 +0200, "Bjørn Jørvad"
<hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote:

> [...]
>
>KLIP

>Blot af alm. nysgerrighed (måske jeg kan hjælpe Flemming), hvad er det for

Det er et MSI-6380, med Via A7V266- Chipset.

Men du behøves ikke at gøre noget af det bjørn da jeg for længe siden
købte ert nyt bundkort da det bundkort det drejede sig om alligevel stod
af.

Fra : Peter G C

Dato : 23-07-03 13:47

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:lltshvst4sobu5pu2d725uvrfejsl4chhf@4ax.com...

[klip]

> Men er det virkeligt så firkantet?.

Ja. Helt og aldeles. Der er intet at komme efter.

/Peter

Fra : Mads

Dato : 23-07-03 14:52

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
> meddelelse news:lltshvst4sobu5pu2d725uvrfejsl4chhf@4ax.com...
>
> [klip]

> Ja. Helt og aldeles. Der er intet at komme efter.

Jeg vil næsten give dig ret.
Jeg kan huske en sag fra Forbrugerstyrelsen om en kunde som fik ophævet et
3½ år efter køb, pga at sælger havde handlet i strid med almidelig
hæderlighed.
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb97/97060200.htm#7

Det er muligt at noget ligende kan gøre sig gældende her.

Mvh Mads

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-07-03 14:56

"Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Jeg kan huske en sag fra Forbrugerstyrelsen om en kunde som fik ophævet et
> 3½ år efter køb, pga at sælger havde handlet i strid med almidelig

Mon der er nogen som har loddet på Flemmings bundkort, hvorefter det er
solgt som nyt til ham..?

Det tror jeg ikke.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 15:07

On Wed, 23 Jul 2003 15:56:07 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>KLIP

>Mon der er nogen som har loddet på Flemmings bundkort, hvorefter det er

Har stadig bundkortet så *G*. Men har lidt valgt at opdive det da som
Peter GC siger er så firkantet.

Bare lidt træls at man kræver at forbrugeren skal gennemteste delen
inden for nu 2 år.

Fra : Mads

Dato : 23-07-03 15:17

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3f1e93fa$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> KLIP

> Mon der er nogen som har loddet på Flemmings bundkort, hvorefter det er

Næh, men det kunne være at sælger havde solgt et bundkort hvor AGP porten
reelt ikke virkede og han var klar over det. Hvis sælger har handlet i strid
med almindelig hæderlighed, er reklamtionsretten ikke begrænset til et år
(nu to).

Mvh Mads

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 16:24

On Wed, 23 Jul 2003 16:17:29 +0200, "Mads"
<mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> wrote:

> [...]
>med almindelig hæderlighed, er reklamtionsretten ikke begrænset til et år

Det er lige der jeg vil hen. Samtlige af mine kammerater i skolen kendte
til problemet og sagde at det faktisk har været der længe. Men desværre
så kunne jeg ikke påvise en fejl før efter at året var gået og det var
for sent.

Fra : Mads

Dato : 24-07-03 07:55

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message

> [...]
> til problemet og sagde at det faktisk har været der længe. Men desværre
> så kunne jeg ikke påvise en fejl før efter at året var gået og det var

Hvis du skal kunne vinde denne sag skal du påvise at der en mangel og at
denne mangel var tilstede på købstidspunktet. At computeren fryser efter 10
min kan skyldes andet end en mangel på bundkortet, f.eks grafikkort og
software.
Derudover skal du påvise at sælger har handlet i strid med almindelig
hæderlighed. (Hvor langt en sælgers almindelig hæderlighed ræker ved jeg
ikke.) Sælger skal oplyse om forhold som sælger ved eller burde vide har
betydning for købers bedømmelse af produktet. Om det også dækker forhold som
er almen viden, men som køber ikke ved, ved jeg ikke. Umiddelbart vil jeg
sige nej.

Så du har en svær (umulig) opgave foran dig.

Mvh Mads

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 24-07-03 10:48

> [...]
>min kan skyldes andet end en mangel på bundkortet, f.eks grafikkort og

Fik byttet grafikkortet og den samme fejl viste sig med det andet kort.
Så snart at jeg sat det oprindelige grafikkort i igen så kørte den
upåklageligt.

> [...]
>sige nej.
>
>Så du har en svær (umulig) opgave foran dig.

Nuer det heller ikek fordi at jeg har tænkt mig at kører en sag på det.
Men mere for at se om jeg havde en chance for at vinde hvis at jeg evnt
havde gjort det. Men det betyder åbnebart at jeg blivre nødt til at
påtvinge sælger at han kan garanterer at AGPporten og alt det andet HW
jeg køber fremover virker 100%

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-07-03 18:06

"Mads" <mads.knudsen@NOSPAMprivat.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
strid
> med almindelig hæderlighed, er reklamtionsretten ikke begrænset til et år

Som jeg læser det, virker AGP-porten, styresystemet hænger blot ganske
umotiveret.

Mit gæt på en afhjælpning er ny BIOS på bundkort samt evt. ny BIOS på
skærmkort samt en opdateret driver til samme.

Ovennævnte ville jeg have hjulpet Flemming med.

PS: Enten virker en AGP-port eller også virker den ikke overhovedet. En
halvkørende AGP-port har jeg aldrig været udsat for..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 18:10

On Wed, 23 Jul 2003 19:05:37 +0200, "Bjørn Jørvad"
> [...]

>KLIP

>strid
>
>Som jeg læser det, virker AGP-porten, styresystemet hænger blot ganske

Uanset hvad Setting(1x,2x,4x) jeg kørte den i så stallede mit
styresystem

>Mit gæt på en afhjælpning er ny BIOS på bundkort samt evt. ny BIOS på
>skærmkort samt en opdateret driver til samme.

Nyeste bios var indlagt på bundkortet. Jeg har løbende haft flashet
bundkortet.

>PS: Enten virker en AGP-port eller også virker den ikke overhovedet. En
>halvkørende AGP-port har jeg aldrig været udsat for..

Jeg har hørt fra andre folk af at de har været ude for samme problem og
at problemet skulle skyldes en defekt AGP Port eller noget i den stil og
ikke være operativsystem relateret.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-07-03 18:18

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:o8gthvsb4tjkgjg7tueerckc905359s9eu@4ax.com...

KLIP

> Jeg har hørt fra andre folk af at de har været ude for samme problem og
> at problemet skulle skyldes en defekt AGP Port eller noget i den stil og
> ikke være operativsystem relateret.

Jeg finder det stadig besynderligt, kortet virker helt fra boot og et stykke
tid inde i styresystemet.

Det var vel w98..

Vi er dramatisk OT, så lad os holde her..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 10:26

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote in
message news:3f1ec063$0$48893$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
>
> PS: Enten virker en AGP-port eller også virker den ikke overhovedet. En
> halvkørende AGP-port har jeg aldrig været udsat for..

Kan også være PSU'en der er for lille, eller for bambus.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 24-07-03 10:49

>Kan også være PSU'en der er for lille, eller for bambus.

Det var en Codegen 300watt PSu som fulgte med maskinen, PSU er så blevet
solgt videre og kører stadig hos køberen.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 23-07-03 14:56

On Wed, 23 Jul 2003 14:46:49 +0200, "Peter G C"
> [...]

>[klip]

>Ja. Helt og aldeles. Der er intet at komme efter.

Dvs, at jeg fremover når at jeg handler blivre "nødt" til at forespørge
sælger om han er sikker på at det kan sammen og så få en skriftlig
garanti på det.

Fra : Jimmy

Dato : 24-07-03 10:36

> [...]
> Mvh
> Flemming Jacobsen
> (Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Du får jo 2 år til at finde ud af om det virker sammen, hvis du mener det er
for kort tid, så må du sende en mail til folketinget og bede om at få det
ændret.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 24-07-03 10:50

>Du får jo 2 år til at finde ud af om det virker sammen, hvis du mener det er
>for kort tid, så må du sende en mail til folketinget og bede om at få det
>ændret.

Havde jeg haft 2 års reklamationsret så havde jeg nået at opdage fejlen.
Men siden at den gamle regel med 1 års reklamationsret/garanti var i
kraft på det tidspunkt hvor at jeg købte bundkortet var jeg ikke i stand
til at teste om AGP porten faktisk virkede.

Fra : xXx 1902.dk xXx

Dato : 24-07-03 12:22

Thunderbird[7100] wrote:
> [...]
> stand
> til at teste om AGP porten faktisk virkede.

Uden at tage stilling til resten af problemstillingen, så kan man vel
argumentere for at selv eet år skulle være rigelig tid til at teste om alt
fungerede, som det skulle. Specielt med EDB udstyr hvor tingene (som regel)
enten fungerer eller ikke gør, som en anden skriver længere oppe, så er det
meget sjældent at det kun fungerer halvt.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Callsen c,")