Hvad fan... er det tøsen har købt ??
Fra : Bo Andersen

Dato : 23-07-03 11:19

Hej ,

Min datter har købt en TGB Akros scooter/knallert, er der nogen på denne
jord der ved hvad i alverden det er for noget.

Den virker rimelig solid men jeg har bare aldrig hørt om sådan en skiderik.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem der er importør af dimsen og om der er
til at få stumper til den overhovedet.

Thanks
Bo

Fra : Peter Sørensen

Dato : 23-07-03 11:38

Det kan være dette er løsningen http://www.ewalds.dk/ der er godt no ingen
TGB på siden ,
men der står de importerer dem.

--
Mvh.

Peter Sørensen
Odder

Fra : Morten

Dato : 23-07-03 19:56

> Min datter har købt en TGB Akros scooter/knallert, er der nogen på denne
> jord der ved hvad i alverden det er for noget.

Hvis ikke jeg tager fejl, er det vist ret meget det samme som en PGO, dvs.
den er brygget sammen på Taiwan. Umiddelbart har de TGB'er jeg har set
lignet den PGO BigMax jeg havde.

Så jeg tror ikke du behøver at være bange for ikke at kunne få stumper til
den i overskruelig fremtid. Spørgsmålet er nemlig om den vil holde, for min
BigMax havde da nogle svagheder. Hvis ikke jeg havde solgt den skulle
stellet have en ordenlig tur med noget rustbeskyttelse, den havde den
ringeste beskyttelse jeg nogensinde har set. Dernæst er der motoren. Selve
motoren fejlede ikke noget da jeg havde den, det værste var skidt i
karburatoren, men det kan alle jo komme ud for. Næ, variomatikken virkede
ikke særlig holdbar. I den bageste del, den der strammer remmem, sad der en
"skål", som skulle skiftes en gang i mellem, da pindene der styrer de to
"kegler" af design ikke var svejset fast på den ene side, men var løse; der
blev slidt hul i den skål udenom. Det resulterede i at ligepludseligt ville
den ikke geare ned. Man føler sig lidt dum når man holder ved rødt lys og er
nødt til at løbe den lidt op i hastighed, da den højeste gearing ikke kan
sætte den igang - og slet ikke hvis det som oftest går lidt op ad bakke ved
lyskryds.
Men ellers ja en ok maskine, enkelte svagheder, den alvorligste på min vil
jeg mene var stellet, variomatikken var nemlig hurtig at ordne selv og der
var trods alt 5000 km imellem den skulle skiftes.
Bremserne var der ikke noget på, det skulle da lige være de klodrianner til
service (gør normalt selv uden for garanti) havde kommet fedt i bremserne
til stort service. Den kloge vil vide at smøre bremserne betyder IKKE at der
skal fedt på bremsebakker og belægninger.
Ellers, kunne jeg godt have tænkt mig et lidt bedre forlys, men det er vist
ret meget det samme for de fleste scootere.
Big Max'en var en 45'er.

Mvh
Morten

Fra : Bo Andersen

Dato : 23-07-03 21:33

Hej Morten,

Tak for svaret.

Det der med rustbeskyttelse er vist noget som de ikke har hørt om på de
taiwanesiske kanter og passer meget godt på dene moped, den skal nemlig ha'
en ordentlig omgang med en roterende stålbørste og derefter en ordentlig
gang trotyl eller hva' det nu hedder det dér der holder rust væk.

Tror du at jeg kan bruge cylinder, stempel og top fra en BigMax eller er det
at trække den lige meget nok i ørene, jeg ringede til importøren som holder
til i Vedbæk, han virkede som om han lige havde røget et eller andet
spændende og påstod at cyl og stempel koster mere end 1500 plus forsendelse
og hva' han nu ellers lige kunne finde på såsom moms og andet ulækkert, så
hvis nogen kender nogle trick mht. cyl og stempel så hører jeg gerne om det.

ellers tak for et godt svar.

Bo

Fra : Hekto

Dato : 23-07-03 22:56

In article <3f1ef15d$0$13154$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Bo
Andersen says...
> [...]
> at trække den lige meget nok i ørene, jeg ringede til importøren som holder
> til i Vedbæk, han virkede som om han lige havde røget et eller andet

- sådan er han bare! En speedsnakker!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : KlausB

Dato : 24-07-03 15:53

Hej Bo

Jeg har rustbehandlet min med sort Tectyl, man kan få det i forskellige
former. Spray og noget som skal males på, det har konsistens som tjære,
sidst nævnte brugte jeg.
Du kan bare klaske det på det rå stel uden at fjerne lakken,
Det er en fordel og tage skjoldene af så man nemmere kan komme til.

Venlig hilsen
Klaus

Fra : Morten

Dato : 24-07-03 22:02

> [...]
> en ordentlig omgang med en roterende stålbørste og derefter en ordentlig
> gang trotyl eller hva' det nu hedder det dér der holder rust væk.

Jep, og godt ind i rørene, da disse jo også kan ruste indefra.

> [...]
> hvis nogen kender nogle trick mht. cyl og stempel så hører jeg gerne om

Ja, det skal jeg så ikke lige kunne sige om de passer 100%, da jeg jo aldrig
har haft de to knallerter op ved siden af hinanden, men det skulle ikke
undre. Jeg vil dog ikke give en garanti. Det er da også et par år siden jeg
solgte den til fordel for MC (har så siden købt en 45-knallert igen -
DiBlasi i rustfri som supplement).

Mvh
Morten