Andet multimedie
bentjuul 3670
Hjælp til opløsning!?!
Fra : Kristoffer

Dato : 22-07-03 23:30

Hej alle...

Jeg er blevet bedt om at skulle aflevere et billede til en brochure i "høj
opløsning",
hvilket gerne skulle være 800 dpi.
Billedet jeg skal bruge er taget med en opløsning på 72 dpi og er i
størrelsesformatet 1200 x 600 px.

Kan jeg blot i mit billederedigeringsprogram ændre opløsningen fra 72 til
800,
og derefter reducere billedestørrelsen til den som nu skal bruges i
brochuren - eller hvordan foregår det???

....Jeg er ikke helt inde i at arbejde med opløsninger,
men synes det virker "for nemt" bare at ændre tallet 72 dpi til 800 dpi - og
så skulle alt være i skønneste orden

- På forhånd tak for hjælpen

//Kristoffer

Fra : Insideout

Dato : 23-07-03 00:07

"Kristoffer" <kd@zagitus.com> skrev i en meddelelse
> Kan jeg blot i mit billederedigeringsprogram ændre opløsningen fra 72 til
> 800,
> og derefter reducere billedestørrelsen til den som nu skal bruges i
> brochuren - eller hvordan foregår det???

Det kan du godt men så bliver billedet kun 3,81x1,91 cm stort så der er ikke
meget at reducere med .

Mvh
Henrik

Fra : Kristoffer

Dato : 23-07-03 10:11

> Det kan du godt men så bliver billedet kun 3,81x1,91 cm stort så der er
ikke
> meget at reducere med .

Kald mig bare dum - men det forstår jeg ikke en brik af!
Har prøvet at ændre opløsningen til 800 dpi hvor der skete en stor ændring i
pixels dimensionerne,
men ingen ændring i print størrelsen...
Kan ikke rigtig se hvad du mener med at billedet bliver mindre af den
grund?!?!?

.... Er der evt. et sted man kan læse lidt mere om det med opløsninger???

/ / Kristoffer

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-07-03 10:58

On Wed, 23 Jul 2003 11:10:58 +0200, "Kristoffer" <kd@zagitus.com>
wrote:

>ikke
>
>Kald mig bare dum

Ikke tale om!

>Har prøvet at ændre opløsningen til 800 dpi hvor der skete en stor ændring i
>pixels dimensionerne,
>men ingen ændring i print størrelsen...

Nej, men det er fordi du har sat v i "Rezise image" eller hvad det nu
hedder i din billededitor. Du har altså bedt programmet om at bevare
printstørrelsen (i cm eller tommer) så det i stedet interpolerer en
masse pixels. Resultatet bliver i reglen ikke godt.

>... Er der evt. et sted man kan læse lidt mere om det med opløsninger???

Ja, ethvert begynderhefte fra f.eks. IDG om digitale billeder og
fotos. Der er også

http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

Men jeg tror stadig "800 dpi" må bero på en misforståelse. Tallet
lyder helt skørt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-07-03 09:04

On Wed, 23 Jul 2003 00:29:41 +0200, "Kristoffer" <kd@zagitus.com>
wrote:

>Hej alle...

Hej

>Jeg er blevet bedt om at skulle aflevere et billede til en brochure i "høj
>opløsning", hvilket gerne skulle være 800 dpi.

Det lyder utroligt. Er der virkelig noget trykkeri der kan udnytte en
så høj opløsning?

>Billedet jeg skal bruge er taget med en opløsning på 72 dpi og er i
>størrelsesformatet 1200 x 600 px.

Tjah - så kan det blive 1,5 * 0,75 tommer stort - hvis du ikke reziser
opad, hvilket som regel fører til væsentligt kvalitetstab.

>Kan jeg blot i mit billederedigeringsprogram ændre opløsningen fra 72 til
>800,

Ja

>og derefter reducere billedestørrelsen til den som nu skal bruges i
>brochuren - eller hvordan foregår det???

Reducere? Skal det være endnu mindre? Vi er nede i frimærkestørrelse.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-07-03 10:32

"Kristoffer" <kd@zagitus.com> skrev i dk.edb.grafik:

>Jeg er blevet bedt om at skulle aflevere et billede til en brochure i "høj
>opløsning", hvilket gerne skulle være 800 dpi.

Det lyder fuldstændig vanvittigt! Til tryk i magasiner bruger man
typisk 240 eller 320 DPI som "høj opløsning", så 800 DPI lyder helt
ude i hampen. Hvad skal billedet dog bruges til?

>Billedet jeg skal bruge er taget med en opløsning på 72 dpi og er i
>størrelsesformatet 1200 x 600 px.

Billedet er ikke optaget i 72 DPI. Det er optaget i 1200 x 600 pixels.
DPI-angivelsen er er noget kameraet tilføjer bagefter og kunne i
princippet være 1000, 3 eller 240. Det er stadig de originale pixels,
der tæller.

>Kan jeg blot i mit billederedigeringsprogram ændre opløsningen fra 72 til
>800,

Ja, det kan du sagtens. Blot du sikrer dig, at du ikke samtidig ændrer
ved antallet af pixels i billedet (i Adobe Photoshop skal du slå 'Nye
billeddata' fra).

De tal der fremkommer efter ændring af DPI, beskriver hvort stort
billeder bliver, hvis det trykkes i den pågældende opløsning. Og her
vil du formodentlig opdage, at billedet ikke kan blive ret stort med
de pixel-data, du har til rådighed.

Derfor bliver du nødt til at forstørre billedet (interpolere), så det
kommer op i en brugbar størrelse. Det er dog tvivlsomt om du kan få
noget brugbart ud af billede med så få data. Men det afhænger
selvfølgelig af motivet og kameraets kvaliteter - og hvor stor en
resampling, der er nødvendig.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Kristoffer

Dato : 23-07-03 10:52

> Hvad skal billedet dog bruges til?
Har lige opdaget jeg har skrevet forkert!
Billedet skal kun være 300 dpi - må siges at være en smutter

> Derfor bliver du nødt til at forstørre billedet (interpolere), så det
> kommer op i en brugbar størrelse. Det er dog tvivlsomt om du kan få
> noget brugbart ud af billede med så få data.

Hva gør man så når man skal øge opløsningen på et billede?
Skulle billedet fra start af været taget med en højere opløsning eller
hva???
Jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal gøre...!?!

Du lyder til at have forstand på det,
kan jeg "kontakte" dig via msn messenger??? Min MSN er kd@kjcom.dk

Hilsen
Kristoffer

Fra : Thomas²°°³

Dato : 23-07-03 11:00

> Hva gør man så når man skal øge opløsningen på et billede?
> Skulle billedet fra start af været taget med en højere opløsning eller
> hva???

Skal billedet have større opløsning kan du interpolere det i Photoshop, men
det kommer der sjældent noget godt resultat ud af. Du skal have fat i et
kamera der kan tage billeder i en højere opløsning eller en fotograf der har
det rigtige udstyr, for at få et bedre resultat.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Kristoffer

Dato : 23-07-03 11:34

> Du skal have fat i et
> kamera der kan tage billeder i en højere opløsning eller en fotograf der
har
> det rigtige udstyr, for at få et bedre resultat.

Det skal altså forstås sådan her:

Kameraet skal indstilles til at tage billederne i en højere opløsning,
og hvis billederne er taget i en lavere opløsning så vil resultatet ikke
blive nær så godt
når opløsningen forøges???

Det er måske også derfor man skal gå efter et digitalkamera som kan tage 5
mio px?!?!

Hilsen
Kristoffer

Fra : Thomas²°°³

Dato : 23-07-03 11:56

> [...]
> Kameraet skal indstilles til at tage billederne i en højere opløsning,
> og hvis billederne er taget i en lavere opløsning så vil resultatet ikke

Det er korrekt - når du forøger opløsning i et billedbehandlingsprogram så
skal programmet gætte sig til data som ikke er der, og derfor bliver
resultatet sjældent godt.

> Det er måske også derfor man skal gå efter et digitalkamera som kan tage 5
> mio px?!?!

Ja generelt er højere opløsning bedre, du kan altid formindske dine
billeder, men ikke forstørre uden kvalitetstab.

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-07-03 12:24

"Kristoffer" <kd@zagitus.com> skrev i dk.edb.grafik:

>Billedet skal kun være 300 dpi - må siges at være en smutter

Det lyder mere rimeligt.

>Hva gør man så når man skal øge opløsningen på et billede?

Resampling (eller interpoliering) i Photoshop eller tilsvarende er nok
den eneste mulighed. Evt. kan du bruge såkaldt 'stair interpolering',
hvor du først interpolerer billedet til 110% af originalstørrelse.
Herefter gentager du dette til den ønskede størrelse er nået. Det
skulle give bedre resultat fremfor at interpolere til den ønskede
størrelse i ét hug.

Start med at indsætte den ønskede opløsning (300 dpi) i
billedprogrammet UDEN at ændre pixelværdierne. Herefter kan du aflæse,
hvor stor billedet kan trykkes. Herefter forøger du pixelværdierne
UDEN at ændre dpi'en til den ønskede størrelse er opnået.

Tommelfingerreglen er, at du max. kan interpolere 1½ gang, dvs. til
150% af originalen, men det er som sagt en tommelfingerregel og
afhænger af originalbilledet.

>Skulle billedet fra start af været taget med en højere opløsning eller
>hva???

Ja, det vil selvfølgelig være det bedste. Men i en snæver vending kan
interpolering anvendes - det afhænger dog af mange faktorer. Et
uskarpt billede bliver jo ikke mere skarpt af at blive interpoleret.

Billeder optaget med et professionelt digitalt spejlreflekskamera i
RAW kan interpoleres mere (og med et bedre resultat) end billeder fra
et compakt digitalkamera, hvor billedet er optaget i JPEG.

>kan jeg "kontakte" dig via msn messenger??? Min MSN er kd@kjcom.dk

Nej, desværre.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-07-03 12:46

Kristoffer skrev:

> Det er måske også derfor man skal gå efter et digitalkamera som
> kan tage 5 mio px?!?!

Det kommer helt an på hvor stort det trykte billede skal være.
Altså hvad det skal være i centimeter eller millimeter i bredden x
højden i brochuren. Det har du endnu ikke fortalt og derfor er det
umuligt at sige hvor stort dit digitale billede skal være i pixels
x pixels.

Et 1200 x 600 pixels billede stillet til 300 ppi får en printstør-
relse på 10,16 x 5,08 cm. Hvis billedet i brochuren ikke skal være
større end det, så har du ikke behov for et større billede end hvad
du allerede sidder med.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-07-03 11:04

On Wed, 23 Jul 2003 11:32:03 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

>Billedet er ikke optaget i 72 DPI. Det er optaget i 1200 x 600 pixels.
>DPI-angivelsen er er noget kameraet tilføjer bagefter

Ja, eller måske snarere billedbehandlingsprogrammet ... Supplement:
dpi betyder prikker pr tomme. Så længe billedet ikke printes har det
ingen fysisk størrelse, hverken i tommer eller cm, altså har det
heller ingen dpi - eller en hvilken som helst dpi. dpi er blot en
besked til printeren om hvor tæt den skal printe billedets pixels -
balancen mellem hvor stort og hvor fint der skal printes.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 23-07-03 12:15

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> skrev i dk.edb.grafik:

>Ja, eller måske snarere billedbehandlingsprogrammet

Det fremgår hyppigt af EXIF-informationerne i de billedfiler, kameraet
genererer.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-07-03 13:21

On Wed, 23 Jul 2003 13:15:16 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:

>>> DPI

>Det fremgår hyppigt af EXIF-informationerne i de billedfiler, kameraet
>genererer.

Det er forskelligt. Mit olympus gør det med tif, mit canon gør det
ikke, men åbner jeg dem i Photoshop Elements står der 72, for det er
programmets default. Men vi er enige om at det er uvæsentligt.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : P.C.

Dato : 23-07-03 13:47

Hi

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> besked til printeren om hvor tæt den skal printe billedets pixels -
> balancen mellem hvor stort og hvor fint der skal printes.

Nu har jeg brugt et Olympus 1.2 Mp. i årevis og til alm. billeder til daglig
brug og på webbet, har jeg fundet at 640X480 er ganske udmærket, ----- jeg skal
jo ikke tælle atomer vel ;))
Men selv på dette ældre kamera er der naturligvis flere opløsninger at vælge
mellem, ------------ og her kommer så det jeg synes er interesant, nemlig at når
jeg tager et billede i højeste opløsning , så komer det ud i Tif format og
fylder næsten 4 Mb.
Så jeg undrer mig engang imellem, og tænker på, mon hvor stort JPG billede et
næsten 4Mb. Tiff billede kan interpoleres til.
Øh, -------- såvidt jeg forstår, er årsagen til at Tiff billeder er så store, at
nærmest hver pixel er defineret , så vil man vel også få en rimelig kvalitet JPG
, hvis man forstørrer ved at interpolere til et Jpg, -------- eller hyr ?
P.C.
http://www.designcommunity.com/scrapbook/2660.html