"Vask" af textil/lædertøj ?
Fra : Bjørn S

Dato : 22-07-03 23:18

Hejsa,
en kammerat har lånt mit IXS textiltøj imens han har taget sit kørekort.

Nu vil han jo gierne snart tilbagelevere det i rengjort stand, udvendig, men
ikke mindst indvendigt, spørgsmålet er, hvordan ?
Der står en vaskeanvisning i tøjet med max 30 grader.... men bukserne har
læder i røv og på knær, så det er vel ikke så smart ?
Alle beskyttelses-skaller kan tages ud.
Hvad sker der hvis man indleverer det på et renseri ? - overfladigt
damprens, eller hur ?
Jeg har impregneringsspray til textil, samt eventuelt noget lædervoks til
efterbehandling af det læder som er på.

--
/Bjørn

Fra : Loonie

Dato : 23-07-03 00:07

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message
> [...]
> damprens, eller hur ?
> Jeg har impregneringsspray til textil, samt eventuelt noget lædervoks til

Det er nemt nok - bare følg vaskeanvisningen!

1-fjern skaller
2-hæld noget almindeligt vaskemiddel i en balje med max 30 grader (C) vand
3-vask m. håndkraft
4-skyl efter med rigeligt max 30 grader (C) vand, evt. hæng det op og skyl
med bruser
5-lad dryppe af
6-hæng til tørre i ikke overdrevet varme omgivelser

Ved denne fremgangsmåde skåner du imprægneringen, tøjet bliver rent og
læderet tager ikke skade.

Jeg bruger selv denne metode, det koster lidt tid og en sjat vand, men det
fungerer godt.

Husk brug ikke nogen form for blødgører i vandet, såfremt du har tøj med en
eller anden form for membran.

Bedste hilsener!

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 23-07-03 07:45

"Loonie" <NONOloonie@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message

Hejsa.

Hvis der er membran kan også alm. vaskepulver afsætte partikler, der gør at
membranen ikke fungerer ordentlig.

Køb i en sportsforetning noget "non-detergent" sæbe.(Nikewax f. eks.)
Det eftelader ikke rester der blokerer membranen.Renser i øvrigt også, hvis
man har brugt alm. sæbepulver før.
Det kan også anbefales at købe et impræneringsmiddel til membrantøj.
Har selv lige gjort det i vaskemaskinen med en MP-ASU jakke og det fungerede
helt fint.

Venlig hilsen
Ulf Gustavsen
Intruder VS750

Fra : Bjørn S

Dato : 23-07-03 15:32

"Bjørn S" skrev
> Nu vil han jo gierne snart tilbagelevere det i rengjort stand, udvendig,
men
> ikke mindst indvendigt, spørgsmålet er, hvordan ?

Takker for svar, det vil jeg videregive, så forvænter jeg at få nyvasket tøj
tilbage. Herligt
--
/Bjørn

Fra : Uffe Jørgensen

Dato : 23-07-03 18:37

Jeg ved ikke noget om tekstilvask, men for en måneds tid siden tog jeg mod
til mig og smed jeg min Mc-læderjakke, som efterhånden var blevet noget
nusset, i vaskemaskinen med en sjat sæbespåner.
Bagefter hængte jeg den til tørre indtil den kun føltes fugtig. Så smurte
jeg den ind i rigeligt godt læderfedt og lod det sidde til den ikke sugede
mere. Resten blev tørret af og resultatet overgik en hver forventning. Den
blev blød og lækker som var den ny.
Men husk, læderet må ikke tørre helt før det bliver smurt ind.