Filemaker web
Fra : David Blangstrup

Dato : 22-07-03 22:52

Jeg har fundet ud af at publicere min DVD FileMaker database over
nettet, det er meget cool. Hvad jeg bare ikke kan finde ud af er at
disable at kunne redigere i felterne over nettet, jeg vil gerne låse
dem, undtagen navigeringen. At dele databaser over nettet går måske
netop ud på at kunne redigere i dem, men jeg vil bare have folk til at
kunne navigere i dem. Er der nogen her, der ved noget om emnet?

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-07-03 14:14

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> [...]
> netop ud på at kunne redigere i dem, men jeg vil bare have folk til at
> kunne navigere i dem. Er der nogen her, der ved noget om emnet?

Åbn den database som du vil offentliggøre. Derefter - i FileMaker mappen
- åbner du Web Security mappen > Databases > Web Security.fp5. (Der er
også en pdf mere alle detaljer i Web Security mappen). NB: Begge
databaser skal være åbne.

Web Security.fp5 er blank, hvis du ikke før har brugt den. Udfor
Database Name, skriver du navnet på din database (inkl. endelse). Under
User Name skriver du All Users. All Users behøver ikke password, så du
sætter bare et hak ud for "Browse" og ikke andet. Så kan "alle brugere"
udefra kun læse i din database. Du kan evt. oprette dig selv som bruger
med fuld rettighed - og hvis du er helt paranoid, kan du sætte password
på databasen som udgangspunkt - uanset andre forhold, så kan ingen komme
ind, men det var vist ikke din mening, vel?

Mens Web Security.fp5 er åben (og efter du har indtastet ovenstående),
gå til FileMaker Pro > Preferences > Application. Under Plug-ins klik på
Web Companion og derefter Configure. Under "Security" er Web Security
Database nu aktiv - marker den og OK.

Nu skulle du være kørende, men kig lige i Web Security.pdf for
overvejelser omkring sikkerheden i det hele taget.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 15:21

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Nu skulle du være kørende, men kig lige i Web Security.pdf for
> overvejelser omkring sikkerheden i det hele taget.

MANGE tak! Det er dejligt at kunne få så god hjælp så prompte!
Hvad nu hvis man slet ikke vil have drop down menuer, men kun de
navigerende ting, kan man det? Altså så user interface kun viser de
ting, der er aktive, nemlig navigeringen? Jeg bruger Niels Meiers meget
fine DVD database.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 23-07-03 19:19

> [...]

> navigerende ting, kan man det? Altså så user interface kun viser de
> ting, der er aktive, nemlig navigeringen? Jeg bruger Niels Meiers meget

Nu kender jeg ikke den database, men hvis du har mulighed for at oprette
nye layouts (altså hvis basen ikke er beskyttet mod ændringer af
forfatteren), så kan du tilpasse dem efter ønske, og derefter vælge
under Sharing hvilket layout du vil have til de enkelte "views".

Sidst jeg havde en FM database oppe, så havde jeg fremstillet flere
layouts til hvert view, for at kunne bestemme præcis hvilke muligheder
brugerne skulle have.

Bemærk: Jeg er ikke en FM haj, men har haft et par konkrete opgaver, der
skulle løses. Næste gang bliver jeg sikkert presset af MS-lobbyen til at
bruge Access

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 23-07-03 21:20

> [...]

> Bemærk: Jeg er ikke en FM haj, men har haft et par konkrete opgaver, der
> skulle løses. Næste gang bliver jeg sikkert presset af MS-lobbyen til at

Tak. Det er et design layout, du kan se det på http://flixable.dk -- det
tror jeg ikke, man kan pille ved. Det er den første rigtigt lækre
database jeg har set i AppleWorks og FileMaker. Hvis en database altså
kan være lækker.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-07-03 10:20

> [...]

> tror jeg ikke, man kan pille ved. Det er den første rigtigt lækre
> database jeg har set i AppleWorks og FileMaker. Hvis en database altså

Du kunne måske spørge manden bag om han vil fremstille et "web-egnet"
layout, som så kan vælges til sharing?

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : David Blangstrup

Dato : 24-07-03 11:42

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> Du kunne måske spørge manden bag om han vil fremstille et "web-egnet"
> layout, som så kan vælges til sharing?

Det har jeg skam også gjort. Jeg tror bare, at han er på ferie.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : David Blangstrup

Dato : 25-07-03 14:10

David Blangstrup <firstname@home.lastname.dk> wrote:

> Det har jeg skam også gjort. Jeg tror bare, at han er på ferie.

Og nu har jeg selv fundet ud af det! Ved at fjerne et felt
("loaners"), der aktiverede alle rulleskakterne, som det så sjovt hedder
på dansk, er det nu kun en read-only database. Mange tak for al hjælpen,
den var fin!

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på